Svar: Udfordring med skemad - 8 mdr.
5. marts 2014
Alder:
8 mdr.
Kære udfordrede mor
Tak for dit brev :)
Jeg vil meget gerne hjælpe dig - jeg tilbyder desværre ikke telefonrådgivning, men svarer på alle brev og i den rækkefølge de kommer ind. Det er mest fair for alle medlemmer og på medlemssiden kan du følge med i, hvad nummer i kø dit spørgsmål ligger....:)
Det er rigtigt, at der i mine dagsplaner indgår mange små måltider. For et barn på 8 måneder som jeres dreng er, vil der ofte være 3 hovedmåltider (morgen, frokost og aften) og 2-3 mellemmåltider (formiddag, eftermiddag og godnatgrød). De hyppige måltider er gode, fordi børn i denne alder ofte ikke spiser så meget - for det første vil de ofte gerne spise selv og det giver lidt begrænsninger, som du også mærker, og derudover så har jeres dreng travlt med at udvikle sig, bruge sig selv rigtig godt motorisk, han kryber og kravler, øver sig i at sidde osv. og bruger rigtig meget energi. De små hyppige måltider er med til at sikre ham energi over hele dagen og samtidig sikre at han får varieret mad nok. Derfor er det bedre at han spiser lidt og tit i stedet for store og få måltider - og måske kan du også finde roen i at hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han forhåbentlig lidt mere til det næste...
I forbindelse med sygdom kan man naturligvis godt have et par dage, hvor han må få en ekstra flaske og ikke spiser særlig meget - og det er helt okay. Når han er syg og har feber, så er det vigtigste at han får væske og det gælder uanset om han er syg på grund af virus, bakterier eller måske har ondt for tænder. Men når han begynder at blive rask igen, så er det vigtigt at komme tilbage på sporet, så han igen tilbydes rigtig mad og hans indtag af mælk trappes ned.
Det er helt normalt at børn i din drengs alder lukker munden for skeen. Han er ved at blive meget bevidst nu og fornemmer tydeligt, at når han lukker munden sammen, skubber skeen væk, drejer hovedet osv. så får han den fulde opmærksomhed fra dig eller jer forældre. Det gør noget ved jer og det er naturligt interessant at undersøge.
Det er svært, det med maden, for i andre situationer kan du "tvinge" ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan du tvinge bleen på ved at holde ham, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - du er stærkere end han er og kan derfor nogle tvinge ham til noget mod hans vilje - men lige netop i forhold til det med maden - her kan I ikke tvinge ham. Det styrer han fuldstændig selv. Uanset hvor meget du prøver, hvor meget du leger, hopper rundt osv. så kan du ikke få ham til at spise, hvis han ikke vil. Lige præcis her, kan han sætte sin vilje igennem og det gør han - det er helt naturligt og et led i hans udvikling.
Der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv. Og det er helt forståeligt, for det er jo vigtigt at børn spiser, så de kan vokse og tage på.
Men det er vigtigt at tage det roligt og det bedste du kan gøre er faktisk, at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Prøv om du kan fjerne fokus fra hvor meget han spiser, men lade ham prøve sig lidt frem. Det er rigtigt, at han ikke mestrer at spise med en ske endnu, men han kan godt spise med fingrene og måske kan han også lære at spise med en gaffel...
At han er igang med større selvstændighed og derfor lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det kan godt være et udtryk for at han vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde ham.
Prøv at sætte ham i den høje stol ved bordet og lad ham starte med at få mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Og prøv så at hjælpe ham lidt - både med mad i stykker, som du giver ham med fingrene og med en gaffel. Prøv at lade ham spise selv med gaflen - du kan komme maden på gaflen og give ham den i hånden og han kan selv spise maden. Det gør ikke noget, hvis han piller maden af gaflen og bruger fingrene - det vigtigste er at han får lidt mad i munden.
Prøv nogle gange at lade ham sidde selv ved bordet imens du laver noget andet, men stadig er i nærheden. Det kan være at du tømmer opvaskemaskine eller måske laver noget andet mad klar - imens han så sidder og har mulighed for at spise lidt selv, uden at du kikker direkte på ham.
Grød er godt, fordi det giver en god mæthed og indeholder masser af næring og det er derfor rigtig godt, hvis du kan få ham til at spise lidt grød. Da det lyder som om at han er glad for at sutte på noget selv, så kan det nogle gange hjælpe at give ham en agurkestang eller bruge en ristet rugbrødsbjælke som ske. Stikke den ned i grøden og give ham den i hånden og på den måde sutte lidt grød i sig - og når han har fået smag for det, så vil han måske acceptere at du bruger en rigtig ske og hjælper ham med at spise grøden.
Du kan lave grød selv, men du må også meget gerne købe færdiglavet babygrød. Nogle børn kan gode lide de færdiglavede produkter, som ofte er lidt mere søde og cremede i konsistensen - og lige nu, er det fint, hvis han bare lærer at spise lidt, så han kommer igang - igen fokus på at lidt kommer indenbords, mere end om det lige er hjemmelavet eller færdiglavet.
Og det samme gælder grøntsagsmos. Du må gerne købe forskellige baby-middagsretter på glas. Prøv at gå efter mos, der er til børn fra 8 måneders alderen, så han får så alderssvarende kost som muligt.
Og ja - så skal udgangspunktet naturligvis også være jeres mad, så han stille og roligt fornemmer at han tilbydes det samme som jer. Det vil være rigtig dejligt for ham at opleve, at I spiser sammen og at I spiser det samme. Hvis I laver retter med ris, så sørg for at lave sovs til. På den måde bliver risene sammehængende og lettere at spise med både gaffel og ske. Sørg for at der sammen med ris er mad i stykker, som han selv kan sidde med i hånden. Det kan være en frikadelle (kød eller fiskedelle) som også kan skæres ud i stykker og spises med gaffel. Det kan også være kogte grøntsager som blomkål, broccoli, gulerod eller lignende. Hvis han kan sidde med noget i hånden og gnave på det selv, vil han ofte bedre acceptere at du så giver lidt ris med sovs ved siden af med en ske.
Med hensyn til pasta, så gælder lidt samme princip - sovs f.eks. en kødsovs (bolognaise) er ofte et hit hos børn i denne alder. Nogle børn kan i denne alder sagtens spise længere spaghetti, som er kogt godt møre, andre har svært ved at kapere længden, selvom de måske er knækket over en gang og vil bedre kunne finde ud af at spise pasta formet som skruer eller møllehjul. Igen skal de koges godt møre og hvis du skønner at en pastaskrue er for lang og for voldsom stadigvæk, så må du godt skære den over.
Hvis han har rigtig svært ved at spise mad i stykker og bløde pastaer stadig er for svære for ham, så kan du forsøge med suppepasta og blande disse sammen med en kødsovs. Maden skal smage af noget og spisetidspunktet skal rammes - og så vil han ofte godt acceptere at få lidt mad med en ske... Du kan også prøve at købe en pasta eller risret på glas og servere dette for ham - her er konsistensen ofte lidt blødere og måske vil han spise dette - og så kan du stille og roligt kombinere med mere og mere af din egen mad. Igen, det vigtigste er at han kommer igang.
Det er rigtig dejligt at han er glad for ost. Det er en god kilde til kalk og han må gerne få ost. Han kan få ost som gnaveost sammen med en bolle eller lignende som mellemmåltid og her kan han også få smøreost af forskellige slags på brøddet. Derudover kan ost indgå i madlavningen. Du kan lave ostesovs og du må også meget gerne give ham revet ost over en varm ret - det kan være revet mild Mozarella eller almindelig mild skæreost, som du selv river. Det kan også være parmesan. Her skal du dog være særligt opmærksom på salt indholdet, men lidt må han gerne få:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske