Svar: Putning i egen seng og skære ned på utal af natamninger
3. marts 2014
Alder:
7 mdr.
Kære ammende mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dag og nætter :)
Det er ganske rigtigt at jeres dreng nu kan lære at sove uden at få mælk om natten og en forudsætning for at kunne undvære dette er, at han tilbydes både mad og mælk/væske nok hele dagen igennem. Derfor er det rigtig godt, at du har arbejdet bevidst på at få øget hans indtag af især væske i dagtimerne :)
Han har dog en alder nu, hvor antallet af amninger generelt skal skrues ned og antallet af skemåltider sættes op. At fjerne amninger fra dagen betyder normalt ikke at hans væskeindtag nedsættes meget - han er rigtig god til at drikke af en kop og vil godt kunne indtage en del af sit væskebehov via koppen. Og samtidig så er det, som du også selv spørger om, ved at være tiden hvor han lærer at sove uden at være afhængig af brystet. Det lærer han blandt andet ved at du nu begynder at putte ham til formiddagslur uden at amme først - ligesom han stille og roligt skal springe amningen om eftermiddagen over.
I denne alder vil det ofte være passene med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her, så sikrer de et vist væskeindtag over hele døgnet og ligger samtidig passende placeret i forhold til skemad og appetit, lyst til at spise skemad.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30. Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden amning eller flaske først og ammes heller ikke, når han vågner fra denne lur)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 12-12.30 som nu
Eftermiddag 14-15: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop - og frisk frugt i hånden.
Puttes til powernap og kan en overgang ammes kortvarigt inden, men stille og roligt forsvinder både denne amning og sandsynligvis kan han også undvære powernappen og kan så nøjes med to lure dagligt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er jeres mad - det vil være rigtig fint, at der er moset mad og mad med lidt mere bid, samt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Kl. 19.30 pusles og gøres klar til at sove. Tilbydes en flaske med mælk eller en kop med mælk at sove på... det lyder som om at det fungerer godt hos jer, så det må I gerne holde fast i - når han bliver 8 måneder, kan han få godnatgrød i stedet.
Ammes og puttes til natten 20-20.30
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes en enkelt gang (eller tilbydes flaske og sover videre)
Som I kan se så indgår der flere små måltider dagen igennem og antallet af amninger (mælk i det hele taget) er sat ned. Det er vigtigt for at give plads til mere rigtig mad og samtidig vigtigt for at få ham vænnet væk fra brystet :) Du spørger hvordan man gør dette - og det starter faktisk også om dagen og ikke kun om natten:) Det er ofte lettere at lære ham at sove uden brystet om dagen, hvor du selv er vågen og har overskuddet til det, end det er om natten, hvor du naturligt er træt og næsten per automatik ammer ham i søvne...
Det er rigtig godt at du om aftenen er opmærksom på at din dreng skal slippe brystet før han falder helt i søvn, så han ikke er afhængig af brystet i munden for at sove. Det er helt okay at du ammer ham i din seng og lader ham falde i søvn der, me når du om aftenen selv går i seng, så vil jeg anbefale dig, at du her ammer ham elle giver ham en flaske og i forbindelse hermed eller lige herefter, så flytter du ham over i hans egen seng, hvor han så skal sove i løbet af natten. Det er en god idé at han ligger på afstand af dig, fordi du dufter af mælk og han naturligt derfor vil søge brystet igen og igen.
Det lyder dog som om at han ikke kun er afhængig af brystet men også er afhængig af din favn, for at kunne sove og det kunne gode lyde som om at han er ved at få det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Når børn (og også vi voksne) skifter søvnstadie, så vil vi i vores underbevidsthed fornemme om alt var som da vi faldt i søvn. Det betyder at hvis vi falder i søvn sammen med vores partner, så vil vi naturligt fornemme at han stadig er der, når vi skifter søvnstadie. Vi vil skifte stilling, putte os ind til ham, sparke dynen af, trække dynen op om os osv.
Hvis din mand ikke er der om natten, hvis du mærker at han er forsvundet, så vil du naturligt ikke kunne sove videre, du vil starte med at ligge og lytte, måske er han bare gået på toilettet - hvis du kan høre hvor han er, så sover du roligt videre, men hvis der er helt stille og du kun kan fornemme at han er væk, så kan du naturligt ikke sove videre. Så vil du vågne op, kalde, måske blive lidt irriteret og vil til sidst stige ud af sengen for at lede efter ham ...
Sådan er det også for børn, sådan er det også for jeres søn. Når han har sine små opvågninger i løbet af natten så registrerer han at alt er, som da han faldt i søvn. Hvis det er det, så sover han dejligt videre, men hvis det ikke er det, så bliver han mere vågen, utryg og ked af det - og kan naturligt ikke sove, før alt atter er som da han faldt i søvn. Og det vil sige - tæt ved jer, i favn, med mors bryst inden for rækkevidde osv. Og derfor skal han nu lærer at sove mere og mere på afstand af dig. Om dagen før han puttes til formiddagslur - så han lærer at sove med et mellemmåltid og uden bryst. Og også om eftermiddagen lærer at undvære brystet før powernappen - denne amning kan dog godt bibeholdes i en periode, for at sikre ham lidt ekstra mælk. Hellere der end kl 03 om natten...:)
Det vil være en rigtig god idé at amme fra begge bryster sen aften eller give ham en flaske der, så du her sikrer dig at han er fyldt godt op til natten. Og når han så evt. vågner og søger brystet om natten, så må du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Det vil sige at du starter med at give ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Måske kan du allerede dette - i hvert fald forstæller du at amningen ofte virker mere som trøst end behov for mælk :)
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så kan det være en god idé at du har ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig, som han allerede gør :)
Nogle gange er det også en idé at lade far tage over om natten, fordi far jo kan give samme nærhed, tætte fysiske kontakt osv. som mor - men ikke dufter af mælk og af gode grunde ikke kan amme. Det kan derfor nogle gange hjælpe at du efter den sene amning går ud af soveværelset og lader far sove sammen med jeres søn - eller at far giver flaske her, som alternativ til brystet - og herefter sover sammen med jeres dreng indtil næste morgen tidlig, hvor han så kan ammes igen...
Det er rigtig fint at jeres dreng både drikker af kop og flaske. Når farmor skal passe ham, kan hun sagtens følge ovenstående plan og så give ham flaske de 4 gange, hvor han normalt bliver ammet. Hvis han er ked af det når han skal sove, så må hun gør det, som hun fornemmer vil virke bedst - måske skal hun holde ham i favnen, måske lægge sig med ham i dobbeltsengen, måske putte ham i tremmesengen med flasken, trille ham en tur i barnevognen ... Det betyder ikke noget, bare han er okay og hun gør sit bedste, så betyder det ikke så meget, hvordan han lige falder i søvn den dag :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske