Svar: 14 måneder og 11,5 timers søvn i døgnet
6. marts 2014
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Din datter har længe sovet mindre end gennemsnittet og det er naturligvis helt okay, så længe hun trives, vokser som hun skal, har masser af energi til at møde dagen og alle udfordringer osv. Men når det er sagt, så skal jeres døgn naturligvis også hænge sammen :)
Som udgangspunkt er det rigtigt fint, at hun får en længere middagslur midt på dagen. Med den alder hun har nu, er det godt med en lur dagligt og det er aldrig en god løsning f.eks. at fjerne en time af middagsluren, i håb om at gøre nattesøvnen en time længere. Hvis man vil ændre noget, skal det gøres med meget små skridt.
Derudover er det altid en opvejning af, hvor meget søvn hun får om natten og hvor meget hun så har behov for om dagen. For det vil naturligt være sådan at jo længere nattesøvn hun har, jo kortere vil hendes middagslur ofte være - modsat, så er den længere middagslur og vigtig, når hun ikke sover så meget om natten, fordi søvnen om dagen kan reparere på nattesøvnen og ikke modsat. Da hun sover meget lidt, er det derfor i princippet bedre for hende at hun får en længere middagslur midt på dagen end at hun sover en længere nattesøvn... Men at stå op kl 04 er meget tidligt, det kan vi godt blive enige om :)
Der kan være tale om en periode og derfor vil jeg umiddelbart ikke ændre noget lige nu. I første omgang vil jeg anbefale dig at du forsøger at få hende til at sove længere om morgenen. Når hun vågner kl 04-05, så tag hende ind til jer og se om du kan få hende til at sove videre med din nærhed og tætte kontakt. Hvis hun ser at du sover, vil hun måske spejle sig i dette og vil så falde lidt i søvn igen, så dagen ikke starter for tidligt. Jeg ved fra dine tidligere breve at hun normalt godt kan sove til kl 06 og det vil være fint, hvis I kan komme tilbage til dette ved at sove med hende.
Hun har en alder, hvor hun naturligt begynder at drømme mere og mere og drømmeaktiviteten er især stor hen mod morgenstunden. Det kan derfor godt være forklaringen på at hun vågner tidligt - at hun vågner af en drøm.
En anden forklaring kan være at hun er sulten eller tørstig. Pas på ikke at tilbyde hende morgenmad kl 05, fordi hun så kan vågne fordi hun er sulten her, men prøv at holde fast i først at spise morgenmad f.eks. kl 6.30...
En godnatgrød som en fast del af putteritualet vil være rigtig godt, så du sikrer at hun fyldes lidt ekstra op til natten og måske derfor også kan sove lidt længere.
Mørke i værelset, mørklægningsgardiner, så morgenlyset ikke trænger ind og vækker hende vil være rigtig godt.
Det er vigtigt i første omgang at forsøge at forlænge hendes nattesøvn, altså få hende til at sove lidt længere om morgenen - fordi hun så normalt af sig selv vil begynde at afkorte sin dagssøvn.
MEN, når det er sagt så er det dog ikke altid at det lykkes, og det er her at "de små skridt" kommer ind. Hvis du gerne vil have at hun sover en time mindre til middag i håb om at hun forlænge sin nattesøvn med en time, så er det vigtigt at du afkorter middagsluren med 15 minutter af gangen og dette over mange dage/uger. Det vil sige at hvis hun plejer at sove fra 12-15, så kan du vække hende 14.45, efter nogle dage vække hende kl 14.30, igen holde denne rytme nogle dage og så prøve at vække hende kl 14.15...
Jeg synes ikke hun skal sove mindre end 2 timers middagslur - det er som sagt vigtigt at hun får dette afbræk i løbet af dagen, og da hun er en pige der generelt sover mindre end gennemsnittet, så er dagssøvnen ekstra vigtig for hende. Hendes middagslur skal have en vis længe, for at sikre at hun kommer igennem alle de vigtige stadier i søvnen, så søvnen er så god som muligt. Det bedste vil være, hvis du kan forsøge at få hende til at sove længere om morgenen og at hun så af sig selv vil begynde at vågne fra sin middagslur, når hun ikke har brug for at sove mere. Hun sover jo, når hun er træt og har brug for at sove og vågner naturligt, når hun har sovet nok, er frisk og veludhvilet og hun har allerbedst af hvis hun selv får lov til at styre dette.
Så hos jer er det en balance mellem at lade hende sove det hun har brug for men samtidig også forsøge at få skabt en rytme, hvor dagen ikke starter kl 04, fordi det er for tidligt for alle...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske