Svar: Rytme vs den hellige søvn?
17. februar 2014
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt korrekt, at man som udgangspunkt ikke skal vække små børn, ligesom man ikke skal holde barnet vågent, når det tydeligt har behov for at sove. Børn skal have lov til at sove - barnet vil som udgangspunkt naturligt falde i søvn, når det er træt og har brug for søvn og det vil vågne, når det ikke længere har brug for at sove.
Det betyder at små børn ofte vil sove meget forskelligt, og at man er nødt til at være lidt fleksibel. Nogle gange sover barnet længere lure, andre gange kortere lure og sådan er det nødt til at være. Det er også derfor det er svært at blive forældre, for man er på 24 timer i døgnet og ved aldrig helt, om barnet nu sover en halv time eller tager et godt stræk på et par timer - og det gør det svært at planlægge dagen :)
Når det er sagt, så er der naturligvis aldrig regler uden undtagelse og hvis man har et barn som sover rigtig meget eller et barn som ikke sover, som man normalt ville forvente, så skal lægen se barnet. Det kan også være at man har et barn, som sover så meget at det "glemmer at spise" - og her vil man naturligt skulle vække barnet, for at sikre det mad :)
Når børn bliver 3-4 måneder, så sker der en fysiologisk ændring i deres søvn. Selve søvnen begynder at indeholder nogle stadier og søvnen begynder at minde mere om den søvn vi voksne har, verden åbner sig for barnet og der opleves mere, mange indtryk skal bearbejdes i denne alder. Derfor vil man ofte se en ændring i barnets søvnmønster her. Det ses blandt andet ved at barnet i denne alder begynder at sove lidt kortere lure i løbet af dagen, barnet powernapper lidt mere end tidligere og ofte har barnet en meget lang vågenhedsperiode om aftenen.
Man kan dog i denne alder begynde at regne nogenlunde regelmæssigt med at barnet har brug for at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur. Og det vil være fornuftigt at arbejde på en sådan rytme. Det samlede søvnbehov vil ofte være ca 15 timer og de fleste børn vil have en rytme, hvor de f.eks. sover 5 timer samlet i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og 10 timers søvn om natten.
Hvorvidt man skal hjælpe barnet til en bestemt rytme afhænger naturligvis af hvordan barnet og familien trives. Man skal ikke ændre noget, som fungerer :) Men hvis man har et barn, som slatsover og slatspiser mere eller mindre dagen igennem og hvis natten er fyldt med gråd, uro og manglende søvn for både barn og forældre, så er det naturligvis en god idé at arbejde på en rytme, som hele familien kan trives med.
I forhold til jeres datters alder vil det derfor ofte være fint at arbejde på en 3-lurs-rytme og det betyder lige nu ikke så meget, om hun sover den lange lur først eller sidst på dagen - hvis hun blot sover samlet f.eks. ca 5 timer om dagen og 10 timer om natten - det kan også være at hun sover 4 eller 6 timer om dagen og så en længere eller kortere nattesøvn og det er okay, så længe hun trives med sin rytme:)
Det hjælper ofte på rytmen og overblikket over dagen, hvis du forsøger at give mælk som en fast del af putteritualet og i takt med at du begynder at give skemad i 4-6 måneders alderen, så vil det hjælpe jer. Maden tilbydes naturligt til nogenlunde fast tid, hun får skemad, når hun vågner og mælk inden hun skal sove - og det hjælper hende til en mere fast rytme.
Det kan også hjælpe at skabe et fast ritual, hvor du f.eks. giver hende mælk, putter hende med putteklud og gør det til en vane f.eks. at trille hende en lang tur til middag, for på den måde at hjælpe hende indre ur med at fornemme behov for en længere middagslur.
Hen af vejen vil det ofte være en god idé at starte med at finde et fast stå op tidspunkt - jo mere fast I kan stå op om morgenen, jo lettere bliver det at passe resten af dagen ind. Hvis I hver dag står op til nogenlunde samme tid, så vil hendes tidspunkt for formiddagslur og middagslur ofte passe sig ind efter dette og du begynder på den måde at kunne regne lidt mere med, hvad tid hun sover i løbet af dagen. Når hun bliver 6 måneder vil det f.eks. være rigtig fint at hun kommer op, får morgengrød og på den måde arbejder tiden stille og roligt for jer - rytmen skabes naturligt i takt med at hun bliver ældre, søvnen ændrer sig, du starter med skemad og dermed mere faste spisetider, sovetider, fast stå op tidspunkt, fast puttetidspunkt om aftenen osv.
Du er således nødt til at give det tid, men stille og roligt vil du naturligt kunne skabe mere og mere rytme og hendes indre ur vil kunne indstille sig på den rytme I har i hverdagen, med faste spisetider osv.
En rytme lige nu kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes eller flaske og sover videre, tilbydes ofte mælk igen når hun vågner og dagen starter
Formiddag: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes eller flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes eller flaske og puttes til natten
Sen aften: Ammes eller flaske og sover videre
Midt nat: Ammes eller flaske og sover videre
Jeg har med vilje ikke sat tider på, fordi det kan variere meget i denne alder og det er ikke af stor betydning, hvorvidt hun sover første lur kl 8 eller kl 10 ligesom det er helt normalt at hun f.eks. ikke går til ro for natten kl 20, men først måske kl 22. Igen afhænger det helt af, hvordan hun lige nu virker til at trives bedst og "den voksenstyrede rytme" som du efterspørger kommer hen af vejen i takt med at hun bliver ældre, spiser skemad, kan være vågen i længere tid, får mere aktive vågenperioder osv. Det bliver helt naturligt her at skabe en dagsrytme, hvor I spiser sammen og dermed har faste spisetider - og således også mere og mere faste sovetider:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske