Svar: Gider ikke spise - 6 mdr.
4. marts 2014
Alder:
6 mdr.
Hej igen Camilla :)
Det er rigtig dejligt at din dreng er glad for at sidde med mad i hånden og nyder at suge saften ud af en broccolibuket :) Det skal du udnytte.
Det vil være rigtig godt at du starter hvert måltid med at tilbyde ham mad i hånden. Han skal sættes i sin høje stol, så han sidder rigtigt op og så får han lidt at gumle på og derefter kommer du så med skemaden.
Det er vigtigt at han ikke presses, som du selv skriver, for det at spise skal forbindes med noget dejligt, noget rart. Derfor skal du lige nu ikke tænke så meget over, hvor store mængder skemad der glider ned, men i stedet have fokus på at få skabt en rar rutine. Derfor vil det være rigtig godt, at du gør det samme hver gang - sætter ham i den høje stol, giver ham mad i hånden, laver maden klar imens og giver ham skemaden sammen med vand af kop... På den måde hjælper du ham til at finde ud af at det er spisetid, hvad der skal ske og giver ham også en fornemmelse af at være sulten og have behov for mad, når det er spisetid. I rytmen hører også at du giver ham skemad, når han vågner og ammer ham inden han så skal sove igen.
Det er vigtigt at du hjælper ham med at holde fokus omkring det at spise. Du skal sætte ham lidt ud fra bordet, så du kan sidde direkte foran ham og du skal holde skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden. Se på ham, fang hans blik og hjælp ham med at holde fokus ved at bruge din mimik og dine lyde.
Det vigtigt at du ikke lægger bånd på dig selv, men lader heam spejle sig i dig og det du gør. Derfor er det godt at sige f.eks. "mam mam", fordi du så helt naturligt åbner munden - "Hej skatter, mmm, mam mam mam, mmm dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm uden for meget pause imellem.
Når han så bliver fanget af noget og mister fokus, så giv ham den pause, giv ham lidt vand at drikke af en kop eller et lille glas og fang så hans opmærksomhed igen "hov ja, der var lige en bil ude på vejen ... bbbrr sagde den", "skal du have lidt vand?", "er du klar igen skat, se her mam mam mam" - åbne munden, ind med skeen og på den måde hjælpe ham til at fokus på maden, som det drejer sig om.
Du må meget gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grød og det samme med grøntsagsmos og frugtmos. Lige nu er det godt, hvis du prøver med lidt forskelligt, for netop at give ham smagsvariation og også pirke til hans nysgerrighed her.
Det er vigtigt at hans mave fungerer. Hvis han har tendens til forstoppelse, så vil det naturligt kunne påvirke hans appetit (og faktisk også hans søvn), ligesom det også kan give en ekstra søgning mod brystet. Det at sutte sætter naturligt gang i tarmbevægelserne... Du skal derfor være sikker på at maven fungerer godt.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre - får lov til at sove, til han vågner af sig selv - dog ikke senere end til kl ca 8 for at dagen ikke starter alt for sent...
Morgen 8-8.30: Tilbydes frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt grød. Det må gerne være en lidt grovere grød som havregrød nu. Vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Tilbydes igen lidt frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl 10 og må godt sove 1.5-2 timer her, hvis han kan det og trives med dette.
Frokost 12-12.30: Starter med lidt ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt grøntsagsmos (stille og roligt begyndes med kød eller fisk, men det kan vente lidt), det kan være hjemmelavet eller købt. Varier gerne. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 14 og må igen gerne sove 1.5-2 timer her, hvis han viser behov for dette.
Eftermiddag 16-17: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop og ammes også stadig eftermiddag
Og powernapper så ofte i forbindelse med amningen, sover her måske bare ½ times tid...
Aften 18.30: Tilbydes igen lidt ristede rugbrødsbjælker, kogt broccoli osv. som du har forsøgt med og som han er glad for og du følger så efter med grøntsagsmos - udgangspunktet må gerne være jeres mad, men igen er variation vigtigt. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og sover herefter videre uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg lavet denne plan efter de tidspunkter du har givet mig i dit tidligere brev - så tidspunkterne passer nogenlunde til den rytme, som han har nu. Der indgår dog flere små måltider i min plan og samtidig er rytmen lavet sådan, at han tilbydes skemad, når han vågner og tilbydes brystet før han skal sove igen. Det er vigtigt fordi der på den måde skabes bedst plads i maven til både skemad og mælk.
Derudover har jeg forsøgt at lave en plan, som giver ham mulighed for at få de 3 lure, som han tydeligvis har behov for og som han naturligvis meget gerne må få, men hvor der samtidig er plads til at han ikke er vågen i mere end ca 2 timer mellem hver lur, fordi han jo ofte viser behov for at sove igen, når han har været vågen i ca 2 timer...
Jeg håber at dette vil hjælpe dig lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske