Brev:
Putning af tvillinger 10 mdr
26. februar 2014
Alder:
10 mdr.
Putning af tvillinger 10 mdr
Hej Helen,
Jeg har to drenge på 10 mdr. der blev født til tiden.
De sover for det meste godt - men jeg har spørgsmål til to ting..
For det første.. Vi har rigtig svært ved at putte dem. Vi har i en lang periode kørt med at de fik natflaske i sengen ca 19.30 hvor de faldt i søvn mens de spiste. Efterfølgende vender vi dem på maven da de ellers vågner de 5 min efter (de sover altid på maven). Men det virker ikke altid mere. Og så er problemet der.. Fordi hvis de ikke når at falde i søvn mens de spiser så bliver de fuldstændig hysteriske efterfølgende.
Vi har prøvet at sidde ved siden af sengen, gå ud og ind af værelset, tage dem op og lægge dem igen - men intet virker! Allerede når de bliver lagt i sengen bliver de hysteriske. Tænker det er en form for dårlig assication de har fået. De sover på samme værelse men finder heller ikke ro ved at ligge og snakke sammen. Men omvendt vækker de heller ikke hinanden. De falder utrolig nemt i søvn hvis vi ligger sammen med dem i fx vores seng.
Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre? Pt betyder det nemlig at det er et mareridt at have begge børn alene til puttetid - og vi trænger efterhånden til at have frihed til at kunne lave lidt på skift en gang i mellem..
For det andet.. Når de sover er det som regel fint. De vågner en 2-4 gange hver i løbet af natten og skal have sutten eller lige have et "shhh". Men når nu der er 2 så bliver det jo til 6-8 gange.. Er der noget her vi kan gøre for at ændre det? De vågner med et spjæt og græder - så mit indtryk er ikke at det reelt er sutten, men mere et tryghedsbehov - de har gjort det siden jeg kan huske. Ellers sover de til ca 6:30-7, så vi skal jo ikke klage. De har heller aldrig holdt "fest" om natten.
Det skal siges at de er startet i vuggestue, og det går som en drøm. Det er dog inden vuggestuestart at det her begyndte.
Vi flytter desuden i hus næste uge - så tænker desuden at det er en god milepæl at starte på et nyt ritual :-)
Håber du har nogle gode råd til en lidt udkørt tvillingemor der er startet job igen..