Svar: Sporadisk søvn og dagplejestart
11. marts 2014
Alder:
9 mdr.
Kære knap så trætte mor
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at det har hjulpet jer at skifte mælken ud med Nutramigen. Det tyder jo på at der er et eller andet ved komælk, som han reagerer på og det lyder derfor også som en god idé ikke at give surmælksprodukter om eftermiddagen lige nu :)
Som mellemmåltid om eftermiddagen må han gerne få lidt brød. Det kan f.eks. være hjemmelavede havregrynsboller eller grahamsboller. Du kan lave dem på vand og dermed undgå mælkeprodukt i bollerne.
Han må også gerne få lidt frugt og bær. Det kan være frugtmos eller frisk frugt og bær som han selv kan sidde med i hånden og øve sig i at spise selv. Han må faktisk også gerne få en lille frugtgrød og du kan komme lidt Nutramigen på den, som alternativ til sødmælk.
Du må også meget gerne servere lidt kogte grøntsager - ligesom han også gerne må få en frikadelle at gnave i eller lignende - du må godt bruge rester fra dagen før.
Han kan også tilbydes en grød - du skal dog være opmærksom på hvor meget grød han får, hvis han også får grød morgen og inden han puttes til natten, så kan grød komme til at fylde en del af kosten - det kan være okay, men han bør også spise godt af andre fødevarer og mere og mere mad i stykker :)
Det anbefales at bibeholde 2 flasker (svarende til 400 ml) indtil han er 12 måneder gammel og de fleste børn vil stadig i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker i døgnet. Dette fordi det sikrer ham hans behov for jern, så du ikke behøver give ham jerntilskud ved siden af. De to flasker kan ligge aften og sen aften, aften og en gang i løbet af natten eller de kan ligge inden middagslur og aften. Du skal gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst hos jer - og lige nu lyder det som om at det fungerer godt med en flaske aften og så kl 02-03 om natten. Hvis jeres dreng kun får 2 flasker nu og trives med dette, så synes jeg I skal bibeholde disse og ikke skære ned. Hvis han får 3 flasker, så må I også gerne bibeholde dette og så skære ned til to flasker i 10-12 måneders alderen.
Det vil være en rigtig god idé at du nu begynder at skabe en dagsrytme, som passer ind med den rytme, han skal forventes at have i dagplejen. Det vil sige at det f.eks. kan være en rigtig god idé at du begynder at vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, så han kommer op og begynder at starte dagen til samme tid hver dag. På den måde bliver det lettere for dig at passe formiddagslur og middagslur ind til samme tid hver dag også - og altså stille og roligt arbejde på en rytme, som passer ind i dagplejers rytme.
Han kan således vænnes til at få f.eks. morgengrød kl ca 7 hver dag, fordi det vil være sådan i hverdagen, når han skal passes og det vil så sandsynligvis også passe med at dagplejer vil putte ham første gang omkring kl 9... Ved at starte dagen til samme tid, som han skal i dagplejen, hjælper du ham til en rytme og forbereder ham.
Du må også gerne introducere en putteklud eller lignende, hvis han ikke allerede har det. Han vil sansynligvis ikke bruge denne bevidst endnu, men stadig kan det have betydning for ham, når dagplejer skal putte ham - den vil være genkendelig og dermed tryg for ham og han vil på den måde forberedes til at det er sovetid, når hun putter ham.
Det vil være rigtig godt at du taler med dagplejer om, hvordan hun plejer at gøre, hvilken rytme hun forsøger at have, så du på den måde kan passe ham lidt ind i forhold til dette nu en lille uges tid før han skal starte.
Til selve indkøringen plejer jeg at foreslå følgende indkøringsplan:
2-3 dage, hvor mor eller far er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og dagplejer og viser jeres dreng at her er hyggeligt og dejligt at være. Så han er helt tryg ved stedet. Man kan sige, at det er en god idé at bruge et par dage, hvor I er der sammen, hvor I er på besøg sammen.
2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres dreng prøve at spise alene med de andre, lader ham blive skiftet af dagplejer. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger af, hvordan jeres dreng reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så jeres dreng får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og går. Det kan andre gange være bedre at I går hurtigt og siger farvel med det samme - og afleverer jeres dreng i favnen på dagplejer og lader hende tage over, trøste og hjælpe ham videre i dagen. Igen afhænger det af hvordan han reagerer, og hvad I fornemmer han har brug for.
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres dreng spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af dagplejer. Og hvor I forældre så kommer, når jeres dreng har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at mor eller far er der igen :)
En indkøringsperiode vil ofte kunne gå rigtig fint i starten og man når lige at tænke at her er ingen problemer - men så finder han pludselig ud af at det er hver dag og ikke kun sjovt og spændende - og så kan reaktionen komme forskudt. Det er derfor rigtig godt, hvis man har mulighed for at give ham lidt fleksibilitet og kan tilpasse arbejdstider osv. efter hans behov og de signaler han sender.
Det vil være en rigtig god idé at I øver at sige "farvel og goddag" i hverdagen. At du og jeres dreng f.eks. siger farvel og vinker i vinduet eller lignende, når far kører - så I på den måde træner lidt det samme som vil ske, når han skal afleveres i dagpleje.
Og det vil også være en rigtig god idé at lege "borte-tit", med den alder han har, fordi det også giver ham lidt fornemmelse for at I er der, selvom I kortvarigt er ude af syne :) Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I går hen, når I går og heller ikke kan forklares, hvorfor I går - og derfor vil han naturligt kunne blive ked af det:)
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham og med indkøringen i dagpleje :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske