Brev:
Vil ikke overgive sig til søvnen - 8 mdr.
17. februar 2014
Alder:
8 mdr.
Vil ikke overgive sig til søvnen - 8 mdr.
Kære Helen
Jeg har fulgt din brevkasse et godt stykke tid, og endelig fået lidt overskud til at sætte mig ned og selv stille et par spørgsmål.
Jeg er mor til en dejlig dreng, der blev født 7 uger før tid i sommer, så han i dag er 8 måneder ift. Hans fødselsdag, og ca. 6 måneder ift. Terminsdatoen.
Han blev taget ved akutkejsersnit, var stjernekigger, lå skævt og var gul og blå den i ansigtet pga den hårde fødsel første 3 uger på neonatal afdelingen. Vi har indlagt lidt over en måned. Han har altid spist rigtig godt, taget flot på, og er i dag på 3 hovedmåltider samt 2 mellemmåltider – typisk havregrød eller øllebrød om morgenen, grøntsags mos med kødboller, fisk eller æg til frokost og aften, og mellemmåltiderne er typisk frugtmos og/eller grød – grøden er hovedsagligt om eftermiddagen. Han spiser op. Han får 120ml mme morgen og eftermiddag inden putning.
Han har aldrig sovet ret godt. Efter vi kom hjem fra hospitalet var vi kolik ramte i ca. 4 måneder. Det viste sig, at hans ryg, lænd og nakke var meget, meget spændt så efter kiropraktor og kranio sakral har hjulpet ham, så er det meget bedre, og han er i dag motorisk rigtig godt med, og der er ingen ”professionelle” øjne, der kan se, at han er født for tidligt, da det stort set er indhentet. Han har temperament og gå på mod – men det har jeg også, så det overrasker mig nu ikke J
Mit spørgsmål går på søvnen. Det har som sagt aldrig været godt – meget lidt system i det, uanset hvor meget vi har prøvet at lægge faste måltider, rutiner osv. Det har især været vanskeligt om dagen – mange små korte lure, men over de sidste par uger er det blevet bedre, og vi har nærmest fået etableret et system nogle dage (men det går nemt i stykker) hvor han sover et par timer til formiddag, et par timer over middag, også en kort lur sidst på dagen. Det ser nogenlunde sådan ud:
0530/0600 vågner
0700 morgenmad + mme ved putning
0730-1030 lur - lur kan vare alt fra 30 min til 2,5 time.... Putning kommer an på hvornår han er vågnet, typisk er han træt efter 1,5-2 timer.
1030 snack
1130 frokost
1230/1300-1430/1500 lur - samme som formiddag
1500 snack/evt flaske
1700-1730 lur ifm. Gåtur
1800/1830 aftensmad
1930 flaske og sover
Ca 22-23 flaske med 2dl vælling
Han vejer i dag ca. 9000 g og er ca. 70 cm.
Han har altid sovet godt fra 1900/1930 til midnat – der hører vi ham stort set ikke – men efter midnat er han meget urolig. Og her betyder det intet om han får vand i flaske, eller hhv . 60 ml, 120 ml eller 180 ml mme. Den eneste forskel er, at han får afføring kl 0400 eller 0500, hvis flaskerne indeholder 120 ml mme eller over – også kan vi ikke få ham til at sove igen efter han er blevet skiftet, så det er noget værre rod.
Jeg tror ikke, at han er sulten – det virker ikke sådan, jeg tror mere det er vane. Jeg er bare i tvivl om, hvordan vi får ham til at sove mere roligt også efter midnat – det er som om han aldrig kommer dybt ned i søvnen. Vi har tidligere taget ham ind mellem os men så sover han nærmest dårligere, så jeg tror ikke det er tryghed. Vi prøver at skifte stilling på ham, give ham sut og sige ssshhh og ofte lykkedes det, men ikke sidst på morgenen. Det betyder han måske er urolig kl 0530, og så prøver vi at ham til at sove uden held. Til sidst står vi op. Men han virker stadig træt, ser træt ud og er ikke rigtig sulten, og hans første lur kommer til at ligge kl 0715/0730, hvilket jeg synes er tidligt... Og hele dagen bliver noget rod, for han lige er kommet for tidligt op.
Hvad kan vi gøre for at få nogle mere rolige nætter og få ham til at sove lidt tungere? Vi leger, synger og stimulere ham, men op mod lurerne drosler vi ned for at få ham lullet hurtigere i søvn, men mange gange kan han slet ikke lukke verden ud og skriger med lukkede øjne men sover ikke selv om han er død træt.
Hvad kan vi gøre, hvis der er noget udover tid, der kan hjælpe ham?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
En meget træt mor