Brev:
Introduktion af gluten og madspørgsmål generelt
7. marts 2014
Alder:
6 mdr.
Introduktion af gluten og madspørgsmål generelt
Kære Helen
Jeg er i øjeblikket selv i gang med en elimineringskur, hvor jeg bl.a. udelukker gluten og mælk og også andre fødevarer fra min mad. Det gør jeg fordi jeg muligvis er intolerant overfor gluten, mælk og desuden noget der hedder histaminintolerance (allergi overfor fødevarer med et stort histaminindhold ) Det er altså ikke en allergi (de kan i hvert fald ikke vise at det er cøliaki) men nærmere en intolerance. Det er meget usikkert det hele, og det er ikke engang sikkert er det er det, jeg har mavegener af.
Men mit spørgsmål går ikke på mig, men på min datter, der er 6½ måned. Jeg har i et tidligere brev spurgt lidt amning og opstart af mad. Jeg har ammet hele tiden og begyndte så småt på mad da hun var 5½ måned. Synes hun nu er godt i gang med majsgrød, hirsegrød og kartoffel/grøntsagsmos og tænker, at jeg nu skal i gang med de glutenholdige kornsorter. Men hvordan……
I din bog og på nettet kan jeg læse to anbefalinger, men derudover er der meget sparsomt med viden på det område. Ift. alm allergi så siger man fuldamning i 4 måneder, men det er lidt anderledes ved gluten ikk?
1) Amme mens de glutenholdige ting bliver introduceret og længst muligt
2) Introducere gluten langsomt og gradvist
Min læge anbefaler, at jeg ikke behandler hende specielt, hun er sund og rask, og som sagt er der ikke påvist noget ved mig. Men det fylder alligevel en del for mig, og jeg vil gerne gøre det så rigtig så muligt…
At amme så lang tid så muligt, har jeg tænkt mig uanset hvad. Jeg bruger dog pt. MME i grøden og i mosen. Ville det være bedre at malke lidt ud og bruge det i stedet – det kan jeg nemlig sagtens?
Hvor lang tid er at amme længst muligt?
Når det er vigtigt at amme samtidig – er det set over en hel dag, eller er det vigtigt at amme lige efter hun f.eks. har fået havregrøden?
Vil det være dumt at introducere MME for hende i en flaske bare en gang i mellem (jeg tænker også på når hun bliver 8-9 måneder) – skal jeg se det som yderst vigtigt at det er modermælk hele tiden?
Jeg spiser som sagt ikke gluten og mælk lige for tiden – har det nogen betydning for min mælk? Til gengæld bruger jeg ris- og soyamælk og kokosmælk – det må spæd og småbørn ikke få, men har det betydning at jeg drikker det?
Og så er det ordene langsomt og gradvist – hvad betyder det? Tror jeg kunne at have brug for, at du specifikt prøvede at lave en plan til mig, for hvordan det skulle være over de næste måneder
Er det f.eks. havregrød hver morgen, 1 gang (2 gange…3 gange) om ugen de første 14 dage, og derefter hver dag (eller hver anden dag) indtil hun er 8 måneder….??? Skal jeg veksle mellem havregrød den ene dag og så majs/hirse/ris/quinoagrød den anden dag og så fremdeles. Hvornår er det bare havregrød hver dag?
Skal jeg starte med havregrød og så derefter introducere øllebrød senere – i så fald hvornår?
Og hvad med andet brød, pasta mm?
Altså hvad betyder langsomt helt præcist?
Hvad ift. almindelig mælk og mælkeprodukter? Nogle specielt jeg skal tænke på der?
Du skriver også om fødevarer som fisk, citrusfrugter og æg - skal jeg introducere det på en bestemt måde? Hvad betyder én af gangen?
Hvis du ikke ved så meget kan du så anbefale nogle steder jeg kan søge viden? Synes nemlig ikke, at de sundhedsplejersker jeg møder ved så meget om det.
Jeg glæder mig til at høre dit svar!
Mange hilsner fra
Maries mor