Brev:
Udfordring med skemad
24. februar 2014
Alder:
8 mdr.
Udfordring med skemad
Kære Helen
Jeg skriver til dig, da jeg synes det er en udfordring med mad til vores dejlige baby på knap 8 måneder (fra 28. juni 2013).
Vi har haft nogle bump indtil nu. Da han var 6-7 uger fik jeg brystbetændelse, hvilket ødelagde hans appetit. Da han var 3 måneder blev han indlagt på børneafdelingen pga urinvejsinfektion og fik pencillinkur i 10 dage. Det er ikke godt at vide, hvornår infektionen startede…om det f.eks. var i forbindelse med brystbetændelsen.
Ca. en uge inden indlæggelsen sluttede jeg med at amme og begyndte 100% på flaske. Jeg kunne simpelthen fornemme, at han ikke fik nok at spise og tog heller ikke ret meget på. Han tager generelt ikke ret meget på. Vejede 4.075 g. ved fødslen og var 52 cm. Vejer i dag 8 kg og er ca. 70 cm.
Forløbet taget i betragtning rådede min sundhedsplejerske mig til, at han skulle være min. 6 måneder inden start på skemad. Jeg startede et par dage før han blev 6 måneder.
Han er en utrolig nysgerrig, opmærksom, glad og velfungerende baby med meget let til smil. Han virker til at være en klog bette fyr.
Det gik godt i starten og vi kom op på 2 skemåltider efter 1 uge. Så forsvandt interessen. Lille pause og så starte igen. Så fik han en mavevirus, som min mand også havde. Den var svær at komme af med og strakte sig også over flere dage for min mands vedkommende og vores lille vidunder havde afføring 7-8 gange i døgnet i 12 dage. I den periode fik han kun grød 1 gang dagligt for at være sikker på, han fik væske nok.
Derefter grød 2 gange dagligt nogle gange 3 eller grønsagsmos som det tredje skemåltid. Som grønsagsmos har vi prøvet kartoffelmos alene og kombination af kartoffel og gulerod. Ingen af delene er et hit. Han smagte og spiste en del af min persillesovs i går og jeg tænkte derfor, at det måske ville være en løsning på grønsagsmosen, men nej. Vi andre fik rester fra i går i form af brasede kartofler og gulerødder, spejlæg og pølser. Han fik sin egen pølse at gnave i og det var et hit, men han får jo ikke ret meget. Fik desuden frisk tomat, som han elsker at gnave i og cheez dippers dyppet meget i ost. Det elsker han.
Han vil meget gerne sidde med maden selv, men det rækker jo bestemt ikke til et helt måltid og jeg skal nærmest lege og snyde skemaden i ham, hvilket jeg er meget imod. Han har indtil nu fået hirsegrød, havregrød, blanding af hirse/havregrød, majsgrød, risgrød, øllebrød, grønsagsmos. Alt med frugtmos til.
Vi havde en super periode på knap 3 uger efter mavevirussen med skemåltider 2-3 gange dagligt, men så fik han en fortand i undermunden og så blev munden lukket for skemad. Det skete lige pludselig. Så ville han bare ikke have skemad. Kun youghurt med pære/banan smag (den færdige udgave). Ville lige teste ham og se, om han ville spise det nu hvor han blev så ked af det, når vi serverede skemad for ham. Er godt klar over, at man helst skal holde sig fra den pga for meget sukker og han har derfor ikke fået ret meget. Afvisning af skemad stod på i knap 14 dage og jeg er overbevist om, at han simpelthen havde ondt. Fik derfor meget sutteflaske.
Min sundhedsplejerske sagde han ikke måtte få al den mme igen og at han skulle spise sin skemad også selvom jeg skulle vente 5 timer før han ville spise det. Det råd valgte jeg ikke at lytte til, da jeg frygter, han nøjes med lidt mad, hvilket han tidligere har gjort. Fik derfor ca. 900 ml. mme i døgnet disse dage. Vi har nu været i gang med skemad igen i lidt over 1 uge og han får nu 3 gange dagligt igen. Det er bare oftest med lokkeri, legetøj, sang osv.
Han sidder foran mig i sin højstol lidt væk fra bordet og jeg sidder og opmuntrer ham. Hvis han sidder ved bordenden og jeg sidder på langsiden ved siden af ham, kan jeg ikke få noget i ham. Jeg synes, det er frustrerende, at han ikke bare åbner munden. Undervejs i måltiderne får han noget at gumle på f.eks.frisk frugt, tomat, agurk osv. Kan ikke lide kogte gulerodsstænger og broccoli og blomkål. Det går bedst at give ham noget i hånden efter et stykke tid ellers vil han slet ikke have grød. Mens han gumler på noget frisk, kan jeg lige snyde lidt skemad i ham.
Vores dagsrytme ser således ud:
Vågner ml. 5.30 og 6.15 Flaske…ml. 110-150 (kan ikke sove videre. Heller ikke hvis han vågner før)
Sove ca. 8 til 8.40
Første skemåltid starter ml. 9-9.30 havregrød eller hirsegrød. Blendet havregryn og hirsemel fra Aurion
Sove ca. 10.30/10.45-12.15
Ca. 12.30 grød, f.eks. majs eller øllebrød
15 flaske 110-160 ml
Sove 15.45-17
18 grønsagsmos
Puttes ml. 19-19.30 130-190 ml
Vågner ca. kl. 2 ellers vækker vi ham 140-170 ml.
Undervejs i hvert måltid får han noget at gnave i…. elsker f.eks. også ostehaps. Er god til selv at spytte store stykker ud.
Jeg har købt din bog om mad og har virkelig lyst til at lave alt muligt til ham, men det er jo lidt svært, når maden skal leges og lokkes i ham. Han kan ikke spise grove konsistenser ligesom en 8 måneders baby, da vi jo startede sent og har haft flere udfordringer efter start på skemad.
Han kalder på mad, men lukker tit munden, når skeen kommer…. har også prøvet agurkeske, som du har anbefalet andre. Håber du har nogle gode råd herunder også lidt tips og tricks til yderligere vægtøgning. Jeg tilsætter altid 1 tsk. Fedtstof til skemåltider og laver oftest grøden, hvor vand udgør 0,75 dl og mme udgør 1,25 dl.
Der er ingen tvivl om, at han helst vil spise selv, men det får han jo slet ikke nok mad ved.
Jeg har i øvrigt besøgt en ernæringsterapeut, men hun går meget ind for sletning af allomin og erstatte det med nutramigen, men det er jeg ikke indstillet på, da det går så godt med allomin, blå. Hun har desuden anbefalet mig at give ham fiskeolie ½ tsk. Dagligt (Omega-3 mini fra Nordic Naturals, 100% Arktisk Torsk. Der står på flasken, at den er til børn fra 3 år, men de sagde også i helsekostforretningen, at babyer må få det. Hvad er din holdning ?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venlig hilsen
den udfordrede mor