Svar: Helt i obalans om natten
11. marts 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Elias´ mamma
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres sidste måned, som tydeligvis har været præget af sygdom, hvorfor Elias naturligt har sovet rigtig dårligt - og jeg kan godt forstå, at I nu synes det må begynde at vende og blive bedre :)
Han skal naturligvis have tid til at komme til kræfter igen og det har været en lang periode med forskellige sygdomme - og også smerter, kvalme, hoste og generel ubehag. Han har naturligt haft svært ved at falde i søvn, det har også været svært for ham at sove og han er vågnet om natten fordi han har haft ondt. Ligesom han også har haft feber og sandsynligvis feberdrømme osv. Altså en rigtig svær periode - og det husker kroppen. Og derfor tager det tid at finde ud af at sove igen og I er derfor nødt til at være lidt tålmodige, selvom det er svært lige nu at finde overskuddet til det.. måske er der brug for at I forældre skiftes til at sove sammen med Elias, så han får trygheden og roen, mærker at I er der og hjælper ham videre i søvnen med det samme og så den anden forældre den nat, får mulighed for at sove et tilstødende lokale og dermed få søvn - og næste nat kan I så bytte?
Derudover har han en alder lige nu, hvor børn ofte vil være ekstra tryghedssøgende og ofte vil klynge sig til deres forældre. Netop i 13-14 måneders alderen oplever forældre ofte at barnet protesterer over at skulle sove. Det at blive puttet er forbundet med gråd og barnet klynger sig til sine forældre, vil tydeligt ikke ligge alene og har meget svært ved at ligge for sig selv. Situationen kan minde om det mange forældre også oplever i 8-10 måneders alderen, hvor barnet øver sig i at kravle og dermed øver sig i at bevæge sig væk fra forældrene - og det samme sker ofte igen i 13-14 måneders alderen, ofte i takt med at barnet begynder at gå.
Det at jeres dreng måske er begyndt at bevæge sig lidt mere rundt i verden på egen hånd er et stort udviklingsspring og det vil naturligt ofte påvirke søvnen og ofte også påvirke til at barnet klynger sig mere. Man kan tale om en separation-gentilnærmelses-fase, hvor barnet på den ene side søger væk fra forældrene og på den anden side også klynger sig ekstra meget. Og det er nødvendigt. Barnet har brug for at klynge sig, barnet har brug for at føle sig ekstra tilknyttet mor eller far for at kunne separere sig. Man kan ikke separere sig, hvis man ikke er tilknyttet
Jeres dreng er stadig så lille at han ikke har hjernemæssig bevidsthed om at I er der, når han ikke kan se jer. Han kan ikke forholde sig til at I er i et andet rum end han er. Han forstår ikke at I er i køkkenet, når han er i stuen eller at I stadig er der, når han ligger i sin seng på værelset. Når han ikke kan se jer, så føler han sig forladt og alene. Først omkring 16 måneders alderen vil han begynde at få lidt bevidsthed om at I ikke er forsvundet helt. Og at denne periode samtidig falder sammen med at han har været syg, haft ondt og naturligt være utryg ved det hele, er for lille til at forstå, hvad der sker, for lille til at få en forklaring osv. vil naturligt alt sammen kunne påvirke til at han søger jer ekstra meget og herunder altså klynger sig, vågner med gråd, skriger og har rigtig meget behov for at komme op i favn og sove hos jer, for netop at kunne sove.
Derfor skal I lige nu prøve at finde balancen mellem at give ham den nærhed som han tydeligt viser behov for, men samtidig også prøve at holde fast i de gode rutiner I har haft tidligere - hvor han lærer at falde i søvn i sin seng eller imens I er lige ved siden af ham og ikke komme ind i en rutine, hvor I f.eks. begynder at gå rundt med ham i armene eller lignende. I skal derfor overveje om han lige nu skal sove i jeres seng eller stadig puttes i egen seng, om han skal ind omkring jeres seng i løbet af natten eller om I vil have en madras på hans værelse for lige nu at være der og hjælpe ham videre i søvnen med det samme, når han vågner... I skal gøre det, som I fornemmer vil fungere bedst muligt og gøre at I alle tre får sovet bare lidt:)
Og så er der dagsplanen - antallet af måltider er sådan set rigtig fint og jeg ved godt at man i Sverige giver en del mere færdiglavet babymad end man gør i Danmark. Der er nogle kulturelle forskelle her. Jeg tænker dog at nu hvor jeres dreng er 14 måneder gammel, så må han godt få meget mere rigtig mad, mad med meget mere bid og mad som I selv gerne vil spise - og grød bør han faktisk ikke få mere end 2 gange dagligt - det kan være om morgenen og som en godnatgrød.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen: 7: Havregrød eller anden lignende grød med bid og god mæthed. Letmælk af kop.
Formiddag 8-8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover som nu 1.5-2 timer
Frokost: Det kan være kold frokost eller han kan få varm mad. Der bør være fiberholdigt brød, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta. Vand af kop.
Mellemmåltid 13.30: Tilbydes lidt yoghurt med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop
Puttes til middagslur (skal ikke have vælling inden lur)
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Må også meget gerne tilbydes lidt råkostsalat - det kan være lidt fint revet gulerod blandet med fintrevet æble. Vand af kop.
Aften 17-17.30: Familiemad - kød, fisk kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig mos. Gode retter er ofte retter med hakket kød og mild fisk og sovs. Det kan være boller i karry, lasagne, pasta med kødsovs, kødboller, farsbrød, svensk pølseret osv. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, f.eks. en havregrød eller en flerkornsgrød, vær obs på ikke at give for meget frugt inden sengetid, vand af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten ca 19.30-20
Som du kan se så er denne plan lavet ud fra dine angivne tider, men der er lidt mere rigtig mad og mindre skemad - altså nu mad i stykker og mad med mere bid :) Men planen for dagen og indtag af mad gør det ikke alene, hos jer handler det rigtig meget om sygdom, alder og udvikling og derfor vil tiden også arbejde for jer - det er bare vigtigt at I ikke får skabt nogle uhensigtmæssige vaner imens denne periode står på - en uhensigtsmæssig vane kan f.eks. også være at han kun kan spise skemad og skal mades og glemmer at spise selv :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske