Svar: Min datter vågner konstant om natten, 4,5 mdr.
10. marts 2014
Alder:
4 mdr.
Kære trætte og lidt kede mor :)
Tak for dit brev :)
Først - det er helt okay at din datter "kun" sover 2 lure dagligt, sammenlagt sover hun ofte 5 timers dagssøvn og det er det samme, som man normalt siger at børn bør sove, når de sover 3 lure og er 4 måneder gamle - så er det super! Deudover bør hun så sove ca 10 timer om natten og det betyder naturligvis, at hvis hun allerede sover kl 20 om aftenen, så vil hun ofte starte dagen kl 06.. og det skal hun naturligvis så også have lov til... Det ved jeg ikke om er tilfældet hos jer...
Man kan dog sige, at hvis hun normalt starter dagen senere, så er det måske derfor hun har tendens til at vågne om natten, være meget uroligt, har behov for at være i favn osv. Hvis nattesøvnen er meget længere end 10 timer, så vil hun naturligt kunne have tendens til at sove meget let og derfor let vågne op i løbet af natten og have brug for ekstra hjælp til at sove, brug for ekstra bryst osv. Hvis det er tilfældet, så skal I derfor overveje om I er nødt til at gå tilbage til at hun får en 3. lur om aftenen og i stedet går senere i seng...
Det er okay at du lige nu ammer hende i søvn, hvis du fornemmer at dette fungerer bedst. Det er rigtigt, at på sigt, vil det være godt, hvis hun kan lære at sove uden at være i favn og uden at have brystet i munden - men det er først et problem, hvis hun vågner og er afhængig af bryst eller favn for at komme videre i søvnen. Hvis hun blot ammes og får lov til at falde i søvn, føler sig helt tryg og rolig og derefter kan sove videre i 3-4 timer, vågne og blive ammet igen, så er der ingen problemer lige nu og så kan det være at foretrække at lade hende blive ammet i søvn - i hvert fald hvis alternativet er at hun bliver ked af det, og putningen ender med at trække ud i timer, som er frustrerende for jer begge.
Mange børn vil i denne alder have stor glæde af at man lægger sig sammen med dem og ammer dem i dobbeltsengen. Det har den fordel at du får hende ud af din favn, så hun lærer at falde i søvn liggende ved siden af dig. Og samtidig kan du så hen af vejen arbejde på at lære hende at slippe brystet og ikke falde i søvn med brystet i munden, men lige nu er det som sagt okay. Og så lade hende ligge. Naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade. Men lade hende falde i søvn der, ikke få fornemmelsen af at hun bliver fjernet fra din favn og dermed bliver ked af det, fordi hun ikke bryder sig om dette skift, men derimod lade hende falde i søvn, så hun forbinder det at skulle sove med noget trygt og rart. Og så først flytte hende over i egen seng sen aften, når du selv går til ro. Det vil sige at du her ammer hende igen og derefter flytter hende nænsomt over i sengen, kærtegner, putter med dynen, siger dine beroligede ord osv. så hun på den måde hjælpes til at sove i sin seng.
Du skal også være opmærksom på at hun fyldes tilstrækkeligt op med mælk i løbet af dagen. Da hun tager to lange lure, så har hun naturligt ikke samme afbræk i løbet af dagen, som hvis hun tog 3 lure og dermed et tidspunkt mindre at spise på. Samtidig er hun i en alder, hvor hun kan have tendens til at "slatspise" lidt hele dagen igennem og derfor vil søge brystet hyppigere om natten. Hun vil naturligt i løbet af dagen godt kunne blive opmærksom på alt hvad der foregår omkring hende og er nu langt mere bevidst. Og det betyder at når hun f.eks. spiser, så slipper hun brystet, kikker på dig, tager fat og dier lidt, slipper igen, smiler til dig, pludrer lidt, tager fat og slipper igen - og kommer far ind i rummet, så er det sjovere at kikke efter ham. Hun lader sig på den måde let forstyrre, når hun spiser og kan derfor komme til at slatspise lidt i løbet af dagen - og derfor naturligt søge brystet ekstra o natten.
Dertil kommer at børn i denne alder ofte rent fysisk er ved at være så store, at de har behov for at få mælkemængden sat lidt op og netop ved at melde sig hyppigere og die mere hyppigt ved brystet, så øges mælkemængden. Det er også sådan at man producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten, så at die hyppigere om natten kan også være med til at øge mælkemængden. Derfor skal man altid med børn i denne alder være opmærksom på om deres hyppige opvågninger om natten er et reelt behov for mere mælk og dermed være opmærksom på om man ved at tilbyde ekstra mælk i løbet af dagen og aftenen kan sikre sig lidt flere sammenhængende nattetimer:)
Det er ikke altid en god idé med sutten - den kan hun også blive uhensigtsmæssig afhængig af - bare for at sige, at hvis hun ikke lærer at tage den, så er det også okay og det kan have sine fordele :) I kan dog stadig forsøge - det kan nogle gange hjælpe med en flad anatomisk model i naturgummi, som er bred og kort. Andre børn har glæde af en mere lang og smal model...
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske