Svar: Urolig søvn - 7 mdr.
24. februar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må I selv vælge til og fra, hvad I føler I kan bruge :)
for det første forstår jeg godt, at I er glade for, hvis jeres datter kan sove fra kl. 19.30-07 uden mælk. Det er dog rigtig mange timer at skulle sove uden at få en flaske, når man ikke er ældre og det lyder faktisk som om at jeres datter godt kunne have glæde af en flaske.
Jeg kan godt forstå jeres indvending om at hun ikke virker sulten og at hun får mælk nok dagen igennem. Det er dog ofte sådan at flasken der ligger før formiddagsluren kan påvirke hendes indtag af mad til frokost. Det er ikke sikkert at det er tilfældet hos jer, men det kan være det ...:) Det er også ofte sådan, at behovet for væske dækkes bedst på ydertidspunkterne - at give hende en ekstra flaske handler ikke kun om at sikre hende mælk nok, men også om at sikre hende væske nok og hun kan derfor godt være tørstig om natten.
Jeres datter undvære i princippet flaske fra kl 19.30 til ca 9 om formiddagen. Hendes behov for væske skal således dækkes på ca 12 timer ved siden af hendes indtag af skemad - som hun så måske ikke spiser helt nok af, fordi der jo også skal være plads til mælken... Derudover så vil de fleste børn i 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet og først i 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 flasker...
Jeg vil derfor foreslå jer, at I tilbyder jeres datter en flaske sen aften før I seng går i seng. Den kan gives på et af de tidspunkter, hvor hun vågner op, virker søgende, har brug for jeres hjælp til stillingsskift eller lignende. Den kan også gives imens hun mere eller mindre sover - så hun spiser mere eller mindre i søvne og derefter sover videre. Man kalder ofte flasken sen aften for et drømmemåltid og rigtig mange børn sover godt i timerne efter de har fået denne.
Noget andet som spiller ind er naturligt hendes alder og udvikling. På det motoriske plan, så lyder det som om at hun er rigtig godt med, hun bruger sig selv godt motorisk i løbet af dagen, hun triller, kryber, bevæger sig efter legetøj osv. og det er super fint. Om natten har hun dog stadig svært ved at flytte rigtigt på sig og får sig naturligt lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Her har hun brug for stillingsskift, hun har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen, komme om på den anden side, få dynen på sig, som hun har sparket af osv.
Det er helt naturligt og helt okay at I således hjælper hende med stillingskift om natten. I takt med at hun bliver mere og mere motorisk dygtig om dagen, vil hun naturligt også kunne flytte på sig og finde en rar stilling om natten - uden at behøve jeres hjælp. I skal dog være opmærksomme på, hvad I gør om natten, når I hjælper hende. Det er f.eks. uhensigtmæssigt hvis I tager hende op, vugger hende i armene flere gange om natten - for så lærer hun at hun skal op i jeres arme og vugges for at sove videre og vil naturligt søge dette igen og igen.
Det er på samme måde uhensigtmæssigt hvis I giver hende sut i munden, hver gang hun vågner og søger jeres hjælp om natten. For så kan hun få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor hun begynder at vågne om natten fordi hun har brug for at I give hende sutten. Det er derfor vigtigt at I hjælper hende med stillingskift og beroligende ord, kærtegner osv. men forsøger at holde fast i nogle rutiner, som ikke kræver jeres tilstedeværelse og hjælp i månederne fremover. Hun vil altså hurtigt selv kunne lære at skifte stilling, men det tager tid før hun kan finde sin sut selv eller finde ud af at sove uden at være i favn...
Hun kan i kraft af sin udvikling også drømme rigtig meget, som I også oplever. Det betyder at hun kan ligge og småsnakke, klynke, græde i søvne, ligesom hun også kan ligge og grine. Nogle børn kaster hovedet fra side og til side imens de klynker - og I skal her vurdere om hun har brug for jeres hjælp, eller om det er okay at hun ligger for sig selv og finder videre i søvnen. Nogle gange er det nok at sige "shh-shh", så hun hører at I er der - og det kan gøres på afstand. Andre gange er I nødt til at have fat i hende, tage hende op, berolige hende og putte hende igen - men bedst er det, hvis I kan få hende til at komme videre i søvnen, hvor hun ligger.
Nogle gange vil det være en rigtig god idé at koble tremmesengen til jeres seng. Altså fjerne den ene side af tremmerne og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan hjælpe hende til at sove i egen seng, mor kan lægge hånden over på hende, lade hende mærke dig, varmen fra dine hænder og på den måde hjælpe til fysisk ro - så hun får nærheden og trygheden, men samtidig også lærer at sove, hvor hun er og ikke behøve komme op eller skulle skifte stilling hele natten...
Nogle børn har i denne alder også en periode, hvor de øver lyde om natten. Hvor de vågner, ligger og plurer, øver deres sprog og efter en times tid, så falder de ofte i søvn igen... Det er en periode, det går som regel over :)
Jeg håber at I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske