Brev:
Rytme vs den hellige søvn?
17. februar 2014
Alder:
3 mdr.
Rytme vs den hellige søvn?
Kære Helen.
Jeg er ret forvirret over det med at man alle steder fra får at vide, at man ikke må vække en sovende baby og at babys rytme derfor, selvsagt, styrer familien og gør planlægning ret umulig.
I en anden tråd har jeg spurgt dig om hvornår man skal begynde at etablere en decideret sengetid og der svarede du at fra omkring 4-6 måneders alderen skulle man det + etablere faste lure, tre om dagen.
Mange fagfolk skriver, at det at forsøge at holde en baby vågen for at få babyen til at sove på et senere tidspunkt, har modsat effekt, og ofte virker stressende for barnet.
I samme moment bliver det med at vække barnet også nævnt, så uanset hvordan jeg vender og drejer det, er det at man ikke må vække barnet/holde det vågent for at passe ind i en rytme og det at etablere en rytme modsætninger?
Jeg kan ikke både lade være med at vække hende/holde hende vågen og samtidig etablere en voksenstyret rytme, så hvilken af de to er sand?
Tak