Svar: Pludre om natten, sover hun for meget?
7. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Nynnes Mor
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at lillepigen er begyndt at sove så godt og nu kan puttes i sin barnevogn uden at I skal trille gaderne tynde :)
Der kan være flere ting der spiller ind hos jer og lige nu hælder jeg til at I ser tiden lidt an, for jeg har på fornemmelsen at jeres datters rytme stille og roligt vil ændre sig uden at du behøver gøre så meget ved det...
En del børn vil - ofte i 7 måneders alderen, men hos enkelte faktisk i 5 måneders alderen - have en periode, hvor de vågner og snakker om natten. De er ikke kede af det, der er ingen gråd eller ulykkelighed, de ligger blot og snakker. Det kan virke som om at de nyder de stille mørke nattetimer, at de her kan høre sig selv og derfor øve lyde - og det gør de så. Ofte holder de op igen og begynder at kunne sove videre af sig selv om natten - med mindre man selvfølgelig begynder at tage dem op, snakke og inviterer til vågenhed, så det er ikke nogen god idé :) Det bedste du kan gøre er derfor at lade hende snakke, men ikke snakke med og forsøge ikke at vise tegn på aktivitet, hold lyset slukket osv.
Så er der også dagsrytmen og jeres datters indtag af mælk. Hun drikker meget store flasker, ofte 240 ml af gangen, hvilket betyder at hun lige nu kan nøjes med 4 flasker i døgnet. Mælkeindtaget kan være okay, men det er ikke ret mange flasker og I skal nok regne med at i takt med at hun begynder at få mere skemad og drikke vand af kop, så vil hun få behov for flere flasker end hun får nu. Skemaden vil komme ud over hendes vanlige indtag af mælk og det vil være rigtig fint med en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner sammen med vand af kop og så tilbydes flaske før hun skal sove igen - men hun vil sandsynligvis ikke drikke helt så stor en mængde i hver flaske, fordi hun også får skemad og stadig vil hun have samme behov for mælk og derfor brug for flere flasker.
Det at hun begynder at være vågen om natten kan derfor godt være et udtryk for at hun begynder at ændre rytme. At hun begynder at få behov for flere små måltider dagen igennem og at hun fremover ikke vil kunne sove 12 timer uden mælk - sandsynligvis kun halvdelen, det vil være realtisk at hun kan sove 6 timer f.eks. fra midnat til næste morgen tidlig.
Og I kan faktisk godt forsøge at indføre en flaske sen aften - det der også kaldes et drømme måltid. Det vil sige at I giver hende en flaske før I selv går i seng f.eks. kl 23-24 og lader hende spise mere eller mindre i søvne, så hun fyldes lidt ekstra op her. Det vil ofte være passende med en flaske sen aften, fordi hun så får sit behov for mælk og mad bedre dækket over døgnets 24 timer og samtidig så derefter kan sove et længere søvnstræk - og det samme kan I - og forhåbentlig uden at vågne op og snakke midt nat:)
Jeg synes bestemt ikke at du skal vække hende. Hun sover fordi hun har brug for at sove og det er okay at hun sover 3 forholdsvis lange lure i løbet af dagen. Også dette vil sandsynligvis ændre sig lidt i løbet af den næste månedstid, netop fordi der udviklingsmæssigt sker meget med hende nu.
En plan for dagen, som I kan arbejde hen imod/eller måske an forvente i løbet af den næste måneds tid, kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. flaske og sover videre
Formiddag 8.30-9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød som nu, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Leger, er aktiv osv. og tilbydes også her som nu flaske
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske - drømmemåltid og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se så er der i min plan også en flaske tidlig morgen, men den behøver hun ikke nødvendigvis, hvis hun har det, som hun har det nu - drikker store mængder mælk og formår at få sit behov for både mad og mælk dækket. Men flasken sen aften er ofte en god idé. Den kan dog nogle gange ligge bedre, når og hvis barnet melder sig selv f.eks. kl 01 og det er naturligvis også okay at give den her.
Det at hun om natten lige nu kun drikker mellem 50-90 ml når du tilbyder hende den ekstra flaske skyldes sandsynligvis at hun drikker store flasker og derfor er dækket ind, men i takt med at antallet af skemåltider øges, så vil hun som sagt ofte få brug for flere små flasker... Og ja - dermed en sammenhæng mellem at vågne om natten og starte på grød :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske