Svar: Vil ikke overgive sig til søvnen - 8 mdr.
17. februar 2014
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille dreng, jeres forløb og de første måneder, som lyder til at have været svære ... Det er rigtig dejligt at høre, at han udvikler sig så godt og er så godt med på alle punkter - en rigtig dejlig dreng!:)
I forhold til mad og rytme, så er det ofte en rigtig god idé at gå ud fra en "mellemalder", - det vil sige de alder som ligger mellem hans rigtige alder og hans korrigerede alder og det betyder hos jer, at du skal prøve at skabe en rytme, som passer til et barn på 7 måneder.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05.30-6: Flaske
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Puttes til første lur, som naturligt ligger tidligt, hvis han er stået tidligt op
Formiddag 10: Frugtmos, frisk frugt i hånden, små bidder af en bolle med smør, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos købt på glas eller frost. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Powernapper - det er nødvendigt, når han står så tidligt op og det er helt okay at han lige nu får denne ekstra lur.
Aften 18-18.30: Udgangspunktet er mere og mere familiemad, der skal være mad i stykker og også moset mad. Han må få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Prøv med forskellige risretter som boller i karry eller ris med rødspætte. Giv ham en kartoffelbåd fra ovnen, en kogt blomkål eller broccolibuket i hånden eller lignende, som han kan gnave af.
Flaske og puttes til natten 19.30 som nu
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Det er naturligvis en ekstra udfordring hos jer, at han har så godt gang i maven om natten og vækkes af den skiftning, som han lige nu er nødt til at få tidlig morgen. Jeg tænker dog, at i takt med at han bliver ældre, og kan spise mere og mere rigtig mad, får mere variation og mere familiemad, så vil hans afføringsmønster også ændre sig. Og på den måde vil tiden arbejde lidt for jer :)
Han vil stille og roligt i løbet af den næste 4 uger begynde at kunne få en godnatgrød inden sengetid, I vil kunne indføre et bad om aftenen, som måske vil kunne være med til at give ham fysisk ro og hjælpe ham til en bedre nattesøvn...
Det lyder for mig som om at hvis I kan få ændret lidt i hans afføringsmønster, ved at se på sammensætningen af maden i løbet af dagen - læg mærke til at jeg feks. har langt flaske ind inden middagsluren og fjernet flaske formiddag og eftermiddag, hvilket jeg tænker også kan påvirke hans maverytme og dermed afføringsmønster, så vil I måske kunne nå frem til at han ikke vækkes af afføring tidlig morgen og derfor kan begynde at sove lidt længere - når han begynder at kunne starte dagen lidt senere, så vil han naturligt også sove sin formiddagslur senere, middagsluren senere og den 3 lur vil springes helt over - og det vil igen få betydning for hans nattesøvn og evne til at sove dybere nattesøvn - men det hele starter om morgenen og hos jer lyder det faktisk som om at det er afføringsmønsteret, rytmen her som driller jer. Derfor er mit umiddelbare forslag at arbejde på en dagsrytme med indtag af mad, som måske vil ændre hans afføringsmønster og dermed også hans søvn...
For han er træt - egenlig vågner han ikke udhvilet, og I fornemmer tydeligt at han har brug for at sove lidt længere om morgenen - og det lyder rigtigt. Det lyder som o at I er rigtig gode til at aflæse ham, og I gør det rigtig godt - og ja tiden skal hjælpe ham og jer, men I kan godt prøve om fokus på hans indtag af mad, kan gøre en forskel. Måske kan det gøre, at han har afføring sen aften, kan blive skiftet der, få sin flaske og så derefter er i stand til så at sove bedre og mere sammenhængende.
Når han græder med lukkede øjne, virker frustreret i sin søvn, så prøv om I med jeres hænder og nærhed kan lulle ham videre i søvnen. Prøv i første omgang om han kan hjælpes videre hvor han ligger, uden at I skal tage ham op, vugge ham eller lignende. Hvis han er meget ked af det, så må I naturligvis tage ham op, berolige ham, betrygge ham og når han så atter er rolig putte ham ned i sengen igen.
Det kan nogle gange være en god idé at give flasken i sengen, så han ikke får flaske i jeres favn og derefter flyttes i seng, men får lov til at få flasken, hvor I ønsker han skal sove. Hvis I vælger at forsøge dette, så er det vigtigt at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt f.eks. ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes op - ligesom det er vigtigt at I fjerner flasken fra hans mund før han sover helt, så han ikke bliver afhængig af flasken i munden for at kunne sove.
Det er helt fint, at I har forsøgt at tage ham ind mellem jer - men det lyder som om at det forstyrrer jer alle tre for meget. En løsning kunne være at fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble tremmesengen til jeres seng. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for at I stadig kan putte ham i egen seng og lære ham at sove der, men hvor I kan lægge en hånd over på ham, lade ham mærke jer, at I er der, uden at I behøver stige ud af jeres seng og uden at I behøver tage ham op...
Beroligende lyde - hvid støj, en app med føntørrelyd, en doo doo bamse, en spilledåse der trækkes op og spiller den samme lille melodi igen og igen kan nogle gange hjælpe - genkendelighed giver tryghed og ro :) Hvor stor effekt det vil have med den alder han har er svært at sige, men det kan stadig forsøges :)
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske