Svar: Putning af tvillinger 10 mdr
26. februar 2014
Alder:
10 mdr.
Kære lidt udkørte tvillingemor
Tak for dit brev og velkommen til :)
MIn umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev, er at det især er alder og udvikling, der spiller ind hos jer, men I skal også være opmærksomme på, hvilke vaner I har eller får fremover.
Jeres drenge er rigtig godt igang med separationsfasen. Det betyder at de øver sig i rent fysisk at bevæge sig væk fra jer forældre. De kravler, rejser sig ved tingene og øver sig i at være mere og mere på afstand af jer. En gang imellem skal de lige hen, have et lille knus, mærke at I er der, og så er de atter på vej ud i verden.
For at kunne separare sig, for at kunne adskille sig og øve sig i at være mere og mere på egen hånd, så er man nødt til at være knyttet til. Og det betyder at de lige nu også vil søge jer ekstra meget, søge ekstra fysisk kontakt og nærhed. Det er altså lidt en følelse af at "så vil de op, så vil de ned igen, så op, så ned", som om at de vil jer og alligevel skubbes I væk og så klynger de sig igen.
Og ofte søger børn ekstra fysisk kontakt og nærhed, når de skal sove. De har naturligt rigtig svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, de har svært ved mentalt at koble fra og de har svært ved rent fysisk at finde ro. Det er derfor helt normalt at de lige nu kan smågræde og protestere lidt over at blive puttet, ligesom de også har svært ved at ligge stille, kan rejse sig, tumle rundt osv.
Det spiller her naturligt også ind at de er startet i vuggestue - det før for det første at I er adskilt om dagen og de derfor har ekstra meget brug for jer om aftenen og natten. Men det gør også at de naturligt oplever mere, får langt flere stimuli og derfor også har langt mere tankemylder og også ekstra drømmeaktivitet. Det er derfor lige nu ekstra svært at lægge sig til at sove og også ekstra svært at sove roligt, når de først sover...
Det vil være rigtig godt at holde fast i en nogenlunde fast rytme i løbet af dagen. Det er godt med et fast stå op tidspunkt og et fast puttetidspunkt - og på samme måde faste spisetider og tidspunkter for aktivitet og søvn i løbet af dagen. Det at hjælpe dem til en fast rytme vil naturligt hjælpe til fornemmelsen af at føle sig træt og parat til at komme i seng, når de puttes.
Det vil være rigtig godt at indføre et godnatbad om aftenen. Det bør ligge godt en time før putning, for at have effekt og ellers kan det virke modsat. Det kan være en god idé at afslutte badet med god frottering i håndklædet og lidt massage af kroppen og benene før de får nattøj på. Det kan hjælpe til fysisk ro.
Og så vil det være rigtig godt med en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, så de har mad i maven, når de puttes. De skal stadig også have deres flaske, men grød i maven først kan være med til at give ekstra ro og dermed hjælpe dem til at overgive sig til søvnen. En god aftenrytme kunne derfor være således at I spiser aftensmad kl 18, de kommer i bad kl 18.30, får godnatgrød i køkkenet kl 19.30, får børstet tænder og bliver puttet med flaske kl ca 20.
Når I giver dem flasken, så vil det være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at de sutter på den, slipper, smiler, triller om på siden (eller maven:)) og sover videre. Så de ikke falder i søvn med flasken men heller ikke ligger for vågne efter at have fået flaske, men lige får mælken, falder til ro, slipper flasken og falder i søvn. Det er vigtigt at de ikke falder i søvn med flasken i munden, da det også kan være forklaringen på at de vågner flere gange om natten.
I skal også være opmærksomme på ikke at give dem sut i munden, hver gang de vågner om natten. Prøv om I kan hjælpe dem med stillingsskift beroligende hænder, kærtegn, dynen på og puttet omkring dem osv. og uden per automatik at komme en sut i deres mund. Ellers kan de få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Hvis jeres drenge falder i søvn med sut i munden og vågner op og får den i munden, hver gang de vågner, så lærer de at mor og far kommer med sutten og de kan naturligt ikke sove uden deres sut. Når de sover dybt, så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemuskulaturen og sutten falder ud, så sover de lettere vågner lidt op, flytter på sig, registrerer at alt er som da de faldt i søvn og opdager at sutten mangler. Hvis I bliver ved med at give dem sutten, så lærer de naturligt at skulle vågne hver time, hver gang sutten tabes og regner med at I kommer den i munden på dem ... Det er skidt for både dem og jer :)
De har en alder nu, hvor de godt kan begynde at lære at finde sutten selv. I første omgang handler det om at lære dem det om dagen. Det betyder at I om dagen skal begynde at give dem sutten i hånden eller lægge sutten på bordet og så skal de selv tage den og putte den i munden. Og når de kan det om dagen, så skal I øve det om natten. Det kan I gøre ved f.eks. at komme ekstra sutter i sengen, koble sutten til en sutteklud eller lignende og når de så vågner, søger sutten om natten, så hjælper I dem med at finde en sut, få den i hånden og selv komme den i munden. Så de lærer at finde ud af dette selv og I ikke behøver vågne, stå op og give dem sutten om natten.
Alternativet er naturligvis helt at droppe sutten, men det kan være lidt hård, når I nu har lært dem at bruge sutten og der er jo også fordele ved sut - især når der er to:)
I skal naturligvis være opmærksomme på om sengen i sig selv er blevet en dårlig søvnassociation og om I derfor skal arbejde på at få dem gjort trygge ved sengen igen. Det at de græder allerede, når I går ind for at putte dem, kan godt tyde på dette. Nogle gange hjælper det at starte på skødet, synge lidt, falde til ro og så derefter blive flyttet i seng, hvor I så stadig sidder hos dem, synger videre, giver flaske osv. Andre gange er man nødt til at holde pause fra sengen, så de glemmer den og efter nogle dage, så prøve med sengen igen. Det kan her være nødvendigt at I sover med dem i en periode, så de bliver helt trygge ved igen at sove og derefter atter kan forsøges at lære at sove i deres seng.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske