Svar: Kan ikke komme videre i søvnen om natten / problemer med stillingskift
9. marts 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Ankers mor
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre at du har min bog om børn og søvn og har haft glæde af at læse i den :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker me dig om jeres situation lige nu.
Det er rigtig fint at du har forsøgt at trappe ud af amning om natten, så Anker nu kan sove fra midnat til næste morgen tidlig uden at få bryst. Det er på samme måde rigtig fint at du er bevidst om, at han ikke skal falde i søvn med bryst eller flaske i munden, men lige når at registrere, at han lægges i sin seng, så han ved, hvor han ligger og dermed ikke bliver forvirret og utryg, hvis han om natten vågner op.
Det er også helt okay at du i en overgang har tilbudt ham lidt vand om natten, ligesom du nogle gange har taget ham op, vugget ham og på den måde fåret ham til ro og puttet ham igen -MEN det er vigtigt at du stille og roligt forsøger at komme væk fra dette også, netop fordi det jo ikke skal blive en ny uhensigtsmæssig vane. Han har ligeså meget brug for sammenhængende nattesøvn som du har - og derfor er det rigtig godt, hvis han ikke er afhængig af hverken bryst, vand, flaske eller favn i løbet af natten.
Det er en forudsætning for at kunne undvære vand/mælk om natten at hans behov for både skemad og mælk/væske dækkes om dagen. Og nu hvor han er 6 måneder, så vil det være rigtig godt, at I begynder at tilbyde ham flere måltider dagen igennem. Han skal have grovere grødtyper, ligesom hans grøntsagsmos skal varieres og stille og roligt skal han begynde med kød og fisk i mosen. Han skal have mad i hånden, som han selv kan sidde med, gumle på osv.
Derudover så vil hele dagens rytme naturligt spille ind på hvordan natten forløber og som udgangspunkt er der intet i vejen for at jeres dreng sover længe om morgenen og derfor sover sent i løbet af dagen det er en rytme, som lyder til at passe både ham og hans forældre godt... men det kan dog ikke udelukkes at han ville sove anderledes om natten, hvis dagen startede lidt før. Hvis han står tidligere op, vil hans lure naturligt også ligge tidligere, han vil også få mulighed for lidt flere måltider og det vil alt sammen kunne spille positivt ind på natten. Derfor er mit forslag at I prøver at starte dagen før - og at du derfor vækker ham kærligt og nænsomt om morgenen...
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05-06: Ammes og sover lidt videre ved siden af mor. Vækkes ca kl 7-7.30, så morgengrøden kan serveres 7.30-8 som det seneste. Det vil sige at der, hvor han ofte vågner og ammes igen, for at sove videre, skal du nu stå op med ham og give ham morgengrød i stedet for.
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk frugt i hånden at gumle på selv og tilbydes også lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Mellemmåltid ca 13.30 - tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, toppes op med flaske og puttes til middagslur ca kl 14-14.30
Aften 17.30: Grøntsagsmos - der begynde med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se så indgår der i min plan flere måltider og stadig samme antal flasker, som du tilbyder ham lige nu. Det er vigtigt at skabe plads til begge dele og derfor er planen skruet sådan sammen, at han får skemad når han vågner af en lur og tilbydes mælk inden han skal sove igen.
I følge din plan, så er det vælling I giver ham i flasken - jeg vil anbefale jer meget kun at give 2 flasker vælling i døgnet og lade resten af hans flasker indeholde almindelig modermælkserstatning. Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og med den alder han har nu, så skal han spise rigtig grød og mos og ikke have så meget vælling - samtidig tæller vælling med i mælkeindtaget og det giver en lidt skæv fordeling af mælk, grød og mos, hvis han fast tilbydes vælling i flaske. Så jeg vil anbefale modermælks erstatning i løbet af dagen og så kan I give vælling f.eks. aften og sen aften i håb om at det også giver lidt roligere nætter.
Når han ligger uroligt om natten så kan det sagtens skyldes uro i maven osv. som dagsplanen også kan hjælpe på. Men det kan også sagtens handle om at han aldersmæssigt lige nu naturligt sover uroligt. Han har svært ved at skifte stilling, når han sover - han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, triller rundt på siden eller maven og kan ikke komme videre i søvnen, han sparker dynen af osv. Og det er helt naturligt at du her må hjælpe ham med at blive lagt rigtigt igen, få dynen puttet om sig osv.
Han vil naturligt også drømme og vil kunne klynke rigtig meget i søvne, ligesom han kan ligge og smaske eller ligge og virrer med hovedet. Det er helt naturligt og du skal her være opmærksom på ikke per automatik at tage ham op, men prøve om han nogle gange selv kan komme videre i søvnen - netop fordi det ofte foregår i søvne.
Hvis det er nødvendigt at tage ham op, så gør du det - men prøv at undgå at vugge for meget, prøv at undgå sut i munden hver gang, vand hver gang osv. fordi det er uhensigtsmæssigt at han lærer at det er sådan natten skal foregå...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske