Svar: Amning, grød og vægt
3. marts 2014
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Hvor fantastisk flot at din "ammeferie" lykkedes og at du har fået vendt kurven! Jeg kan godt se at den har fået et knæk, men det ser ud som om at den er fint på vej op igen og din indsats har givet pote:)
Jeg tænker at lillebror ekstra indtag af mælk lige nu betyder at lysten til skemad ikke er der. Og jeg tænker at det er okay at du lige nu holder en pause, prøv at undvære skemad i en lille uges tid 3-7 dage og start så op igen med lidt skemad en gang dagligt. Prøv i pausen at give ham f.eks. en agurkering, som han kan gumle lidt på, så han stille og roligt finder ud af at der findes andet end mælk :) Du kan skære en skive agurk på ca 1.5 cm, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte ringen på hans tommelfinger. På den måde kan han holde bedre fast på den imens han smager, slikker med tungen og prøver sig frem :)
Mange børn vil få en vægtstagnering i den periode, hvor de starter op med lidt skemad. Det virker lidt som om at de har behov for anden mad og samtidig er lidt tid om at begynde at optage næringen fra maden, men stille og roligt begynder de så at tage på igen og skemaden skal i starten kun være smagsprøver og supplere deres vanlige indtag af mælk. Han skal derfor i princippet begynde at kunne spise lidt skemad ved siden af den nuværende mængde mælk han indtager. Jeg tænker at det nok skal komme - men lige nu kan han ikke rummet det ekstra store indtag.
Det kunne godt lyde som om at han i en periode har vænnet sig til at spise mindre. Mange børn vil i 4 måneders alderen have tendens til at slatspise lidt hele dagen igennem. Der sker så meget mere spændende i den alder og de lader sig let forstyrre når de spiser, så de begynder at afkorte deres amninger før de har fået helt nok. De fleste børn vil så begynde at melde sig om natten og søge ekstra mælk der, men ikke alle. Nogle børn vil ligesom "lades sig nøjes" og virker umiddelbart til at trives, men viser sig så ikke at tage helt nok på. Det kan sagtens handle om at han stadig er så lille at han naturligt ikke helt har fornemmelse for hvad det egentlig vil sige at være mæt og være sulten... Det kommer hen af vejen - også i takt med at han begynder med skemad igen og I får mere rytme ind hele dagen igennem :)
Det er rigtig fint med "skema-amning" lige nu, så du sikrer hans behov. Jeg vil anbefale dig at du forsøger at lægge amningerne ind som en fast del af hans putteritual. Det vil være godt i forhold til den rytme, som I skal arbejde hen imod, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så tilbydes brystet inden han skal sove. Jf tidligere sendt dagsplan :)
Prøv med en ren gulerodsmos og se hvad han siger til det. Du kan købe det færdigt eller du kan lave det selv. Du må også godt prøve med lidt frugtmos f.eks. en pæremos eller sveskemos, for at se om han bedre kan lide dette og stille og roligt vænner sig til at spise med ske og så kan han naturligvis tilbydes flere fødevarer hen af vejen.
Vand af kop er svært - det er en anden smag og en kop er svær at drikke af. Det kan nogle gange være lettere at drikke af et snapseglas, som passer i størrelsen til hans lille mund. Du må også gerne prøve med en gammeldags tudkop, hvis han virker til at have lettere ved dette :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske