Brev:
Overgang til ske-mad
17. februar 2014
Alder:
4 mdr.
Overgang til ske-mad
Kære Helen,
Jeg er mor til tvillingedrenge på 16 uger, født i 38+0. Jeg er begyndt at glæde mig rigtig meget til at introducere dem til ske-mad, men er lidt i tvivl om hvordan og hvornår.
Jeg ammer dem, men giver dem også et tilskud af mme 1-2 gange i døgnet, gerne i forbindelse med natteamning hvor det virker som om at jeg har mindre mælk (eller muligvis at de er for trætte til at sutte rigtigt).
Iflg min SP skal vi ikke bruge vælling som overgangsmad her fra når de fylder 4 mdr, men øge mængden af mme indtil de er klar til rigtig ske-mad.
Det virker dog mere naturligt på mig at begynde at give dem ris- eller hirsevælling, evt med lidt modermælk og/eller frugtmos i, og om muligt helt lægge mme på hylden. Jeg er også bange for at den øgede brug af flasken vil gøre at de ikke længere vil tage brystet.
De viser allerede fine tegn på at være klar til ske-mad; de er meget interesserede i hvad vi spiser/drikker, de savler meget og de åbner villigt op når de får d-dråber med ske.
Vi er på ferie i Spanien når de runder deres 17. uge, så under alle omstændigheder vil vi vente til vi kommer hjem. Vi synes dog det kunne være hyggeligt hvis de på ferien kunne opleve at slikke på lidt frugt (som vi holder). Er det en dårlig idé? Der kommer jo også til at være varmere (20-25 grader), så skal vi give dem vand?
Mine konkrete spørgsmål er:
- Skal vi starte når de er 17 uger eller vente til 19 uger, da de er født 2 uger for tidligt?
- Kan vi gå direkte til grød/frugtmos eller skal vi give vælling først? Eller har min SP ret i at vi skal starte med at øge mængden af mme?
- Hvornår kan vi begynde at give dem vand? Skal det koges først, eller kan vi også give dem købevand (kildevand)?
- Må de starte med at smage (slikke) på lidt frugt?
Og så ville det være dejligt med et forslag til daglige måltider, når de begynder på skemad, altså; hvordan skal fordelingen være mellem amning og skemad?
Fine hilsner,
Louise