Svar: Alt for meget mad om natten?
5. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage og tillykke med lillebror :)
Med den alder jeres dreng har, så vil det være helt relevant med fire flasker i døgnet og jeg anbefaler normalt at disse flasker ligger inden middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Det betyder i forhold til din dagsplan, at jeres dreng nu skal lære at undvære flasken kl 01. Det er altså et reelt behov at få flaske f.eks. kl 22 og så igen kl 04...
Mæthed skal skabes hele dagen igennem og det lyder her som om at I er godt på vej. Han spiser godt og lyder til at trives og have en god dagsrytme. En ændring der kunne fylde ham lidt mere op i dagtimerne kunne være at give ham lidt mere mos til frokost, så han ikke kun får brød med pålæg der, men stadig suppleres med en grøntsagsmos. Derudover må han også gerne få mad i hånden formiddag og eftermiddag. Jeg kan ikke se, hvad type grød du giver ham morgen og eftermiddag, men måske skal han have lidt grovere grødtyper, som kan mætte ham lidt mere. Det kan være f.eks. havregrød, øllebrød eller flerkornsgrød.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre
Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.
Mellemmåltid 8: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11: Grød med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra glas eller frost, eller hjemmelavet mos. Vand af kop.
Flaske og puttes til lur 13-13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er som nu mere og mere af jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Der skal være moset mad og også kogte grøntsager mv i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 22: Flaske
Jeres dreng har en tidlig søvnfase, det betyder at han går tidligt i seng og står tidligt op og naturligt sover tidligt hele dagen igennem. Det er helt okay - sådan må han gerne sove og have rytme. Det betyder dog naturligt, at når han får flaske inden putning kl ca 18.30, så vil han naturligt have brug for sin næste flaske allerede kl 22 og det kan være svært at ændre på dette tidspunkt. Det betyder igen, at han naturligt ofte vil have brug for sin morgenflaske meget tidligt (kl 04 i stedet for kl 06), men igen er det helt okay. Det har den fordel, at flasken så ikke kommer til at påvirke hans indtag af morgengrød.
Når flasken kl 01 skal fjernes, vil det være godt at I trapper langsomt ud af flasken, så han får mindre og mindre mælk i denne flaske og tilsidst kan undvære den. Ved at trappe langsomt ud samtidig med at I øger hans indtag af skemad lidt om dagen, så vil han stille og roligt lære at undvære den.
I skal være meget opmærksomme på at han ikke bør få sutten i munden hver gang han vågner. Hvis I vænner ham til at skulle have sutten hver gang, så vil han naturligt kunne vågne af denne vane, altså fordi han mangler sin sut. Det er derfor en god idé hvis I kan prøve at hjælpe ham videre i søvnen uden at give ham sut, men i stedet ved at hjælpe ham med at skifte stilling, få dynen om sig, kærtegne ham osv.
Og så til dit spørgsmål omkring sødmælk - NEJ - han bør ikke få sødmælk i sin flaske. Han bør slet ikke få sødmælk i de mængder, max ½ dl sødmælk af gangen og ikke i flaske. Flasken er til modermælkserstatning. Derudover er det ikke et spørgsmål om at give ham anden mælk, men derimod et spørgsmål om at få hans indtag af mælk skruet ned. Hvis han virker tørstig, kan du give ham lidt vand - men du skal være opmærksom på at han også kan blive afhængig af vand om natten og at det derfor er bedre at arbejde på, at han trappes langsomt ud af flasken kl 01 og lærer at sove uden - på en god og rolig måde:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske