Svar: Dagsplan
15. april 2014
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres plan for dagen ser rigtig fin og alderssvarende ud og der er ikke den store forskel fra mine dagsplaner og den plan I kører lige nu :)
Mit forslag, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen Kl. 6.30: Havregrød med frugtmos, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 8.30: ½ bolle med smør (hvis hun vil), ost, frisk frugt. Og en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende. vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg og suppleres stadig gerne med lidt grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos/middagsret fra glas. Må også meget gerne få kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, kogte ærter, majs, gulerod osv. som hun kan øve pincetgreb med. Vand af kop.
Mellemmåltid f.eks. en banan eller måske en frugtgrød med lidt mælk på og derefter flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14, tidspunktet kan variere efter hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop. Hvis hun ikke vil have brødhapsere, så kan hun få lidt grød, som du også giver hende nu. Hun lyder ikke til at have behov for godnatgrød og det er fint at tilbyde hende lidt grød om eftermiddagen i stedet.
Aften 18: udgangspunktet er familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Maden skal smage af noget og der skal være både mos og mad i stykker. Vand, mme eller sødmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten og tilbydes evt. en godnatgrød. Det lyder dog som om at hun sover fint uden :)
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 som nu
Som du kan se, så ligner min dagsplan meget din. Og der er i min plan også 2 flasker og derudover tilbud om lidt mme af en kop. Dette fordi det er vigtigt at jeres datter får mindst 400 ml mme dagligt til hun er 12 måneder. På den måde er hendes behov for jern dækket ind. Jeg synes derfor ikke at I skal skrue ned for flaskerne, men i stedet bibeholde de to flasker indtil videre.
Det vil sandsynligvis også være langt lettere for pædagogerne i vuggestuen at passe hende og putte hende til middagslur, hvis hun kan få en flaske inden hun skal sove der. Og det plejer ikke at være noget problem at give børn flaske i hverken dagpleje eller institution. Og jeg tænker at da hun snart skal starte, så er der ikke nogen grund til at lave en masse om nu.
Samtidig er hendes væskebehov også stort - hun er en fysisk stor pige og har derfor brug for meget væske. Hendes døgnbehov er ca 1.5 liter, måske mere og det vil hun naturligt ikke kunne drikke af en kop. Det er derfor rigtig godt at holde fast i de to flasker dagligt, så hun får en del af sit væskebehov dækket den vej igennem. I skal her naturligvis hele tiden holde øje med, at hun tisser som hun skal og at urinen er klar. Hun må ikke mangle væske - hun kan naturligt også være ked af det og pjevset, fordi hun egentlig er lidt tørstig hele tiden...
Hendes humør tror jeg dog ikke umiddelbart handler om hendes indtag af eller sammensætning af mad. Men derimod om hendes alder og den store udvikling, som hun lige nu går igennem. Jeres datter er i separationsfasen og det betyder at der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt. Hun lægger sig naturligt op i kravlestilling, ligger på alle fire og rokker frem og tilbage, nogle gange lykkes det, andre gange ikke. Hun falder, slår sig, kæmper - og bliver frustreret. Når hun forsøger at bevæge sig hen mod legetøjet, få fat i det, nærme sig, så bliver hun igen frustreret - for hun vil ofte komme længere væk end tættere på. Hun kan rigtig meget nu, men der er også rigtig meget hun ikke kan og hun bliver naturligt frustreret, når kroppen ikke vil det, som hun vil.
Og mentalt er det svært - for hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun bliver ked af det, når I går ind i et andet rum, hun græder, når I går på toilettet, hun græder, når nogen kører eller siger farvel. Hun kan også græde, hvis nogen kikker for meget på hende eller snakker for meget til hende, også bedsteforældre og andre som hun kender rigtig godt - hun bliver pludselig ked af det og vil helst være på jeres favn, opleve verden fra sin trygge base og vil ikke at andre prøver at kontakte hende.
Og hun forstår rigtig meget hvad I siger, men kan stadig kun sige få ord eller lyde for hvad hun vil - og igen er det naturligt rigtigt frustrerende at ville forklare jer noget og ikke kunne. Hun kan blive så ulykkeligt, når I ikke forstår hvad hun vil eller ikke vil, når I misforstår hende - ligesom hun også kan vise stor lykke og glæde, når noget lykkes for hende og når hun føler sig forstået.
Det er bestemt ikke nogen let periode hverken for barn eller forældre, men det er naturligt og tegn på at hun udvikler sig i helt naturlig retning.
Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis sikre jer, at hun ikke græder, pjevser osv. dagen igennem, fordi hun er syg - ondt i ørerne, ondt i halsen, ondt for tænder, urinvejsinfektion osv. Der kan være mange årsager til at hun pludselig virker pjevset og ked af det og hvis I mistænker at hun kan være syg eller have ondt, så skal hun naturligvis lige tjekkes af lægen.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske