Svar: Urolig om natten - 11 mdr.
26. februar 2014
Alder:
11 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at I har fået skruet amningerne ned og at det nu er lykkedes dig at stoppe helt - det lyder som om at det er gået rigtig fint og både du og din datter trives med det, dejligt!
Din datter lyder dog til at have brug for rigtig meget tryghed og nærhed. Du fortæller at når hun ligger ved siden af dig i din seng, så sover hun godt om natten, men hvis du lægger hende i egen seng, så vågner hun og søger dig igen og igen. Du fortæller også at hun sover bedst i dine arme - at hun ofte falder i søvn i dine arme og puttes og så vågner hun og søger din favn natten igennem. Får hun lov til at sove der, så sover hun godt, men det gør du naturligvis ikke...
Du skal være opmærksom på at hun naturligt kan have brug for din nærhed om natten, fordi I jo er adskilt om dagen, hvor hun er i dagpleje. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du er og ikke kan forholde sig til tid. Og selvom hun er glad for dagplejen og virker tryg ved at være der og er kørt fint ind, så kan hun naturligt stadig savne dig og derfor have ekstra behov for at mærke dig, når I er sammen.
Derfor er det vigtigt at du stadig giver hende masser af fysisk kontakt og bruger tid på hende, når hun skal overgive sig til søvnen om aftenen. Men det vil være godt at hun stille og roligt lærer at komme ud af din favn. Og det lyder som om at du måske er nødt til at tage det i lidt etaper.
Jeg tænker at du i første omgang skal prøve at lære hende at falde i søvn ved siden af dig, altså hvor du ligger sammen med hende, men hvor hun ikke er i dine arme, ikke vugges i søvn, men ligger ved siden af dig. Du kan have dine hænder på hende, vugge hende osv. så hun stadig mærker dig helt tæt på - men uden at du tager hende op i din favn.
Når hun kan dette, så kan du prøve at øge afstanden imellem jer, så hun stille og roligt kan falde i søvn på lidt længere afstand. Du kan sætte dig op ved siden af hende, så du stadig er der og hun kan mærke dig, men så du ikke længere ligger ved siden af hende. Når du på den måde får øget afstanden til hende og får lært hende at sove uden at være i favn, så kan hun naturligt også lære dette i sin seng, hvor du så sidder ved siden af hende, som du plejer.
Det vil være rigtig godt at introducere en putteklud, puttebamse, slaskedukke eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan bevidst til sig. Fordelen ved denne er at den kan fungere som substitut for dig, så din datter kan putte med den og dermed have dig mere på afstand. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne introducere dette nu imens hun øver fysisk at være lidt på afstand af dig, så hun stille og roligt lærer at sove med den i stedet for dig - og så hun naturligt får den med over, når hun skal sove i sin seng.
Du spørger hvordan du får hende til at sove længere tid af gangen uden at vågne op, og det gør du, ved at lære hende at sove uden at være i din favn. Det er sådan at måden hun falder i søvn på har betydning for at komme videre i søvnen, når hun vågner om natten - og det er naturligt at hun vågner om natten. Det er sådan at vi alle sammen vågner mellem 10-20 gange hver nat - vi skifter stilling, sparker dynen af, tager den på os igen osv. og når vi har disse opvågninger, så registrerer vi at alt er som da vi faldt i søvn, hvis det er det, så sover vi fint videre, men hvis det ikke er der, så kan vi naturligt ikke sove og vil vågne yderligere op.
Så når din datter falder i søvn i din fanv og puttes i seng, så vil hun naturligt forbinde din favn med stedet, hvor hun sover. Og når hun så vågner op og mærker at hun ligger et andet sted, så bliver hun utryg og ked af det og kan ikke sove videre, før du atter tager hende op i din favn. Det er derfor vigtigt at hun nu lærer at falde i søvn, der hvor du ønsker at hun skal sove hele natten.
Og hos jer altså med små skridt, så hun stille og roligt finder ud af at det er helt okay at sove med mor tæt ved sig, men ikke nødvendigvis i mors arme :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske