Brev:
19 mdr pige, svær at ligge om aftenen, rejser sig op
6. marts 2014
Alder:
19 mdr.
19 mdr pige, svær at ligge om aftenen, rejser sig op
Hej Helen.
Jeg skriver til dig da jeg godt kunne bruge noget  råd, og vejledning som forældre.
Jeg har en dejlig datter på 19 mdr, hun er en rigtig charme trold og kan underholde en hel forsamling. Hun elsker at underholde, men vil bestemt også underholdes. Hun er glad for sin dagpleje, og der er intet problemer når hun bliver afleveret om morgnen. Det har der faktisk slet ikke været. Hun været der siden den 1.07.2013. Hun bliver passet af mormor og moster hver mandag, da der er ingen af os der kan nå og hente hende der, men det fungere super, Alicia er super glad og trygge ved dem.
Hun er meget glad for sang og musik. Det er nok noget hun har fået fra mig det det betyder rigtig meget for mig. Hun er en pige der ved hvad hun vil havde og ikke vil have. Hun er begyndt at kunne sige nogle enkelte ord som maad, ba =far, buar =mor, lys, dove=sove, nej og aah. Hun forstår rigtig meget af det man siger til hende og hun svare også på hvis jeg spørger om hun vil havde en bolle så siger hun ja.
Alicia er meget morsyg og hun bliver utrolig ked af det hvis jeg lige skal op oven på (Vi bor i et 3 plans rækkehus). Det kan virkelig være en udfordring når der skal laves mad så vil hun enten have, at jeg skal lege med hende nede på gulvet, eller også kommer hun grædende ud i køkkenet og rækker hænderne op og vil op og så skal vi åbne og lukke skabene det er det helt store hit lige for tiden og når jeg siger til hende at jeg godt kan se at hun godt vil op til mig men at det kan jeg ikke lige nu da jeg laver mad, så bliver hun ked af det og græder og ja så ender jeg med at tage hende op. Nogle gange tager jeg hende op til spise bordet med noget legetøj det virker nogle gange lidt tid og så vil hun ned og så er vi på den igen. Hvis jeg sætter mig ned og leger med hende så er hun glad og tilfreds men det kan man jo ikke hele tiden. gør det ret tit. Ville bare være så rart hvis hun kunne lege noget mere selv.
Det er meget mig hun henvender sig til, og når far rækker hænderne ud og siger kom hen til far styrter hun lige hen til mig. Hvis han prøver at tage hende så siger hun bare nej nej og går hen til mig. syntes det er ret synd for far. han kan tildels trøste hvis hun ikke kan se mig ellers rækker hun ud efter mig. Er rigtig glad for det tætte bånd vi har men, vil rigtig gerne havde at det var lidt mere fordelt imellem mig og faren, så jeg også fik lidt luft og ville kunne gå op oven på uden barn, for lige koble lidt af men ved at så ville hun græde ind til jeg kom ned. Hun bruger meget sin gråd til at få opmærksomhed og til at få sin vilje. skal lige siges at når far er alene med hende så er der ingen ting :-)
Hver gang vi får morgenmad og hun får boller, og hvis hun for lidt pålæg chokolade på eller figen pålæg på, og hun har spist det uden at spise bollen så siger hun arhh og peger på chokoladen, og hvis jeg siger nej hun har fået så bliver hun ked af det men begynder at spise bollen men når jeg også tager noget på så vil hun også havde og så får hun lige lidt. Er jeg for overbærende eller giver mig for let?
Alicia har altid været en stor trygheds narkoman, og det er hun stadig, er ikke så god til hvis tingene ikke er som det plejer. Med hensyn til sovning har hun været rigtig svær, at få til at sove om aften men også om dagen. det er ikke et problem at få hende til at sove om dagen mere, det er bare ligge hende ud i klapvognen og så falder hun i søvn selv. det er noget andet når hun skal sove om aftnen. vi ligger hende kl 1930 og hun sover til 0630 eller 7 næste dag. Hun sover 3 timer i dagplejen fra 12 til 15.
Er det en for lang lur? hun sover fra ca 8 til 07 + de 3 timer
Har lidt problemer med at hun har vågnet meget om natten.
I meget lang tid har jeg og faren skiftet til at ligge hende, og når det var ham der lagde gik det bedre, end når jeg lagde. når jeg ligger hende så synger jeg mester jakop 2 gange imens hun ligger i sin seng, men under sangen begynder hun at sætte sig op og når jeg siger hun skal ligge sig ned på puden så gør hun det ikke, og når  jeg så ligger hende ned bliver hun ked af det og sætter sig op igen og igen og rækker armene op og græder. jeg kan bare ikke få hende til at sove når hun er så opkørt og når jeg har siddet der inde i 30 min så kalder jeg på far og han overtager og for hende ned ved at synge se min kjole. "den sang virker ikke på mig"
og hun falder i søvn. ( dette er sket rigtig mange gange)
Det der med at hun rejser sig op det gør hun kun med mig og ikke overfor far.
har du nogle gode råd til hvad jeg skal gøre når hun rejser sig op?
Vi har valgt at det kun er far der ligger lige nu da det fungere bedst. nu tager det kun 20 min hvor før det kunne tage op til 40 min. Lige nu der bliver faren der inde ved hende indtil hun er faldet i søvn. Vi har forsøgt at få hende til at sove selv, men hun bliver bare bund ulykkelig når vi går fra hende, så det stoppede vi med igen. skal også lige sige at hun er øre barn (har dræn) så det har også givet store problemer med at, falde i søvn.
Om 14 dage skal far starte på nyt job så der kommer jeg til at skulle ligge hende torsdag og fredag. så det skal bare fungere.
Det skal lige siges at nogle gange har det fungeret, at jeg ligger inde i vores dobbelt seng og nusset hende på maven, og på den måde er hun faldet i søvn. jeg har så  ventet 5 -10 min og så båret hende ind i sin seng. Men andre gange vil hun bestemt ikke det, og bare rejser sig op og vil kravle rundt i sengen, og her reagere hun på samme måde når jeg ligger hende ned, bliver ked af det og rejser sig op igen. Når hun vågner om natten eller morgnen, så er det hvor hun er ked af det og ikke ligger og pludre.
Tænkte at hvis hun lærte at falde i søvn selv, så ville hun måske ikke vågne med at være ked af det, og måske være i stand til at kunne få hende til at sove videre selv. hvis hun vågner så står hun altid op i sengen, når man kommer ind til hende.
Vil rigtig gerne havde at hun lære at falde i søvn selv om aftnen, men frygter hvordan hun reagere når jeg går fra hende. har det ikke godt med hvis hun skal ligge og græde sig i søvn. der ser faren noget mere anderledes på det. Han mener at hun godt kan ligge der inde på sit værelse og græde i noget tid. tror det er fordi jeg er mor og mit hjerte bløder virkelig når hun græder. Syntes helt klart det er noget andet hvis hun ligger og græder lidt og lytter, og så græder igen frem for hun græder i længere tid.
Har du nogle gode råd, til hvordan vi kan lære hende at falde i søvn selv.?
Burde man skiftes som forældre, eller burde det kun være den ene forældre ?
når man går og hun bliver ked af det, hvor længe skal der ca gå før at man går ind til hende igen?
Vi har fast putte ritual, kys godnat til den forældre der ikke ligger. Hun får ren ble, nattøj og børste tænder på sit værelse, får sutten kysses godnat og blive lagt ned i sengen. Synger og holde i hånden og nusse på hånden indtil hun falder i søvn, hvis man flytter hånden væk inden hun er faldet i søvn så bliver hun ked af det.
Som sagt så ligger hun ude i sin kombi klapvogn, og vi vil gerne havde hun skal ligge i sin altan barnevogn, syntes den er bedre for hende og ligge i da den er bedre isoleret, og nu hvor hun også er blevet så stor. hun ligger meget tæt i den klapvogn, hun ligger i men ja hun er jo også en trygheds narkoman. Har faktisk prøvet at ligge hende i barnevognen da hun skulle havde en lur og hun reageret fuldstændig panisk og blev simpelthen så ked af det, jeg puttede hende med baby dynen og kørte hende ude på terrassen og forsøgte at gå ind, men kunne godt høre at hun simpelthen var for ked af det, og ikke kunne falde i søvn. jeg tog hende op beroligede hende og lagde hende i klapvognen, men kunne ikke ligge hende som normalt, og måtte ud og gå tur for at få hende til at sove.
Har du nogle gode råd til hvordan jeg for hende til at sove i barnevognen.? Skal lige siges at hun sover i barnevogn i dagplejen og der er ingen problemer.
Kærlig hilsen
Christina