Svar: Søvn og mælk/mad
9. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Plan for dagen ser umiddelbart fin ud, samlet lyder det som om at din dreng får sit behov for mælk og mad dækket fint og han lyder også til at trives. Det som madmæssigt nu er næste skridt, er at få ham til at spise mere familiemad og mindre færdiglavet babymad og derudover blive ved med at give ham mad i hånden.
I forhold til søvn, så er det fint med de to lure dagligt. Det er rigtigt, at han sover lidt mindre end gennemsnittet, men han lyder til at trives. Han falder fint i søvn, når du putter ham er han parat til at sove og han vågner frisk og virker veludhvilet - og så trives han - du fortæller om en aktiv og glad dreng og han lyder umiddelbart ikke til at mangle søvn :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. I følge din dagsplan, så får jeres dreng fire flasker som han bør, men den ene flaske ligger inden formiddagsluren i stedet for tidlig morgen. Man kan drøfte om der skal puttes rundt på dette, for at få et lille mellemmåltid ind i løbet af formiddagen og for at give lidt ekstra plads i maven til frokosten... Men hvis det fungerer godt for jer, så behøver du ikke ændre på dette.
I 8 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 flasker i døgnet og de kan meget fint ligge inden middagslur, aften og sen aften - så på den måde kommer det til at passe fint hos jer. Og det vil være helt rigtigt, at du trapper stille og roligt ud af formiddagsflasken, så han her får mindre og mindre og i stedet tilbydes et lille mellemmåltid og vand af kop. På en måde lærer han også stille og roligt at blive puttet uden nødvendigvis at skulle have flaske først:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Evt. flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (som sagt, må du godt give flaske her i stedet for tidlig morgen, hvis det virker for jer)
Frokost 11.30: Grøntssagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker og må også meget gerne få små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, det er fint at han kan spise det :) Vand af kop
Eftermiddag kl 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med mad i hånden, det kan være kogte grøntssager, frikadelle eller ligende som nu. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se så ligner min plan meget din - den største forskel er at udgangspunktet er mere familiemad og mindre færdiglavet mad.
I er godt igang - din dreng spiser mad i stykker, og mestrer allerede både rugbrødshapsere og frikadeller og kartoffel. Det er super! så for at få ham mere og mere i gang med jeres mad, skal du fortsætte dette. Det er rigtig godt netop at give ham mad, som han også ser at I spiser og naturligvis spise sammen :)
Derudover vil det være godt at du forsøger at blande den færdiglavede mad med din hjemmelavede mad. Det vil sige at hvis du køber en risret, en pastaret eller lignende på glas, så lav denne ret eller noget der ligner til jer andre og giv ham lidt af jeres sammen med. Du må f.eks. godt give ham kogte pastaskruer eller lignende sammen med en pastaret fra glas, ligesom du kan give ham lidt af den hjemmelavede kødsovs - så han får begge dele og finder ud af, at din mad smager mindst ligeså godt og måske bedre:)
Det samme gælder grød - hvis han er til færdiglavet flerkornsgrød, så prøv at komme lidt hjemmelavet havregrød sammen med, så den færdiglavede grød bliver lidt grovere, men smagen minder om det han kender. Hvis han er til milde grødtyper som majsgrød, så brug dette som basis for en hjemmelavet grød, men så du stille og roligt får ham til at spise mere af den grød du laver og mindre af den købte.
Det er lige nu ikke et spørgsmål om at han skal have det ene eller det andet, han må meget gerne få begge dele og det er rigtig dejligt at han er glad for at spise, nyd det og udnyt hans lyst til at spise selv:) Det er ikke så meget mængden af mad der skal have fokus, men lysten til at spise og det at han spiser varieret:)
Og lige et lille obs - husk at når du giver ham færdiglavet babymad, så er det vigtigt at du serverer det på samme måde som du serverer den hjemmelavede mad:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske