Svar: Dagssøvn, flasker.
7. marts 2014
Alder:
10 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at I har kunne bruge mit tidligere svar:)
Rigtig mange børn vil i 10 måneders alderen have svært ved at sove helt nok. Det sker ofte at barnet har en periode, hvor det sover lidt mindre end det udregnede behov og det handler om at børn i denne alder ikke "vil sove tiden væk". Jeres datter vil naturligt hellere lege, kikke på verden, opleve, bruge sig selv og har derfor ikke på samme måde lyst til at lægge sig til at sove - når I prøver at putte hende vil hun nogle gange derfor foretrække at sidde op, kikke sig omkring og andre gange protestere højlydt, når I forsøger. Det er tydeligt at hun ikke vil ligge ned.
Og ja - et eller andet sted så skal I acceptere at det lige nu er sådan. I skal naturligvis tilbyde hende muligheden for at sove, I skal forsøge at skabe en fast rytme, hvor hun kommer op til samme tid hver morgen og kommer i seng til samme tid hver aften, så hun så vidt muligt vil være træt og parat til at sove, når I så putter hende til lure om dagen. I skal naturligvis også aktivere hende både fysisk og mentalt, så hun er parat til at sove, når hun puttes, ligesom I skal give hende mad, som er sundt og nærene og godt for hende og hendes søvn... men altså acceptere at hun lige nu måske sover lidt for lidt :)
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 14 timer. Det kan f.eks. være fordelt sådan at hun om dagen kun vil sove 2-2.5 time og om natten så måske vil sove 11-11.5 time... Jeres datter sover lige nu 1.5 time om formiddagen, nogle gange lidt længere og det er super - men det betyder naturligt at hun så om eftermiddagen måske kun vil sove en halv times tid og det skal hun have lov til :) Om natten sover hun jo ofte fra ca 19.30 til hun står op måske kl 07 ... og så er det som det skal være.
Det er således fint at I nogle gange vælger at sætte hende i barnevognen og trille en tur med hende, når det er tid til middagslur. Lader hende kikke på verden, blive fyldt op med oplevelser og så putte hende, når hun viser sig parat - og sover hun så kun en halv time, så er det helt okay. Hun har så fået et lille afbræk, hun har slappet af og har haft muligheden, og har fået den søvn hun lige der havde behov for.
To flasker i døgnet - aften og sen aften, eller aften og i løbet af natten, er fint og helt alderssvarende.
Jeg håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske