Svar: Falde i søvn i sengen
2. marts 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Maj
Tænder kan naturligvis godt give ekstra uro, fordi det gør ondt og din datter forstår jo ikke smerten og kan ikke forklares, at det går over igen...
Det er fint at du ikke ammer hende før formiddagsluren og her lader hende falde i søvn uden brystet. Du kan dog overveje om hun skal have en amning inden middagsluren - både fordi det kan forlænge hendes middagslur, så hun ikke står for tidligt op fra den og derfor går for tidligt i seng, så natten bliver meget lang - og også fordi hun så naturligt vil søge brystet ekstra om natten, hvis hun ikke har fået mælk/væske nok hele dagen igennem.
De tre amninger ligger ofte godt inden middagslur, aften og sen aften, men der er naturligvis nogle som trives bedre med at de ligger aften, sen aften og tidlig morgen, så det er også en mulighed, hvis det fungerer bedst sådan hos jer.
Du fortæller, at din datter puttes i liften om dagen og du rokker den og så sover hun
men om natten puttes hun i sengen... Og jeg tænker at din datter nu er for stor for liften. Hun skal ud af sin lift og lære at sove uden at ligge med liftens kanter så tæt omkring sig - man kan sige at det hjælper hende til at finde ro, hun føler sig omsluttet, når hun ligger i liften og i tremmensengen bliver hun urolig, fordi hun har mere plads omkring sig... Mit forslag er derfor at du overvejer en sovepose til hende - det kunne være en voksipose, slee-bee, duni duo, drømmepose eller lignende som hun kan bruge i barnevognen om dagen og også kan bruge i sengen om aftenen. Det kan gøre at hun måske føler sig mere omsluttet og bedre kan finde ro. En sovepose fås i mange forskellige kvaliteter og til meget forskellig pris.
I kan også overveje en sovepose eller sovedragt af den slags, hvor hun ligger i en pose med benene, men har ærmer eller armene fri. Prøv at søge på "sovepose baby" og der kommer mange muligheder frem og måske det kunne hjælpe jer :)
Og der er flere ting du kan gøre for at få hende til at falde i søvn i sin seng:
Du skal søge for at puttetidspunktet er rigtig. Hun kan ikke sove, hvis hun ikke er træt nok eller hvis hun er overtræt.
Det kan være en god idé med et bad om aftenen, fordi det giver fysisk ro i kroppen og hjælper hende af med noget af den rastløshed, som hun naturligt lige nu har over sig, fordi hun øver sig i at kravle, rejse sig osv. ...
...
Det kan være en god idé at give hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, fordi hun så er fyldt ekstra godt op i maven og du får skabt følelsen af at skulle "slå mave", altså behov for at ligge ned og finde roen.
Du skal være opmærksom på at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men ammes og flyttes i seng, før hun sover helt. Hun skal altså ikke lægges vågen i seng, men skal være døsig - lige ved at sove, men stadig registrere, at hun puttes i sengen, så hun ved, hvor hun er, når hun vågner om natten.
Du må gerne sidde hos hende, holde dine hænder på hende, så hun mærker at du er der. Hun må gerne blive puttet med en klud, beroligende ord, en godnatsang eller lignende, så hun kan høre og mærke at du er der, at hun ikke er forladt. Nogle gange er det nok at du sidder hos hende, andre gange har hun brug for at du holder dine hænder på hendes krop, så hun mærker tyngden og varmen fra dine hænder. Hvis hun triller om på maven, så lad hende ligge der - stryg hende op og ned af ryggen og blenumsen med dine hænder, så hun igen mærker dig. Det er helt okay.
En spilledåse, der kan trækkes op, så hun hører samme melodi hver gang hun skal sove kan også være en mulighed, det er vigtigt at skabe genkendelighed, for det er tryghed og det hjælper hende derfor til ro.
Hvis hun bare tumler rundt, leger lidt og er glad, når du putter hende, så behøver du ikke sidde der. Nogle børn har brug for på den måde at komme af med lidt overskudsenergi og når hun har leget lidt i sin seng, så er hun parat til at sove. Her kan du så komme ind til hende, sidde hos hende, synge lidt for hende, holde hænderne på hendes krop osv, hvor hun så er parat til at overgive sig til søvnen.
Hvis hun er ked af det, ikke vil ned i sin seng, så må du tage hende op, sidde med hende, berolige hende, betrygge hende. Det er fint at gøre dette ved siden af sengen og når hun så atter er rolig, så prøver du at putte hende fra din favn og ned i sengen. Bliver ved med at være hos hende, lade hende mærke dig og din ro, så du hjælper hende med at overgive sig til søvnen. Nogle gange skal hun måske op i din favn igen, falde til ro og så puttes i sengen igen. Andre gange er det bedre at lade hende ligge i sengen og give hende ro ved at du holder dine hænder på hende.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske