Svar: Skemad og temperatur
31. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for alle dine spørgsmål :)
Når man laver babymad, så anbefales det, at man koger mel og flager op med vand, pisker det godt sammen i gryden - ofte koger det blot 2-3 minutter, herefter slukker man for varmen til sætter så mælk og fedstof. Og så serveres det, når det har fået spisetemperatur.
Fedtstof og mælk tilsættes, når der er slukket for varmen, for at undgå tab af vitaminer og mineraler. Samtidig smelter smør (hvis du bruger det) naturligt, hvis grøden eller mosen er varm, så der er ingen grund til at koge fedtstoffet med. Når man laver voksenmad, så vil man ofte starte med at have fedtstof på panden, svitser løg osv. i det - men når man laver babygrød er det anderledes og fedtstof og mælk tilsættes for at energiberige grøden eller mosen ekstra.
At tilsætte kold mælk vil naturligt også være med til at nedkøle skemaden lidt, så den får spisetemperatur - men ellers handler det om at bibeholde så mange vitaminer og mineraler og energi i retten som muligt og derfor varmer man ikke mælken med.
Det skal tilsættes ekstra fedstof og mælk til alt hjemmelavet mad, så længe barnet er under 1 år. Det skyldes at små børn ikke vil kunne spise store nok mængder til at dække deres behov for energi. De vokser rigtig meget både i vægt og længde det første år, og de bruger også sig selv rigtig meget både mentalt og motorisk - triller, kryber, kravler, rejser sig osv. så der er brug for mange små måltider dagen igennem og brug for meget energi :)
At tilsætte fedt og mælk i grød og mos er uafhængigt af om du ammer eller giver flaske ved siden af. Og uafhængigt af om du ammer eller giver flaske 6 gange, 4 gange, 2 gange i døgnet eller...
Babymaden skal ikke serveres for varm, for så brænder barnet sig og den skal heller ikke serveres kold - for kold grød og mos smager naturligt ikke så godt som varm grød og mos. Maden serveres ved spisetemperatur, præcis som du også gerne selv vil have den:) Og måltidet skal ikke tage så lang tid, at skemaden står og bliver kold, ligesom du naturligvis skal puste på det, hvis det stadig virker varmt, når du giver hende det:)
Og ja - din datter må godt få koldt vand fra hanen - men ikke iskoldt. Du skal servere det som hun bedst kan lide det, så det er behageligt for hende at drikke:)
Har du min bog "Helens bog om børn og mad"? Ellers vil jeg anbefale dig at købe den. I den finder du opskrifter, dagsplaner, forslag til hvordan du måned for måned kommer igang med skemaden, over til mad med mere bid, mad i stykker, familiemad. Og du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få og hvornår osv.
Forsat held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske