Brev:
Skemad og temperatur
31. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Skemad og temperatur
Kære Helen.
Vores datter er netop begyndt på ske mad, suppleret med modermælk (fortsat) og vores lokale SP har sagt, at når jeg tilbereder maden, eksempelvis kartoffelmos, boghvedegrød osv, så skal modermælk og fedtstof (rapsolie eller øko kærgården bruger jeg) først tilsættes EFTER gryden er taget af komfuret, da de to ting ikke må koges op.
Modermælken er jeg med på, af hensyn til tab af vitaminer og mineraler, men hvorfor må fedststoffet ikke varmes op - det ville jeg jo gøre hvis det var mig selv der skulle spise det, altså tilføje fedt undervejs mens maden stod på blus? (spørgsmål 1 i sagaen)
Dette fører mig til anden del af spørgsmålet....
Jeg bruger udmalket modermælk, som har været i køleskab max tre døgn, som du tidligere har rådet mig til - til at iblande maden EFTER den er taget af komfuret.
Hvordan kan det egentlig være at man skal det? Er det bare for at køle maden af eller?
Og hvor længe skal man blive ved med det, så længe baby stadig ammes ved siden af eller? (Spørgsmål 2 og 3 i sagaen)
Og hvordan kan det være, at babys mad skal være lunken og ikke helt kold, er det bare fordi det er mest rart på den måde, ligesom vi selv foretrækker "varm" mad?
For baby får jo koldt vand fra hanen til og det må gerne være koldt siger SP?
Generelt mht madens temperatur er det vigtigste vel at den ikke er for varm? (Den bliver jo hurtig kold undervejs i spisningen....)
(Spørgsmål 4,5,6 i sagaen)
Tak for hjælpen 😀