Svar: Overgang til ske-mad
17. februar 2014
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med dine to dejlige drenge!
Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig omkring skemad, amning, modermælkserstatning og vælling.
Det anbefales at man starter tidsligst med skemad, når barnet er 4 måneder (man tæller måneder og ikke uger) og med hensyn til børn, der er født før tid, kan det anbefales at finde en mellemalder - det vil sige tidspunktet mellem barnets aktuelle fødselsdag og barnets termindato. At være født i uge 38 er dog at være født til termin og du behøver derfor ikke korrigere ind i forhold til dine drenge.
Det er en god idé ikke at starte for tidligt og ikke lægge alt for voldsomt ud. Hvis man går alt for hurtigt igang, så kan det nogle gange gøre, at barnet "bliver træt" og pludselig nægter skemaden og det på det tidspunkt, hvor barnet så rigtig skal igang. Det kan give ekstra store udfordringer og det er godt at undgå... Man bør derfor starte tidligst, når barnet er 4 måneder og starte senest når barnet er 6 måneder, så der er tid nok at løbe på :)
Med hensyn til modermælkserstatning, vælling og skemad, så lyder det lidt som om at du og din sundhedsplejerske taler forbi hinanden. Som jeg læser dit brev, så tænker du at vælling er tynd grød, som du vil give af en ske, hvor din sundhedsplejerske sandsynligvis tænker at vælling er mælk givet af en flaske. Og netop vælling i flaske er ikke noget børn skal have - det er en mulighed, men i følge sundhedsstyrelsen har børn ikke brug for vælling og den ekstra næring, der kan være i vælling. Du kan sagtens amme eller give modermælkserstatning og hvis din mælk ikke er tilstrækkelig, så vil ekstra modermælkserstatning, som du giver nu, være et godt valg. Samtidig er retningslinjerne omkring vælling også lavet om, så vælling anbefales først fra 6 måneder og ikke længere fra 4 måneder, som man anbefalede førhen i tiden.
Hvis du ikke tænker på vælling i flaske, men derimod taler om at lave en meget tynd grød, så du på den måde giver lidt vælling af en ske, så er det helt fint. Du skal dog være bevidst om at vælling her så gives som skemad og at det er meget små mængder dine drenge vil indtage - det vil derfor ikke kunne erstatte en flaske eller en amning, men vil komme ud over det vanlige indtag af mælk som et lille ekstra supplement og vil i begyndelsen kun handle om at vænne dine drenge til at spise med ske og vænne deres mave til at få lidt fastere føde og nedbryde dette.
Så jeg er enig med din sundhedsplejerske i at du ikke bør give vælling i flaske, nu hvor dine drenge fylder 4 måneder, men at du i stedet kan amme og supplere med modermælkserstatning som du gør nu - og når de så viser sig parate, så kan du forsøge med lidt små smagsprøver af grød på en ske - og disse smagsprøver kan du så godt lave lidt mere flydende, så de virker mere som vælling, hvis du fornemmer at de så bedre vil kunne kapere det og stille og roligt kan de så få en mere fast grød eller mos.
Vand introduceres normalt sammen med skemaden. Når I begynder at give lidt smagsprøver på grød og mos, så giver I dem lidt vand af et lille snapseglas ved siden af, så de stille og roligt lærer at drikke andet end mælk og vænner sig til at drikke med en ny teknik. Det kræver stor øvelse at finde ud af at drikke at et glas eller en kop og det kan hjælpe dem med et snapseglas, som passer bedre i størrelsen.
Fra 4 måneders alderen må de godt få lidt vand fra den kolde hane og I behøver ikke koge det først - med mindre I har privat vandboring, så gælder andre regler. Når I er på ferie, kan I også godt give dem lidt vand, men det skal være vand I køber fra flaske og som udgangspunkt vil det være fint at give dem ekstra bryst, når de viser behov for det - fordi de ved brystet naturligt vil slukke tørsten. Hvis de har det varmt og mangler væske, så vil de sandsynligvis blive mere søgende og vil gerne die hyppigt og her er det så vigtigt at lægge dem til.
Hvis du synes det er hyggeligt at give dem lidt frugt at sutte på, som du holder, så må de godt få dette, men frisk frugt kan være svært for dem at kapere, når de ikke er ældre - frugtmos kan være bedre. Derudover er det vigtigt at I på ferien vælger frugt som skal skrælles, for at sikre at frugten ikke er skyllet i uren vand, som de kan blive syge af - bedst er det, hvis I venter med frisk frugt til de er blevet lidt ældre og stille og roligt er kommet igang med skemaden.
Jeg anbefaler at man starter med smagsprøver af skemad i løbet af dagen, f.eks. til frokost og ikke om aftenen. Jeg anbefaler at man holder mængden nede, så de kun spiser 4-5 skefuld til max en halv dl. også selvom de måske viser tegn til gerne at ville have mere - dette for at sikre at deres mave kan følge med og samtidig også sikre dem plads i maven til mælken. Det er vigtigt at skemaden kommer ud over det indtag af mælk, som de normalt for, der går mange måneder før skemaden kan erstatte et mælkemåltid (amning eller flaske).
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske, sover videre og vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes/flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
(Aften 18 - her startes med lidt grøntsagsmos, når grøden til frokost fungerer og der gives vand af kop) Indtil dag ammes ofte hyppigt i løbet af aftenen.
Ammes/flaske og puttes til natten - tidspunktet afhænger af hvor lang en 3. lur de tager - nogle børn sover kl 20 og andre er først parate til natten kl 22 ...
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes/flaske. De fleste børn er 6 måneder før de begynder at kunne sove uden mælk midt nat.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre og jeg vil anbefale jer meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder I opskrifter og guides igennem måned for måned, der er dagsplaner og I kan læse om mælk og de forskellige fødevarer - hvad I kan give, hvornår og hvordan :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god ferie, når I når så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske