Svar: Net til at sutte på frugt
31. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
I 6 måneders alderen vil de fleste børn nyde at sidde med mad i hånden. I den alder bruger barnet sin mund rigtig meget, barnet øver lyde, - høje og dybe lyd, svælglyde og skrig, barnet øver også læbelyde, blæser bobler osv. Barnet får i den alder ofte også tænder, gummerne klør, og det er for de fleste børn rigtig dejligt at sidde og gumle på noget, som kan hjælpe, når gummerne klør.
Og så er det at sidde med mad i hånden en rigtig god øvelse. Barnet lærer at mad smager forskelligt, at det kan have forskellig konsistens. Barnet kan sidde og gumle, sutte, opbløde med spyt og får fornemmelse for at arbejde med mad i munden, barnet får også en fornemmelse af, hvor langt ind i munden man kan komme mad, før brækrefleksen f.eks. stimuleres...
Jeg anbefaler at man i 6 måneders alderen giver barnet f.eks. ristede rugbrødsbjælker eller agurk at sidde og gumle på selv og at barnet naturligvis altid er under opsyn, når man giver det noget. Man bør ikke give børn rå gulerod eller hårde stykker frugt som æblebåde. De hårde grøntsager og frugter kan de meget let få bidt et stykke af, og det kan sætte sig fast i halsen.
Man kan så også købe de frugtnet, som du spørger til - og jeg synes at disse som udgangspunkt skal bruges, hvis man ikke kan holde øje med barnet hele tiden. Det kan f.eks. være at I er på en længere biltur og jeres datter bliver ked af det og har brug for lidt underholdning - og her kan I så give hende et frugtnet, som hun kan sidde og underholde sig med indtil I kan køre ind til siden og give hende en pause. I bilen vil man naturligt ikke kunne have samme øje på barnet, som ved middagsbordet og her kan frugtnettet være praktisk.
Men det er en balance, for naturligvis er det praktisk og sikkert at bruge frugtnettet - barnet kan ikke bide et stykke af som kan sætte sig fast i halsen - men samtidig skal børn jo også lære at tygge og spise, og de lærer det netop ved at prøve selv, sidde og gumle, finde ud af konsistensen, fornemmelsen for at have mad i munden og bearbejde maden.
Det er som med alt andet vigtigt at finde balancen mellem, hvornår barnet skal have mad direkte i hånden og hvornår frugtnettet måske er bedre.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske