Svar: Nattesøvnen og putning
14. april 2014
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
Der er sandsynligvis ikke tvivl om, at det at I er ved at flytte påvirker jeres dreng. Han mærker naturligt den uro en flytning medfører. I pakker ned, stresser måske lidt mere rundt, har tankerne mange steder og selvom det sandsynligvis er dejligt for jer, at I skal flytte, så mærker han lige nu uroen og den reagerer han naturligt på.
Samtidig er han i separationsfasen. Han er rigtig godt igang motorisk, kravler, rejser sig, tager måske endda de første skridt ved møblerne osv. og øver sig på den måde rent fysisk i at være på afstand af jer - og for at kunne separere sig, så er han nødt til at være tilknyttet. Derfor vil han lige nu på den ene side klynge sig til jer, vil helst være på arm, har brug for at sidde hos jer, putte sig ind til jer osv. og på den anden side også skubbe jer fra sig. Så vil han op, så vil han ned igen og det kan nogle gange være rigtigt frustrerende at finde ud af, om han egentlig vil det ene eller det andet og hvordan I så hjælper ham bedst.
Derudover vil børn i denne alder ofte begynde at søge brystet ekstra og det kunne godt lyde som om at det er tilfældet hos jer. Du skal her være opmærksom på at han ikke skal sætte antallet af amninger op, det er vigtigt at han ikke begynder at øge sit indtag af mælk, fordi det naturligt vil påvirke hans indtag af rigtig mad i løbet af dagen og igen vil det øge hans behov for mælk af brystet om natten - og det er den forkerte retning. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at antallet af amninger skues ned om natten og indtaget af rigtig mad sættes op i løbet af dagen.
De fleste børn vil i denne alder trives godt med 2 amninger (eller to flasker i døgnet) og jeg vil foreslå dig at du derfor giver mælk aften og sen aften. Og derudover kunne en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Må også meget gerne få kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod eller lignende, som han selv kan sidde og spise. Vand af kop.
Mellemmåltid - f.eks. en banan med lidt yoghurt, vand af kop og puttes til middagslur ca 14.30 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Må også gerne få lidt kogte grøntsager eller ligennde, hvis han ikke spiser så meget af dette til aften lige nu. Vand af kop.
Aften 18: Spiser samme mad som jer - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Det kan være frikadeller som gives i stykker og kartofler der moses med sovs. Det kan være boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, pasta med kødsovs, lasagne (kød eller lakselasagne), oksegryde med ris eller kartofler osv. Der skal være mos og også mad i stykker og maden skal smage af noget. Vand eller sødmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som fast del af putteritualet, det er fint at I er begyndt med dette nu. Får børstet tænder.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt fra begge bryster eller tilbydes her endnu en flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Det er således vigtigt at du nu forsøger at trappe amningen om natten ud.
Det lyder som om at det lige nu vil være rigtig svært for jeres dreng, hvis han på en gang skal undvære både brystet og din armhule og den nærhed han har brug for, når han skal sove. Jeg tænker derfor, at det er helt okay at du lige nu lægger dig med ham og ammer ham i din seng, men naturligt forsøger at trække brystet til dig, så han slipper, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Her kan du så lade ham ligge (naturligvis sikre dig at han ikke kan trille ud af sengen og komme til skade) og vente med at flytte ham i seng til du selv går i seng - når du selv skal sove, så kan du lægge ham til brystet igen, amme ham godt fra begge sider og derefter putte ham i egen seng, hvor han så kan sove resten af natten.
Du kan også gøre det, at du giver ham flaske i sengen, så han med det samme falder i søvn der, får sin mælk, men oplever at blive puttet der, hvor du ønsker han skal sove hele natten - så han ikke først falder i søvn i din favn og derefter flyttes og naturligt vågner og er ked af det, når han oplever at ligge et andet sted. Du fortæller at I har forsøgt dette med god effekt et par dage, men at det ikke virker mere.. måske putter I ham lidt for tidligt - se længere nede:)
Når du skal trappe natamningen ud, så handler det i første omgang om at du fylder ham ekstra godt op sen aften, derfor anbefalingen om at amme fra begge bryster eller alternativt give flaske. Når han så vågner og søger brystet kl 03 så kan du i første omgange forsøge om du kan få ham videre i søvnen uden brystet, men hvis brystet er det eneste som virker, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Stille og roligt kan du så arbejde på at han kun ligger ved siden af dig og slet ikke får brystet, men kan komme videre i søvnen netop med kærtegn og nærhed.
Du kan med fordel gøre det, at du fjerner tremmerne fra den ene side af hans seng og koble sengen til din. På den måde kan han lære at sove i egen seng og du kan ligge i din seng, samtidig med at du så kan berolige og betrygge og lige hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han vågner om natten og har brug for det. Du kan lægge hånden over på ham, så han kan mærke at du er der, men stadig være lidt på afstand af dig, så han ikke behøver brystet og din armhule for at komme videre i søvnen, men er tryg nok ved at mærke din hånd og måske høre et stille "sshh-sshh".
Når han søger brystet tidlig morgen, så vil det være rigtig godt at du også her forsøger at undvære amning - du kan evt. være nødt til at stå op. Det er dog vigtigt at du ikke tilbyder morgengrøden allerede kl 6, fordi han så vil begynde at vågne tidligt fordi han er sulten. Det er derfor en god idé at holde fast i at grøden først serveres f.eks. kl 7…
Puttetidspunktet skal være passende. Han kan ikke sove, hvis ikke han er træt og parat til at sove, når han bliver puttet og måske er det for tidligt for ham, når I putter ham kl 19.30. Han sover jo sin middagslur sent i løbet af dagen og vil måske ikke være parat til natten før lidt senere.. Det kan være et forsøg værd at putte ham kl ca 20 i stedet…
Det samlede søvnbehov i denne alder vil ofte være ca 14 timer. Han sover ca 1.5 time om formiddagen og 1.5 time til middag, altså 3 timer i løbet af dagen samlet, hvilket er fint. Det vil betyde en nattesøvn på ca 11 timer f.eks. fra kl 20 til 07… Og når det er sagt, så vil en del børn i denne alder sove lidt mindre end deres udregnede behov, fordi der udviklingsmæssigt sker så meget med dem. Det er som om at de ikke vil sove tiden væk, men hellere vil lege og underholde og underholdes :) Og derfor skal der lige nu også være plads til at han måske sover lidt mindre end de ca 14 timer.
Det er fint at han ikke bruger sut, den skal I ikke introducere nu, det kan give dårlige vaner, hvor I pludselig skal til at give ham sutten flere gange i løbet af natten.
Hans motoriske udvikling spiller ind - han vil naturligt om natten få lagt sig i stillinger, f.eks. lægge sig op i kravlestilling, eller rejse sig ved tremmerne i sengen og han vil ikke kunne finde ud af at lægge sig igen - her har han brug for din hjælp. Og det er okay at hjælpe ham med stillingsskift, han lærer at ændre stilling hen af vejen og komme videre i søvnen selv, men du skal være opmærksom på ikke at få skabt en afhængighed af at blive vugget eller få brystet, når han vågner, men i stedet prøve at få ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Nogle gange kan det også hjælpe at far tager over om natten og sover sammen med jeres dreng, hvor mor sover i et andet rum. Far kan putte med ham, give ham al den nærhed og fysiske kontakt som han behøver, men kan af gode grunde ikke tilbyde brystet og stille og roligt lærer jeres dreng så at sove uden dette :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske