Svar: Vågner flere gange om natten - 8 mdr.
17. februar 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og alle dine tanker og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er for det første vigtigt at din dreng får både mad og mælk/væske nok i løbet af dagen, for at han ikke behøver søge dette om natten. Lige nu er det relevant med 2 flasker i døgnet og samlet er det fint, hvis han får 600 ml mme. Han må altså lige nu godt få 3 flasker a 200 ml hver, som han lyder til at have behov for.
I nogle familier ligger disse flasker bedst inden middagslure, aften og sen aften. I andre familier fungerer det bedre, hvis de ligger aften, sen aften og tidlig morgen. Det er vigtigt at du er realistisk omkrig hans behov - han skal have væske nok, men også mad nok og derfor vil jeg lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu.
En plan lavet for dagen ud fra dine angivne tider kunne f.eks. se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her ca 2 timer som nu
Frokost 12: Tilbydes rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller du kan give ham mos fra glas eller frost. et er ikke så vigtigt, om det er hjemmelavet eller købt, gør det som er lettest for dig - det vigtigste er at han fyldes godt op :) Vand af kop.
Mellemmåltid 13.30: ½ bolle med smør og tilbydes en banan - det kan være banan i stykker eller frisk bananmos. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 14.30 som nu.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en lille portion tykmælk med revne æbler eller lidt frugtmos fra glas, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemad - kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad - din dreng og du kan nu spise samme mad. Retter med hakket kød, mild fisk og sovs er godt :) Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som en fast del af putteritualet ca kl 19. Det kan være en havregrød, en flerkornsgrød, en mysligrød - igen kan du lave den selv eller du kan tilbyde ham "færdiglavet grød", hvad der er lettest for dig.
Flaske og puttes til natten derefter f.eks. 19.30 - altså lidt senere end du gør lige nu, for at I kan nå både aftensmad, bad, godnatgrød og flaske...
Sen aften eller en gang i løbet af natten 23-02: Flaske
Hvis han våner og søger flaske tidlig morgen, så må han lige nu gerne stadig få dette, men prøv at skrue mængden af mælk ned i denne flaske, så du stille og roligt vænner ham til at behøve mindre og mindre og tilsidst kan undvære flasken helt.
Ud over at følge en fast plan for dagen med fast indtag af mad og væske - jvf ovenstående - så er det vigtigt at du nu er opmærksom på at han ikke skal falde i søvn med flasken i munden. Han skal have sin mælk, men lige nå at slippe flasken, så han lærer at sove uden at have den i munden. Det handler om søvnassociationer og det lyder som om at din dreng har et søvnassociationsproblem...
Søvnassociationer er ting eller rutiner, som vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation ændrer sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder til at være tilfældet hos jer.
De gode søvnassociationer er:
Putteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om at din dreng er afhængig af flaske for at kunne sove. Det lyder som om at han falder i søvn med sin flaske og han vågner flere gange om natten, får flasken og sover så derefter, indtil han har brug for flasken igen. De gange hvor han ikke får flaske, tilbydes han sut, så han er altså afhængig af at have sut eller flaske i munden, for at kunne sove...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen. Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen.
Hvis din dreng falder i søvn med flaske i munden, så vil han naturligt savne flasken, når han vågner om natten. Derfor skal han nu lære at falde i søvn uden at have flasken i munden. Han skal stadig have sin mælk, men du skal prøve at fjerne flasken før han sover helt.
Du skal prøve at indføre en putteklud, små beroligende ord. Det kan være rigtig godt f.eks. at sige "ssshh-ssshh" fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af f.eks. flaske.
Det er helt fint at han sover i seng sammen med dig. Han lyder til at have brug for at mærke at du er der og det er helt okay at i på den måde sover sammen. Prøv om du om natten kan berolige ham ved at lægge dine hænder på hans krop, holde hans hænder og fysisk hjælpe ham til at få samling på sig selv - men stadig imens han ligger ved siden af dig, så han hjælpes til at sove videre der. Pas på ikke at begynde med at tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham osv.
Prøv når du putter ham, at give ham flasken imens han ligger ved siden af dig i sengen, du holder hænderne på ham, siger sssh-sssh osv. og han mærker dig, drikker mælken, får din nærhed osv. og forsøg at fjerne flasken før han sover helt. Gerne lige der, hvor han slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover. Og når han så har sine opvågninger om natten, så kærtegner du, siger de samme små beroligende ord osv. og lader ham mærke at du er der, hjælper ham videre. Giver ham naturligvis flaske sen aften, så hans behov for mælk/væske dækkes, trapper langsomt ud af flasken tidlig morgen, imens du stadig beroliger, kærtegner, giver nærhed osv. Og om dagen følger du dagsplanen, som jeg har sendt dig her:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske