Svar: Vil ikke spise selv og nægter at børste tænder
10. marts 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen :)
Der er rigtig godt gang i jeres datters udvikling lige nu og det er så småt hendes spirende selvstændighed som er igang. Især i aldere 1-3 år mærker man som forældre rigtig dette og du har naturligvis ret i, at der er visse regler hun skal lære med tiden, som f.eks. at spise med bestik eller stoppe, når mor og far beder hende om det - men hun er stadig en meget lille pige, blot lige blevet et år og der er masser af ting hun lærer hen af vejen og som hun naturligt ikke kan endnu:)
Hun har en indre trang til at undersøge - og også en indre trang til ikke at give op, men netop blive ved igen og igen. Og det er rigtig godt. Det er et sundhedstegn, for det er sådan hun lærer. Det er sådan hun finder ud af, hvordan ting fungerer, det er sådan hun finder ud af, hvad hun kan og ikke kan og hvad I vil og ikke vil. Og hun er nødt til at prøve sig frem igen og igen mange gange dagligt - ikke bare 117 gange, men så lige en gang mere.
En dag bliver meget hurtigt fyldt med "NEj!", "Nej!", "Nej!" hele tiden og det er rigtig godt, hvis I kan minimere jeres nej´er, så hun også får ja en gang imellem og så hun får alternativer til nej.
Ofte vil det bedste man kan gøre i denne alder være at aflede hende, få hendes opmærksomhed hen på noget andet. Det kan være, når hun f.eks. ligger på puslebordet og sparker til et billede, så kan I aflede hende ved at inddrage hende i puslingen. Hun kan f.eks. holde cremetuben eller hun kan selv løfte numsen, når bleen skal ind under hende, eller hun kan selv få lov til at komme lidt creme på tissekonen, når hun er blevet vasket. På den måde bliver det pludselig interessant og hyggeligt at blive skiftet og mindre interessant at sparke til billedet :)
Afledning kan også være en god idé, hvis hun gør noget, hvor I kan se at det næsten bliver en leg for hende. Det kan være at hun gør det igen og igen, fordi hun efterlyser en reaktion fra jer - og her kan det være godt ikke at "gå med på legen", skælde ud eller reagere negativt, men i stedet få hendes opmærksomhed drejet og f.eks. sige "Kom skat, kommer du ikke herhen til mor, så læser vi en bog, kom..". Hvis du reagerer på denne måde så giver du hende for det første den kontakt, som hun efterspørger, men samtidig får du også drejet hendes fokus væk fra det hun ikke må og altså uden at sige nej.
Det er også sådan at små børn husker bedst, hvis man lader en handling følge med det nej man giver. Det betyder ikke at din datter ikke vil forsøge sig igen og igen, for hendes udforskningstrang er stor og vil i lang tid overdøve det lille nej hun hører inde i sig selv (det er derfor du oplever at hun nogle gange gør det igen, bliver ved selvom du siger nej), men stille og roligt vil I nå dertil, at hun kigger på dig, ved du siger nej, gør det alligevel - til at hun kigger på dig, accepterer og overholder dit nej og kravler væk ...
At flytte hende eller flytte tingene er altså måden at markere, at her går en grænse. Det kan være hvis hun f.eks. begynder at smide med sin mad, sin tallerken eller andet, så fjerner du f.eks. tallerkenen, for på den måde at vise hende, at tallerkenen ikke skal smides med. Her vil hun sandsynligvis blive ked af det, så får hun naturligvis tallerkenen igen og fortæller hende stille og roligt at hun skal spise maden - og du må her naturligvis meget gerne hjælpe hende med at spise.
Generelt er det god en god idé at holde fokus på det, du gerne vil have hende til i stedet for det, hun gør forkert, så lige præcis i forhold til mad og lære at spise med bestik, så er hun stadig så lille, at det er svært at spise med en ske. Hun vil naturligt dreje i sit håndled, når hun fører skeen til munden og maden vil derfor ryge af skeen. Det er derfor langt lettere at spise med en gaffel - ske kan hun måske først rigtig lære, når hun er omkring 16 måneder.
Du kan hjælpe hende med gaflen ved at have gang i to gafler samtidig. Du kan komme mad på den ene, give hende den i hånden, hun spiser selv, imens kommer du mad på de næste, I bytter, hun spiser selv osv. Nogle gange prøver hun selv at komme mad på gaflen, andre gange hjælper du hende, men du holder gang i måltidet og hjælper hende med at kunne selv, ved at have to gafler og I skiftes:)
Og ja - hun må meget gerne stadig spise med fingrene, når det nogle gange føles lettere for hende. Det er ikke vigtigt hvordan hun lige nu spiser - det vigtigste er at hun er glad for mad og nyder at spise. Det skal være hyggeligt og det at spise skal være noget I gør sammen som familie. Det er vigtigt at det er hyggeligt - det forebygger kræsenhed :)
Det er også en god idé at sætte ord på det, som du gerne vil have hende til "ind i munden skat, ind i munden, mmm mam mam, smager godt" eller lignende, så fokus bliver på maden og ikke på det hun gør forkert. Det er bestemt IKKE "uholdbart pædagogisk set" at I giver hende lov til at spise selv samtidig med at I mader hende - det er netop pædagogisk på den måde at hjælpe hende og guide hende.
Med hensyn til tandbørstning, så vil børn i denne alder ofte helt naturligt lukke munden sammen og protestere over tandbørstningen. Det sker som en helt refleks. Hun er for lille til at forstå, hvorfor hun skal have børstet tænder og hvad det er du gør ved hende og hun kan ikke forklares det eller hvorfor det er vigtigt. Det er helt naturligt at hun ikke vil.
Det er vigtigt at det bliver rart at få børstet tænder - for måden I klarer det på nu vil naturligt få betydning for hendes lyst til at få børstet tænder fremover.
Lige nu vil det være godt, hvis du kan børste hendes tænder to gange dagligt. Og du skal lige nu prøve at acceptere, at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det. Prøv at have fokus på, at det ikke nødvendigvis er alle tænder der børstes lige godt, men det bliver acceptabelt at børste lidt. Stille og roligt skal du så naturligvis øge antallet af tænder der børstes grundigt, i takt med at hun bliver mere og mere tryg og fortrolig med situationen.
Du skal prøve at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder. Og så er det vigtigt, at du gør det så kort tid som muligt, og at selve tandbørstningen ikke trækker ud, så hun ikke bliver for ked af det. Lige nu er det kortvarigt og i takt med at hun så bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden.
Tandpasta skal bruges, det er vigtigt for tændernes sundhed. Brug en lille mængde, mindre end hvad der svarer til hendes lillefingernegl.
Da hun ikke er meget for at åbne munden, så er det vigtigt at hun kan spejle sig i dig. Prøv at åbne din egen mund, når du børster hendes tænder, prøv at sige "åbn munden skat, åbn munden" så hun gaber op og netop hører og ser, hvad det er du vil have hende til. Det er vigtigt at hun selv gør det, fordi hun så føler sig selvstændig og mødt :) Hun er selv med til at styre slagets gang.
Sæt hende også gerne på et bord foran et stort spejl og stå bag ved hende, så hun sidder med ryggen mod din krop. På den måde kan du styre tandbørstningen samtidig med at hun kan se sig selv og se hvad du laver - og dermed selv følge med.
Andre gange er det bedre at have hende på skødet og atter andre gange at lade hende ligge på sofaen imens tænderne børstes. Det vigtigste er, at hun bliver tryg ved situationen.
Nogle børn har det bedst med en tandbørste som er lavet lidt ligesom en bidering, og det kan være en idé at lade hende starte med at bruge den netop som "bidering", så hun bliver tryg ved den. Vær dog opmærksom på udskiftning, hvis hårene bliver bidt skæve. Andre børn synes det er sjovt med en elektrisk tandbørste, den kilder og har en sjov lyd - den skal være beregnet til børn. Andre børn bliver bange for lyden og kan bestemt ikke lide den - men det kan overvejes...
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale jer meget min bog "Helens bog om dit barns udvikling". Den går op til 3 år og giver en god idé om, hvad der sker med jeres datters udvikling lige nu, hvorfor hun gør som hun gør og hvordan I så kan møde hende bedst :)
Fortsat held og lykke og god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske