Svar: Tidlig lur i dagplejen
17. februar 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :) Jeg kan godt forstå du gør dig lidt tanker om, hvordan det hele nu skal gå, når din dreng skal starte dagpleje. Det er naturligt en ny hverdag for både dig og ham og der er meget I begge skal finde ud af.
Det er godt, hvis du i ugen op til at han skal køres ind, kan begynde at skabe lidt rytme, som vil minde om den rytme dagplejer forsøger at have. Det vil sige at I måske skal prøve at starte dagen lidt før, så det ikke bliver for bræt en overgang for ham pludselig at skulle op kl 6 - oven i alt det nye han vil opleve i dagplejen, kan det naturligt være ekstra svært, hvis man samtidig er vækket om morgenen og dermed ikke har fået den søvn, som giver det ekstra overskud...
Når det er sagt, så synes jeg dog det lyder tidligt, hvis alle børn skal sove formiddagslur mellem 8-9 .. Jeg tænker at dette ønske sandsynligvis kommer af at dagplejer gå i legetstue med børnene kl 9, men i indkøringsperioden er det højst sandsynligt rigeligt for jeres lille dreng at være i dagpleje og han har ikke behov for at lege med en masse børn i legestuen. Hvis han er vågen og klar må han naturligvis gerne, men hvis han har brug for at sove på det tidspunkt, så skal han naturligvis have lov til at sove.
Jeg forestiller mig derfor, at I måske står op omkring kl 6.30 og at din dreng vil være parat til at sove omkring kl 9, hvor dagplejer triller af sted med børnene - og falder han i søvn i barnevognen, så kan hun lade ham sove lur og så kan han komme ind og være i legestue med de andre børn, når han så vågner og er parat og har overskuddet til det. Det kan også være at han falder i søvn inden, fordi han naturligt er fyldt ekstra op med alt det nye, som vil trætte ham og han derfor vil vise ekstra behov for søvn... det må tiden vise :)
I 10-12 måneders alderen vil de fleste børn trives med 2 flasker, svarende til 400 ml mme, som sikrer deres behov for jern. Ofte ligger disse to flasker aften og sen aften eller inden middagslur og aften.
Du skriver at jeres dreng lige nu får 3 flasker og at disse ligger inden formiddagslur, inden middagslur og aften - jeg tænker at det vil være en god idé at bibeholde flasken inden middagsluren og aften. Når jeg anbefaler at fjerne formiddagsflasken, så er det for at give bedre appetit og plads i maven til frokost. Hvis han drikker 200 ml mælk om formiddagen, så er der en risiko for at han ikke spiser frokost nok og derfor ikke spiser helt varieret nok ... Normalt vil han godt kunne få både frokost og derefter en flaske før han skal sove.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06-06.30: Vækkes kærligt og nænsomt, så dagen stille og roligt begynder at starte lidt før.
Morgen 6.45-7: Tilbydes havregrød, vand eller mælk af kop
(Afleveres i dagpleje)
Tidlig formiddag 8-8.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur - puttes 8.30-9 ...
Frokost 11: Kød, fisk, grøntsager, brød, kartofler, ris, pasta. Det kan være varm frokost eller kold frokost. Der skal være mos og også mad i stykker. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12
Eftermiddag 15: En lille portion tykmælk med revne æbler, frisk frugt i hånden.
Før aftensmad 16.30-17: En halv bolle med smør, ost, lidt kogte ærter, majs...
Aften 18: Kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, - almindelige børnevenlige retter med mad i stykker og også moset mad. Udgangspunktet er den mad I andre spiser.
Flaske og puttes til natten 19.30
Og så lyder det i forhold til hvad du skriver, som om at han faktisk sover igennem...:)
Det skal meget gerne være sådan, at dagplejer kan være lidt fleksibel under indkøring, så jeres lille dreng får den søvn han har behov for og så han får tid til at vænne sig til den nye rytme. Hen af vejen vil hans behov for søvn naturligt ændre sig og i 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt, men lige nu skal han naturligvis have sine to lure.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan hjælper lidt videre - og jeg synes også det vil være relevant at du drøfter med dagplejer, hvordan I kan planlægge dagen, så din lille dreng trives bedst muligt :) Det er hun naturligvis også interesseret i :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske