Svar: Mad og mælk og træt af ske
28. februar 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig godt igang med maden og spiser mere og mere familiemad - super dejligt, ligesom det skal være! :)
Du behøver ikke supplere ham med mos til frokost, hvis han spiser et rundtenom rugbrød med forskelligt pålæg og også spiser kogte grøntsager osv. i stykker ved siden af. Han lyder til at være dækket rigtig godt ind.
Det vil være en rigtig god idé at variere hans pålæg, så han får både kød og fiskepålæg, ligesom du også kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg, hvis han ikke spiser de kogte grøntsager.
Om aftenen skal udgangspunktet være jeres mad og det vil her være en god idé at han får "moset mad" ved siden af mad i stykker. Det betyder ikke at du skal lave grøntsagsmos til ham, men hvis I f.eks. får kartofler, så kan han spise disse moset med en gaffel og lidt sovs. Også ris, pasta, bulgur osv. er ofte et hit og ofte serveret sammen med sovs - så bliver maden naturligt lidt mere moset og glider lettere ned.
Det vil være rigtig godt, hvis han får 400 ml mme dagligt. Hvis han får dette, så er hans behov for jern dækket indtil han er 1 år. Får han mindre end 400 ml så bør du give ham jerntilskud ved siden af - og han skal have fuldt jerntilskud også selvom han f.eks. drikker 350 ml mme.
Det er helt fint med de to flasker mme i døgnet. Jeg ved ikke hvilken type erstatning du giver, men vær opmærksom på at der i type 2 og type 3 ofte er lidt ekstra jern, så for at sikre ham lidt ekstra kan du vælge en af disse typer. Udover de to flasker erstatning, som fint kan ligge aften og sen aften, så må du give ham lidt mme i den grød, som han selv tilbydes - f.eks. i havregrøden om morgenen og på den måde vil han måske nå op på de 400 ml samlet... Det er således rigtig fint, at du som nu, laver grøden på erstatning:)
Derudover kan hans behov for kalk dækkes via sødmælk og hvis han ikke er glad for dette, må han meget gerne tilbydes tykmælk, A38, yoghurt med 3.5% fedtindhold. Også ost er en vigtig kilde til kalk og han må gerne få ost at gnave i ligesom ost også kan drysses på mad og på den måde give lidt ekstra :) Andre kilder til kalk er f.eks. grønne grønsager, nødder (som skal knuses) og fuldkornsprodukter.
Hvis han fortsat siger nej til flasken sen aften og derfor kommer ned på kun at drikke en flaske i døgnet, så må det være sådan. Det er jo også rigtig dejligt, hvis han begynder at kunne sove igennem en hel nat :) I givet fald må han så stadig få mme i morgengrøden og du må prøve at vurdere om han samlet kommer op på 400 ml og hvis ikke bør du give ham jerntilskud dagligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske