Svar: Ratio i ske mad
16. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du har købt min bog, tak for det og tak for dine søde ord om min måde at skrive på :)
Når du blander forskellige grøntsager sammen til en mos, så er der ikke noget fast forhold mellem de forskellige grøntsager. Du kan blande sammen som du vil. Og faktisk vil det være rigtig godt, hvis du ikke hver gang følger præcis den samme opskrift, fordi det vil give varieret smag for din datter og på sigt, naturligt også sikre hende et varieret indtag af forskellige næringsstoffer. Så nej, det er altså ikke altid en af hver og mængden af f.eks. broccoli og blomkål i en mos kan variere, som du nu synes det lige passer ind den dag.
Du må meget gerne tage udgangspunkt i de grøntsager I voksne selv spiser til aften. Dette bliver naturligt lettere, når hun bliver 6 måneder og kan få mere varieret mad. Vær her opmærksom på at det ikke er selleri men pastinak, der er i den opskrift du henviser til. Selleri kan du bruge fra 6 måneders alderen i lille mængde. Selleri bør max udgøre en tiendedel af retten.
Med hensyn til grød og topping af frugtmos, så vil en spiseskefuld frugtmos eller frugtpure ofte passe til ca. 1 dl. grød, og ca ½ skefuld frugtmos passe på ½ dl. grød. Men igen - du kan bruge den mængde, som du umiddelbart synes fungerer bedst for jer. Der behøver heller ikke nødvendigvis være frugt på grøden, nogle gange kan du også prøve at servere grøden ren :)
Det lyder rigtig lækkert med blendede æbler fra haven :) Dejligt at du har den mulighed. Du må gerne blande frugten i grøden, du kan dog også komme frugtmos/frugtpure på som topping, så det ligger oven på grøden. Det giver dig mulighed for at tilbyde din datter lidt variation undervejs i måltidet, så hun får en skefuld ren grød, en skefuld frugtmos og en blandet skefuld. Så smagen i måltidet også varierer lidt undervejs :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit!
Rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske