Brev:
Sover dårligt og bliver hurtigt træt igen
4. marts 2014
Alder:
6 mdr.
Sover dårligt og bliver hurtigt træt igen
Hej Helen
Nu vil jeg forsøge mig med at spørge dig.
Min kæreste og jeg fik Victor 7-9-13. dvs han bliver 6 måneder i denne uge.
Victor er en glad dreng som er meget livlig. Han vejer omkring de 9 kg og er 72 cm lang så på det punkt trives han bestemt også. Jeg ammer fuldt ud men begyndte for ca. en måneds tid siden med lidt mos/grød.
Med hensyn til søvn så er vore rytme (som varierer utrolig meget) således:
Står op kl 7 om morgenen, får vasket, tøj på, mor bliver klar, og ammer og er puttet igen kl 8. sover til ca 10.
Så leger vi, tumler, pusler og ammer og kl 11 er han pyldret igen og dødhamrende træt, så der bliver han puttet igen hvor han sover til ca 13, og sådan bliver den lidt ved. han sover 2 timer, er vågen i en time osv.
kl 17.30 har han taget 3.-4. og sidste lur i barnevognen hvor han kommer ind, jeg skynder mig at lave grød (vi har prøvet lidt forskelligt og har skrevet et brev til dig om grød også for han vil ikke spise det) så han kan få det inden han igen er alt for træt til det.
kl 19 er han godt pyldret og træt - men man kan stadig få smil fra ham, så der får han nattøj på, og får lige lov at være hos enten mor eller far en halv times tid. kl 19.30 bliver han puttet i sin seng hvor han klynker lidt men ellers falder i søvn af udmattelse (efter at have ammet 2 gange og haft ham oppe at trøste på armen ca. 3 gange).
Om natten bliver det ikke bedre, han er oppe ca kl 23 (har prøvet at bare give ham sutten og trøste lidt, men der er først ro på når han får lov at spise ved mig) sover igen til 2.30 hvor han ammer igen, tit er han så ulykkelig at jeg ikke kan putte ham igen og eneste løsning er så at han kommer over ved siden af mig og ammer liggende, andre gange lykkes det og han tager lige 2 timer mere i egen seng før han ikke vil mere og så kommer over ved siden af mig.
Jeg synes ikke det er meget, at han kun er vågen 1 time ad gangen om dagen før han er klar til at sove igen - jeg kan fint leve med at han har et stort søvn behov, men jeg tænker om problemet er, at han ikke sover igennem om natten og derfor ikke er veludhvilet. Er du enig i det?
Hvordan kan vores nætter blive bedre, vi har prøvet at far tager ham, men han skriger indtil han får lov at spise ved mig og har endnu ikke prøvet en nat hvor han ikke ender med at skal ligge op af mig med et bryst i munden - som det er nu føler jeg stadig at jeg nok ammer om natten når han er fyldt 5 år.
Håber du kan hjælpe
Med venlig hilsen
Camilla