Svar: Sover dårligt og bliver hurtigt træt igen
4. marts 2014
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med ½ års fødselsdagen!
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres dreng har et godt sovehjerte - han kan ofte kun være vågen 1-2 timer af gangen og sover så igen og samlet sover han en del, når man kikker over et døgn. Det skal han naturligvis have lov til, MEN når det er sagt, så synes jeg det er rigtig vigtigt at du får lægen til at tjekke ham igennem grundigt. Det er vigtigt at sikre sig, at han ikke fejler noget fysiologisk, som "kører ham træt".
Selvom han lyder til at stortrives og være sund og rask - han er en fysisk stor dreng, som lyder til at vokse rigtig godt, så synes jeg det er vigtigt at du får ham gennemtjekket. Han skal lyttes på hjerte- og lunger, for at være sikker på at der ikke er noget der, han kan også få lavet en urinprøve, for at tjekke at han ikke har blærebetændelse, hans nakke og skuldre skal tjekkes igennem, for at være sikker på at han ikke har en skævvridning eller andet - hvis han f.eks. har dette, så kan det naturligt trætte ham rigtig meget at bruge sig selv motorisk, det kan gøre ondt og gøre at han bliver ekstra ked af det, brystsøgende og hurtigt træt...
Hvis han er sund og rask, så skal du være opmærksom på at han ikke sover, fordi han "lulles i søvn med amning" og måske i stedet skal hjælpes til at være mere aktiv. Det at han gaber behøver ikke nødvendigvis at betyde at han er træt, men kan godt være tegn på at han keder sig og at han derfor skal tumles med og aktiveres mere både fysisk og mentalt... Nu er det jo første gang du skriver til mig og jeg kender derfor ikke jeres lille familie, så måske er du meget aktiv med ham...:)
Du skal være opmærksom på at han har behov for mental stimulering - og det får han f.eks. når han selv begynder at sidde med mad i hånden, som han kan gumle på, opbløde med spyt, smage og fornemme. Og det vil være rigtig godt at du begynder på dette nu, hvor han bliver 6 måneder. Det kan stimulere ham og også stimulere hans lyst til at spise mere rigtig mad :)
Der er sandsynligvis også en sammenhæng mellem hans indtag af mad om dagen og hans behov for brystet om natten. Det kan dog ikke udelukkes, at han også søger brystet om natten fordi han kan have ondt... Det at han vågner, græder ulykkeligt og kun kan sove med brystet i munden det meste af natten kunne tyde på smerter og derfor skal han tjekkes. Så det er vigtigt at finde ud af om det skyldes manglende indtag af mad om dagen eller måske at han har ondt - måske en blanding af begge dele...
Du fortæller at han ofte sover 3-4 lure i løbet af dagen og jeg tænker at det vil være rigtig fint, hvis I nu kunne arbejde på at han sover 3 lure dagligt. Som jeg læser jeres brev, så vækkes han om morgenen - og det kan der være meget idé i, men jeg tænker at I måske skal prøve at lade ham sove lidt længere, for at se om hans morgenlur så kan blive til en formiddagslur i stedet - og om hans overskud til at være aktiv om dagen måske bliver bedre. Hvis han er et barn med en sen søvnfase (en lille ugle) vil han måske trives allerbedst med at stå lidt senere op og sove lidt senere dagen igennem. Det synes jeg er det forsøg værd...
Jeg er enig med dig i at han naturligt kan have brug for mere søvn om dagen når og hvis han sover dårligt om natten - dagssøvn kan reparere på manglende nattesøvn, ikke omvendt :)
Jeg vil sende dig en dagsplan i dit næste brev, som handler om hans madindtag:)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske