Svar: Min baby vejer for meget - dagsplan og ernæring
7. marts 2014
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt høre at din datter er en fysisk stor pige og det er naturligvis rigtig godt, at du er opmærksom på hvordan hun vokser. Når det er sagt, så er jeg dog ikke ubetinget enig i at hun "skal på kur" - det er vigtigt at hun får de næringstoffer som hun har brug for, og at du ikke fjerner vigtige fødevarer fra hendes kost og hun har stadig brug for fedt til sin hjerne og nervesystem. Du skriver, at I er i kontakt med en børnelæge og det er rigtig godt - det er vigtigt at drøfte vægten med lægen. Skønner børnelægen at jeres datter skal sættes på kur, så bør I henvises til en diætist med speciale i børneernæring.
Jeg er tilhænger af små hyppige måltider. Det er jeg blandt andet fordi det er med til at holde barnets blodsukker stabilt at barnet ikke går i mange timer uden at få mad. Og når man har et barn som let bliver pylret, utilfreds, går og klynker dagen igennem, så kan det nogle gange være tegn på at barnet har brug for at få lidt hyppigere måltider. Det betyder ikke at I skal give små usunde snacks - jeres datter skal stadig have god og sufficient mad, men hun må godt få lidt mellemmåltider f.eks. om formiddagen.
Det er rigtig godt at I er begyndt med mad i hånden. Det er en god idé at give hende dette og gerne mere end hun får lige nu, det er vigtigt med mad i stykker, som hun kan sidde og gumle på. Det har den fordel, at måltidet trækker lidt ud. Det tager lidt længere tid at spise og det er vigtigt, fordi der er nødt til at gå lidt tid fra maden af havnet i maven og til hun føler mæthed. For at hun ikke skal overspise, men lærer at spise det hun har behov for, så er det en god idé at forlænge hendes måltider lidt.
På nuværende tidspunkt giver I hende 3 flasker, i alt 370 ml. Antallet af flasker er fint men mælkemængden synes jeg er for lidt. Hun bør få mindst 400 ml og gerne 500 ml. Det er for det første vigtigt for at sikre hendes behov for jern ellers skal I give hende jerntilskud ved siden af, men samtidig har hun naturligt også behov for den væske, som flasken jo også giver hende, fordi hun jo fysisk er en stor pige og væskebehovet derfor er større.
Der udover skal I naturligvis give hende vand at drikke af en kop og I må gerne give hende vand, når hun vågner af en lur, så hun får lidt vand inden hun så sættes til bordet for at spise. Det at have lidt vand i maven vil naturligt gøre, at hun så måske ikke spiser helt så meget - at hun begynder at føle sig mæt lidt før.
Jeg vil umiddelbart anbefale at I flytter flasken væk fra formiddagen og giver den sen aften. Det er naturligvis dejligt, at hun kan sove om natten, men en flaske sen aften før I selv går i seng, vil måske give lidt roligere nætter og samtidig vil det måske gøre, at hun så ikke er helt så sulten, når hun vågner om morgenen. Umiddelbart er havregrød lavet af 200 gram havregryn en meget stor portion - og måske kan hun vænnes til at spise lidt mindre. Og så samtidig tilbydes et lille mellemmåltid om formiddagen - igen lidt mad som hun selv kan sidde med og gumle på.
Samtidig vil hendes formiddagslur måske af sig selv blive kortere, når hun ikke får flaske at sove på først - og det er så helt okay. Og hvis den ikke gør, så er det naturligvis også helt fint. Hun må gerne tage den længste lur om formiddagen, det lyder som om at hun trives rigtig godt på denne måde.
Som mellemmåltid vil jeg anbefale dig at bage nogle havregrynsboller. Havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derudover er det vigtigt med f.eks. banan, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager. Disse fødevarer indeholder blandt andet serotonin, som er et af de stoffer, der er med til at holde vores humør stabilt og som også forbedrer vores søvnkvalitet.
Min dagsplan ser derfor således ud:
Morgen kl 6.30: Havregrød, prøv om du kan skrue mængden lidt ned, giv gerne lidt frisk frugt i hånden at gnave på, fordi det får måltidet til at trække lidt ud og giv vand af kop.
Formiddag 8.30-9: 1/2 havregrynsbolle med lidt smør (lidt er helt okay), ost eller lignende, tilbydes frugtmos (evt. jerntilskud, hvis ikke hun får mindst 400 ml mme dagligt)
Puttes til formiddagslur - prøv at undvære flasken her
Frokost kl. 11.30-12: 1 skive bondebrød med forskelligt smørbart pålæg og må også gerne få kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende at spise selv, hvis hun kan det på nuværende tidspunkt. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30-14 - må godt få 150 ml mme her.
Eftermiddag 15.30: Tilbydes som nu lidt frugt, det er fint at hun selv skal tage maden op, spise den osv. Det trækker måltidet lidt ud :) Må også gerne få en halv havregryns bolle eller måske en lille portion tykmælk med lidt frugtmos eller revne æbler. Vand af kop. Jeg synes godt hun kan få lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen - det er også med til at sikre hende lidt kalk.
Aften kl 17.30: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mos og også mad i stykker. Hun må spise det hun kan - det er vigtigt at hun ikke går sulten i seng. Det er på samme måde rigtig godt med mad i hånden, som igen trækker måltidet lidt ud :)
Jeg er med på at I om aftenen lige nu spiser hende af først og derefter selv spiser - jeg tænker dog om måltidet generelt vil tage lidt længere tid, hvis I spiser sammen. Kan der være en tendens til at hun spiser ekstra hurtigt, når hun mades, i forhold til hvis I alle spiste samtiden og hun sad med lidt selv imens I gav hende lidt og også selv spiste...?
Flaske må meget gerne få ca 200 ml her og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23: Flaske - igen meget gerne 150-200 ml og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg tænker at flasken sen aften som sagt kan give lidt ekstra mæthed til natten og måske gøre at mængden af morgengrød lettere sættes lidt ned - og så er det fint at I springer godnatgrøden over :)
Ud over fokus på hendes madindtag, så tænker jeg at det er rigtig vigtigt at hun også bruger sig selv motorisk - og det lyder faktisk som om at hun godt kan. Nogle gange oplever man jo, at de fysisk store børn, netop er fysisk store, fordi de sidder hvor man sætter dem og bliver der, til man flytter dem :) Men jeres datter lyder faktisk til at kunne udnytte sin størrelse og de ekstra kræfter den giver hende. Hun lyder til at være ret stærk i sine ben, hun kan godt bære sin egen vægt og vil gerne gå - rejser I hende eller trækker hun sig selv op? Det er vigtigt at I følger den udvikling hun selv viser tegn til, og hvis hun selv trækker sig op, så er det super, men ellers vil det være rigtig godt hvis I kan prøve at få hende igang med at kravle.
Jo mere hun bevæger sig, bruger sig selv motorisk, jo bedre vil det være. Hun vil naturligt forbrænde ekstra energi jo mere hun selv bevæger sig rundt og I må derfor meget gerne hjælpe hende med dette. Prøv at lægge hende op på alle fire, sid bag hende og støt hende, hænderne om livet og hjælp hende med at rokke på alle fire. Det er fra rokkende stilling, at hun finder ud af at kravle.
Tril hende, hop med hende på skødet, tumle med hende, vend hende på hovedet - jo mere I kan vende og dreje hende, jo bedre er det. Det er med til at stimulere hendes balance og få hende igang motorisk. En tummelumsk eller bilibo kunne være en idé.
På gobabygo.dk kan I købe strømpebukser med skridsikre dupper på knæene, så hun lettere kan stå fast i kravlestilling.
Bevægelse er vigtigt for også at regulere hendes vægt og de fleste børn vil ikke blive ved med at tage på i samme hast, når de begynder at bevæge sig mere og mere rundt og bliver fysisk mere aktive.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske