Svar: Baby 6 uger vil ikke sove om dagen
3. marts 2014
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :)
Det er rigtig godt du skriver, og jeg kan godt forstå du er frustreret, for det lyder ikke som om at din datter er født med det største sovehjerte og hun lyder til at sove alt for lidt... Hun bør naturligt ikke være vågen hele dagen.
Når børn ikke sover, så vil det første man kikker på være deres indtag af mælk. Du skriver at hun får flaske 6-7 gange i døgnet efter behov og det er rigtig godt, for så ved du præcist hvor meget mælk hun indtager. Børn der er meget vågne er ofte sultne børn og derfor er det vigtigt at sikre, at hun får mælk nok.
Hendes udregnede mælkebehov er 1/6 af hendes vægt i døgnet. Jeg kan ikke se hvad din datter vejer, men det betyder at hvis hun f.eks. vejer 5400 gram, så vil hendes døgnbehov være 900 ml. Fordelt på 6-7 flasker betyder det at hun skal have mellem 130-150 ml mme ved hvert måltid.
Du skal naturligvis også sikre dig, at hun ikke er vågen, fordi hun har smerter eller andet der generer hende. Det vil derfor være en rigtig god idé at du får lægen til at undersøge hende grundigt. Du skal være sikker på at hun ikke har en låsning eller skrevvridning i nakke eller skuldre (det kan hun få i forbindelse med fødslen), at hun ikke har en blærebetændelse, problemer med mave, ører eller andet, som kan forklare, hvorfor hun ikke falder til ro og falder i søvn.
Så skal du også være opmærksom på hendes bevidsthedsstadier. Det er sådan at små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv. og det er dette man kalder for bevidsthedsstadier:
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man ofte se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Med den alder din datter har så skal du regne med at hun ikke kan være vågen i mere end 1.5-2 timer af gangen. Når hun har været vågen, ligget og kikket (stille årvågenhed) og være aktiv (aktiv årvågenhed) så vil hun begynde at blive urolig, ked af det, søgende - og her skal hun så have mælk og så skal hun puttes. Hvis det er svært at aflæse hendes signaler - nogle børn sender ikke tydelige signaler - så må du se på klokken og beslutte at nu er det tid til at sove og så give hende mælk og putte hende.
Det er en rigtig god idé at du giver hende mælk som en fast del af det at skulle sove. Mælk skal indgå som fast del af hendes putteritual. Det at få mælk, mærke varmen fra mælken, ligge i din favn, mærke din varm og din ro, vil naturligt hjælpe hende til at koble fra og bedre kunne overgive sig til søvnen.
Du skal ikke være bange for at give hende dårlige vaner eller "forkæle" hende. Lige nu er det vigtigste at du hjælper hende til at sove og hvis hun kan sove, fordi hun falder i søvn i dine arme, så skal du lade hende gøre dette. Hvis hun sover bedst i sin lift, så skal du lade hende sove der. Hvis det virker at lade hende putte i barnevognen og trille hende en lang tur, så gør du det. Måske sover hun bedst liggende ved siden af dig i dobbeltsengen - og så er det der I sover. Lige nu er det vigtigste at du hjælper hende til at sove og ikke hvordan hun falder i søvn.
Det er i forhold til vuggedød bedst at du putter hende over i vuggen, når hun har fået mælk om natten og lader hende forsætte nattesøvnen i sin vugge og så tager hende op til dig, når hun atter skal have mælk. Det er også bedst at hun sover i rummet hvor du sover - dine natlige lyde er med til at holde hendes vejrtrækning igang om natten.
Hun må gerne være i stuen når hun er vågen - hun kan ligge i sin vugge eller hun kan være i jeres favn. I skal gøre det, som fungerer bedst for jer :) Det du skal være opmærksom på er, at så lille et barn ikke har evnen til at lukke lyde ude. Hun hører alt. Hvis I har radioen tændt i løbet af dagen eller Tv´et kører, så vil hun hører dette, ligesom hun vil høre alle andre lyde omkring jer. Og det kan godt gøre at hun har rigtig svært ved at koble fra og falde i søvn. Derfor er det vigtigt at du prøver at skærme hende og hjælpe hende til at sove ved f.eks. at slukke for unødig støj i løbet af dagen. Hvis du ikke ser TV eller hører, hvad de egentlig sender i radioen, så sluk for det. Du skal ikke begynde at liste rundt, hviske osv. Det er ikke det jeg mener, men det er vigtigt at du er opmærksom på at hun har brug for ro.
Det kan derfor være en god idé at du nogle gange stiller hende afsides f.eks. i soveværelset, når hun skal sove eller putter hende i barnevognen og lader hende stå i haven, hvis I har mulighed for det, fordi hun så her bliver lidt mere skærmet og dermed måske bedre kan sove.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske