Brev:
Dagsplan
15. april 2014
Alder:
9 mdr.
Dagsplan
Kære Helen
Så har jeg igen brug for råd til min datters dagsplan. Hun er 9,5 mdr. nu og starter i institution om 3 uger. Grunden til at jeg har brug for et råd er fordi min datter virker rigtig utilfreds i øjeblikket, og derfor tænker jeg at der er noget som ikke fungerer for hende.
Det skal siges at hun ikke kan kravle endnu men forsøger konstant på det og bliver rigtig frustreret over det. Hun er en stor pige, så der er mange kilo at flytte rundt på. Vi forsøger at hjælpe hende så godt vi kan med at holde på fødderne, holde under mave/brystkasse mm. Hun er helt med i sin motoriske udvikling.
Det sidste stykke tid har hun sovet igennem om natten uden at få mælk. Dette har vi aftalt med vores SP, da hun spiser fint nok om dagen.
Hun har aldrig sovet rigtig lange lure om dagen og jeg har kæmpet med at hun kom over hendes 40 min lure og tilsidst var det faktisk lykkes, så hun ofte kunne sove videre efter 40 min men nu er vi ligesom tilbage til start igen.
Hendes dagsplan er følgende:
Vågner kl. 6 kommer ind og ligge lidt hos os og putte til hun ikke vil mere.
Kl. 6.30: Havregrød med frugtmos - her er hun virkelig sulten
Kl. 8.30-8.45: 0,8 dl tykmælk m. håndfrugt som bær el. banan
Kl. 9: Formiddagslur - sover ca. 40 min og skal hjælpes videre og tager så normalt 40 min igen.
Kl. 11-11.30: Frokost - rugbrødshapsere med forskelligt pålæg - rester af aftensmad mm.
Kl. 13.45-14: 140 ml mme
Kl. 14-14.30: eftermiddagslur og sover her igen 2*40 min med hjælp.
Kl. 16-16.30: lille portion grød og frugt og bær ved siden af.
Kl. 18: aftensmad
Kl. 19.30: flaske med 200 ml. mme
Kl. 20-6 sover hele natten uden mad.
I alle hendes vågne timer er hun meget utilfreds lige meget hvad vi gør. Det eneste som faktisk virker er hvis vi holder hende i hænderne og lader hende gå rundt.
Vores morgener plejer egentlig at være gode, da vi har en rimelig fast rutine. Står op får morgenmad, leger lidt, får tøj på, sidder på badeværelsesgulvet og leger mens vi er i bad. Kommer i bæresele og tømmer postkasse og stiller barnevognen ud, formiddagsmad og lur. Men nu er hun også bare brokkende om morgenen og skriger.
Hun kan virke træt tidligere om morgenen men vi strækker den. Hun kan også live op igen selvom hun har virket træt på puslebordet og så gider hun egentlig ikke puttes efter formiddagsmaden men lægger sig altid til at sove og er træt. Jeg tænker at hvis vi putter hende tidligere, så bliver dagen så lang for hende.
I dine dagsplaner virker det altid til at du tager udgangspunkt i at babyerne sover længe og ikke står tidligt op. Jeg ville aldrig kunne strække morgenmåltidet til kl. 7.30, når hun vågner kl. 6. Samtidig tænker jeg også at det så egentlig må have betydning for hvordan resten af lurerne ligger om dagen. Hun burde jo så egentlig sove tidligere til formiddag og tidligere til eftermiddag og komme tidligere i seng.
Hvad er dit forslag til en god dagsplan for min baby?
Vi skal snart af med flasken om dagen, da hun starter institution men hun vil ikke rigtig drikke mælk og virker ikke til at kunne lide det. Hun vil heller ikke rigtig spise hapsere af bolle, så har du et godt alternativ til flasken om dagen eller skal hun bare have lidt frugt?
På forhånd tak for dine råd :)
Hilsen herfra