Svar: Antal amninger - for meget?
17. februar 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :) Det lyder som om at det går stille og roligt som det skal, og det er rigtig dejligt, at I er to så søde forældre, der er gode til at støtte hinanden:)
Som udgangspunkt skal du ikke ændre noget der fungerer og lige nu har jeres dreng ofte brug for to amninger mellem sine lure - og det er okay. Det vil ændre sig i takt med at han begynder at få mere skemad, spiser flere små måltider dagen igennem og det vil være en rigtig god idé at du her arbejder på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur sammen med vand af kop og så stadig tilbydes brystet før han puttes til lur.
Det vil være en rytme, som vil hjælpe jer rigtig meget fremover og du må gerne stille og roligt arbejde jer ind på dette. Det er helt naturligt at amning og mælk vil indgå som en fast del af hans putteritual - på den måde falder han bedst til ro og kan bedst overgive sig til søvnen :)
Det er helt okay at han lige her i opstartsfasen har brug for en lille ekstra amning lige efter skemaden, men stille og roligt vil det være sådan, at skemaden gives sammen med vand og så går der måske 1 time, måske 1.5 time, før han så ammes og derefter puttes.
Jeg anbefaler normalt at man starter med skemad om dagen. Dette fordi han her ofte vil være mest vågen og parat til det - men også fordi det er min erfaring at for meget skemad om aftenen i starten kan give ekstra maveuro og dermed urolig nattesøvn. Men igen - fungerer det hos jer med skemaden om aftenen, så er det helt fint.
Jeg anbefaler også at du giver meget lidt af gangen og det kan være bedre at give ham f.eks. 1/2 dl. skemad til frokost og til aften, i stedet for at give ham f.eks. 1 dl. skemad en gang dagligt. At give ham "lidt og tit" i stedet for "få og store portioner" sikrer for det første en større variation af fødevarer, men det hjælper ham også til at holde maven igang naturligt og så sikrer det samtidig plads i maven til mælk. Det er vigtigt at skemaden ikke fylder så meget, at han er nødt til at søge sit behov for mælk/væske dækket om natten.
At sove igennem er at sove 5-6 timer uden mælk om natten og de fleste børn vil først kunne dette i 6 måneders alderen. Her vil det ofte være passende med 3 måltider skemad og man kan derudover begynde med lidt mellemmåltider, mad i hånden osv. og ammer stadig 6 gange i døgnet - og så vil han f.eks. stille og roligt kunne begynde at sove igennem. Det vil sige f.eks. blive ammet kl 20, kl 24 og igen kl 05/06... Lige nu er det helt okay at han har brug for en ekstra amning om natten.
En plan for dagen med 2 måltider skemad, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Formiddag 8-8.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, max 1/2 dl. Vand af kop. (og må lige nu gerne få en lille ekstra amning lige før eller lige efter, det er okay)
Ammes og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15: Ammes
Powernapper, dagens 3. lur og det er helt okay at han her får en lille ekstra amning, for at falde i søvn og sove godt.
Aften 18: Tilbydes lidt mos, max 1/2 dl. Vand af kop. (Må her også gerne lige i overgangsperioden tilbydes lidt bryst enten før eller efter)
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 22/23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster som nu
Midt nat 03: Ammes
Jeg kunne forestille mig at I stille og roligt naturligt vil komme væk fra amningen kl 01 i takt med at han begynder at spise lidt mere skemad i løbet af dagen og at tiden således arbejder lidt for jer her :) Hvis han vågner, snakker og pludrer og på ingen måde søger brystet kl 01, så må du godt lade ham være ... men er han ked af det (eller forstyrre dig for meget så du gerne vil sove) så ammer du ham og gør det naturligvis med god samvittighed :)
De 10-11 amninger som du lige nu giver ham i løbet af døgnet lyder til at bestå af reelle måltider, hovedmåltider - og så lidt tørstslukkere. Og det er okay. Det smarte ved modermælk og amning er netop, at han nogle gange kan melde sig, die kortvarigt fordi han så slukker tørsten og andre gange vil spise i længere tid, hvor der så er tale om et rigtigt måltid. Og det er helt naturligt at han efter at have sovet et par timer, kan være sulten og have brug for mad/mælk og at han så inden han puttes dier kortvarigt, slukker tørsten og falder til ro. Og andre gange er det så modsat, at han måske er tørstig, når han vågner, dier kortvarigt og så spiser godt inden han så skal sove - og måske derefter så også tager en længere lur:)
Det vil ændre sig hen af vejen og som sagt - og nu igen - når det fungerer og I trives og har det godt, så er det ligesom det skal være :)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem fra de første smagsprøver til mad i stykker og rigtig mad - måned for måned indtil jeres dreng er godt igang med familiemaden:)
Håber du kan bruge dette lidt videre. Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske