Svar: Kold ske mad
16. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du behøver ikke opvarme din datters grød og mos i et vandbad undervejs i måltidet.
Når du laver grød og mos til din datter, så vil skal du servere det ved spisetemperatur og det er helt naturligt, at maden så bliver koldere undervejs i måltidet, præcist som din egen mad naturligt også gør.
Du skal lade din datter spise færdig og glæde dig over, at hun er så glad for den skemad du laver :) Det lyder som om, at du har ramt det rigtige tidspunkt at introducere skemaden på, dejligt!
Nogle børn spiser rigtig hurtigt, andre har brug for lidt mere tid. Du skriver ikke, hvor lang tid din datter er om at spise, men hvis hun f.eks. kan spise sin grød på 10 minutter, så er det helt okay, ligesom hun også må bruge længere tid. Det er ikke sådan, at et måltid skal vare 30 minutter. Jeg tror, at det jeg har skrevet tidligere er, at et måltid generelt ikke bør vare mere end 30 minutter, og med den alder din datter har, vil hun højst sandsynligt slet ikke kunne koncentere sig så længe. Så giv du hende skemaden og lad hende spise i det tempo, som hun virker parat til og nyde maden, som hun lyder til at gøre - også selvom maden når at blive lidt kold:)
Fortsat god appetit og fortsat god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske