Svar: Søvn - 16 mdr.
27. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille J. :)
Det lyder rigtig fint at I nu har fået indført en lidt længere middagslur midt på dagen i stedet for to lure og det lyder som om at J. trives med dette - dejligt! Det lyder også super med et gennemsnitligt søvnbehov på ca 12.5 time i døgnet - det er lidt under hvad de fleste børn sover, men stadig indenfor normalområdet og han lyder ikke til at mange søvn, faktisk lyder det som om at han er ret god til at regulere sit behov.
Jeg kan godt forstå dit ønske om at holde ham i en nogenlunde fast rytme og det er også vigtigt i forhold til at sikre så god og samlet en nattesøvn som muligt. Rytmen du skal skabe, skal naturligvis passe til hans alder, udvikling, søvnbehov osv. Det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra ham eller ændre noget, som han trives med, men derimod et spørgsmål om at skabe en rytme og en hverdag, som fungerer bedst muligt for jer alle :)
Og for at få skabt dette, så vil det være rigtig godt at du arbejder på et fast stå op tidspunkt om morgenen. Hvornår dagen starter vil ofte have betydning for, hvordan hele dagen forløber, hvad tid han sover middagslur og hvor lang en middagslur han har behov for osv. Og du fortæller at han ofte vågner mellem 6-7 om morgenen og du fortæller også at du sætter pris på de lidt længere nætter :) Det er rigtig fint, hans stå op tidspunkt må godt variere +/- en halv times tid, dog sådan at forstå, at når han ofte vågner af sig selv mellem 6-7, så skal du være opmærksom, hvis han en dag sover ekstra længe. Du kan f.eks. godt have en regel om at han senest skal op kl 7, så han kan få morgengrød fast kl 7.30 - og dette gælder uanset om det er hverdag eller weekend. Ligesom du nogle dage, hvis han vågner allerede kl 6 kan tage ham ind til dig og prøve om I kan sove lidt videre, så han ikke starter dagen helt så tidligt - og her skal tidspunktet for morgengrød stadig være det samme - igen uanset om det er hverdag eller weekend.
Det er vigtigt at han tilbydes mange små måltider dagen igennem og at hans mad er sammensat varieret. Det har betydning for hans søvn og det at føle behov for at sove, samt at sove godt, at han er mæt, når han puttes. Det gælder både inden middagsluren og også til natten. Han må stadig meget gerne få en godnatgrød som en fast del af sit putteritual, så I f.eks. spiser aftensmad kl 18, herefter kommer han i bad, gøres klar til natten med nattøj osv. Får en godnatgrød i køkkenet sammen med en kop mælk, får børstet tænder og bliver puttet som nu 19.30-20.
På samme måde som stå op tidspunktet er det samme hver dag, så bør hans puttetidspunkt også være ens om aftenen. Når dagen starter til samme tid og dagen slutter til samme tid, så vil hans middagslur naturligt hen af vejen passe sig ind i forhold til dette - han vil falde i søvn, når han er træt og han vil vågne, når han ikke har brug for at sove mere. Det er i første omgang ikke middagsluren I således skal pille ved, men derimod forsøge at holde fast i stå op- og puttetid, fordi dagsluren så vil regulere sig ind.
Og så skal I være opmærksomme på om han nogle gange powernapper i bilen, bag på cyklen, i barnevognen om eftermiddagen - er han i dagpleje eller vuggestue? Falder han nogle gange i søvn, når I henter ham der? Hvis det er tilfældet, så er det denne lur, som påvirker natten. Hvis han med den alder han har, powernapper efter kl 16, så er der en risiko for at han enten bliver meget svær at få i seng, står meget tidligt op eller får en vågenperiode midt om natten... Det kan derfor være en idé at se på hans rytme og søvn om dagen - om eftermiddagen ....
Hans alder og udvikling spiller også ind. Han er nu aldersmæssigt der, hvor han begynder at forstå at I ikke er forsvundet, selvom han ikke kan se jer - og det er på en gang både tryghedsgivende, at han ved at I er der, så han ikke føler sig forladt, men det er samtidig også lidt skræmmende og svært for ham at undvære jer. Det er derfor naturligt at han kan virke lidt ekstra klyngende og søge jeres (især mors) fysiske kontakt.
Det er her en god idé at I holder fast i at han puttes i egen seng, så han lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor han sover og er tryg ved dette putteritual. Ligesom det er fint at læse godnathistorie, synge en sang eller lignende. Han må meget gerne få en puttebamse eller lignende nu som på sigt kan blive en erstatning for jer, så han kan putte sig og komme videre i søvnen med den og ikke behøver kalde på jer, hver gang han vågner om natten :)
Det kan være en god idé at tale lidt om dagen. En snak, hvor man gennemgår dagen, vil ofte være rigtig fint at indføre omkring 1 ½ års alderen, men hos nogle fungerer det faktisk også lidt før... Du kan gennemgå dagen "i morges da du stod op, fik du havregrød, umm det smager godt", "bagefter kørte vi hen og legede med xx, det var sjovt", "så faldt ud, Av det gjorde ondt", "men så fik du plaster på og så gik det godt igen" - så kikker I på plasteret og mindes den episode. Når du på den måde taler dagen igennem, så hjælper du ham til at få bearbejdet lidt af dagen oplevelser og hans tankemylder og dermed drømmeaktivitet kan blive mindre... Det kan på den måde nogle gange være med til at gøre, at han så sover mere roligt og mere sammenhængende bagefter.
Du skal naturligvis reagere, hvis han vågner og græder og er ked af det om natten - det kan jo ikke udelukkes at han har smerter fra ørerne eller andet og vågner og græder, fordi han ikke er helt rask... det er jo årstiden for at få forskellige sygdomme.
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske