Brev:
Udmalkning og opstart på mad
28. februar 2014
Alder:
6 mdr.
Udmalkning og opstart på mad
Hej Helen
Tak for en god hjemmeside og nogle gode bøger. Men nogle gange er det jo også sådan, at jo mere man læser og hører, des flere spørgsmål kan man pludselig få. Og når jeg læser på nettet findes der mange forskellige svar på det samme spørgsmål. Så her kommer der nogle (mange:-)) meget specifikke spørgsmål – håber du vil svare:-)
Jeg har en pige på godt 6 måneder og har fuldammet hele tiden
Først ang. udmalkning:
Pga. bl.a. allergi vil jeg gerne amme så lang tid som muligt, og jeg vil gerne bruge min egen mælk i grød og mos så meget som muligt fremfor MME. Men… det er jo også et lidt stort arbejde… Jeg kan dog efter min pige har ammet godt ved håndudmalkning få ca. 20 ml ud på ca. 10 min så længere tid tager det heller ikke
1) Er det fjollet at sidde og håndudmalke 2 gange om dagen for at kunne putte lidt i grøden og mosen? Og er det hårdt for brysterne?
2) Jeg har købt nogle bøtter fra Avent, der både kan komme i mikro og fryses. Skal de koges i en gryde i 5 min inden hver gang, eller er det fint nok, at jeg koger noget vand i elkedlen, hælder det i bøtterne og lader det stå et par minutter?
3) Når jeg så har brugt bøtterne, må jeg så ikke vaske dem i lidt sulfo inden jeg stiller dem i skabet igen? (Jeg var den anden dag nemlig sammen med en, der sagde, at hun ALDRIG ville vaske noget i sulfo der skulle mælk i)
4) Jeg veksler mellem at bruge bøtterne til mælk og så frugtmos og grøntsagsmos – er det ikke ok?
5) Ved udmalkning – skal jeg rengøre mine bryster inden, og er det meget vigtigt at smide lidt af det første mælk ud? Og er nogle dråber ikke nok? Kan nogle steder læse en spiseske, og det synes jeg er ret meget, når jeg i løbet af en gang jo bare tager 20 ml ud.
6) Skal jeg køle mælken ned under koldt vand – kan jeg ikke bare stille det i køleskabet med det samme?
7) Hvis jeg skal have til en flaske, må jeg gerne samle mælk fra flere udmalkninger på samme døgn og så fryse ned ikk?
8) Jeg får brug for at kunne give hende en flaske én gang om ugen, hvor jeg er væk om aftenen. Er der stor risiko for, at hun vil afvise mit bryst ved at give flaske engang imellem? Og vil der være forskel på om det er MM eller MME der er i flasken?
9) Igen – er det fjollet af bruge så meget tid og energi på udmalkning, når det bare er til mosen/grøden og en flaske en gang om ugen – skulle jeg bare bruge MME?
Og så lidt spørgsmål til grød/mos
10) Vi er først startet for et par uger siden, så hun får stadig majs- og hirsegrød. Jeg koger det på vand, tager det af varmen og putter så fedtstof og mælk i. Men når jeg putter modermælk i, bliver det frygtelig tyndt – og det er ligegyldig hvor tyk jeg laver grøden. Hvad gør jeg forkert og hvad skal jeg gøre?
11) Hvis jeg bruger MME, putter jeg bare lidt pulver i og rører, og så er konsistensen fin. Jeg behøver ikke at røre MME pulver ud i vand først vel?
12) Hvorfor overhovedet putte mælk i grøden – hun ammer jo altid bagefter?
13) Kan modermælk tåle at blive kogt med i grøden – mister det ikke noget?
14) Jeg bruger lige nu olie hele tiden – hvor tit skal jeg bruge smør, og er det vigtigt også at bruge smør?
15) Hvor tit skal jeg bruge sødmælk? Og igen – er det vigtigt også at bruge sødmælk eller er MM eller MME fint nok?
16) Jeg har lavet nogle store portioner frugtmos og grøntsagsmos og puttet dem i fryseren i små bøtter. Du skriver i din bog, at det skal optøes direkte fra fryser og så i en gryde eller i mikroen – hvorfor det? Pga. tab af næringsstoffer? Hvorfor kan jeg ikke tage en bøtte med mos op om morgenen, stille den i køleskabet og så er den klar til senere, hvor jeg bare luner den i en gryde eller i mikroen? Frugtmosen skal jeg jo heller ikke bruge varm. Troede det var smart at fryse ned – men det er måske meget sundere at lave frisk hele tiden? Eller lave til to dage og så gemme i køleskab?
17) Hvis jeg gemmer grød eller mos og skal varme det op igen – skal det så bare lunes eller fx lidt (kogt) varmt vand i? Hvorfor skal det ikke op og koge eller over de ca 70 grader som det skal ved voksne?
Det var mange spørgsmål. Synes det er svært at finde eller få ordentlig svar på dem, så håber du kan hjælpe :-)I hvert fald – på forhånd TAK!
Bedste hilsner
Maries mor
PS: Du må meget gerne svare ud fra hvert spørgsmål, så det er nemt og overskueligt