Svar: Mad at gnave af
27. januar 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at Lukas er så god til at spise og nyder at sidde og gumle, gnaske og bruge sine gummer. Det er super dejligt, og det er vigtigt at udnytte hans lyst til netop at spise og smage - jo mere forskelligt du kan give ham nu, jo mere forebygger du kræsenhed senere hen :)
Men han skal naturligvis være under opsyn, og du skal holde øje med, hvor meget han får bidt af og også hele tide erstatte med nye stykker, som han så kan gnaske i... Og ja, nogle gange kan det være rigtig fint at give små bitte bidder i stedet, netop når han er så god til at tygge brødhapsere:)
Prøv at gøre begge dele, så han f.eks. får små bitte bidder af frugt og bær, som han stadig kan øve sig i at tygge og flytte rundt i munden med tungen, bearbejde og synke - og som er så små, at du ikke behøver være bange for at han fejlsynker. Og prøv så også med større stykker, det kan være en kogt blomkåls eller broccolibuket, en kartoffelbåd fra ovnen osv. - noget af det som naturligt indgår i jeres mad, så han også vænnes til at spise større stykker og finde ud af, hvor langt ind i munden han f.eks. kan komme det, før brækrefleksen stimuleres osv. Her er en skorpe, en tvebak eller et stykke knækbrød også nogle gange godt...
Og ja - nogle gange må han godt få frugten i et frugtnet, så du sikrer dig at det ikke går galt, men det giver naturligt ikke samme fornemmelse og motoriske træning, som at sidde med rigtig mad i hånden.
Du må forsøge dig lidt frem og prøve at finde balancen mellem at give ham små bitte hapsere og mad i større stykker - øvelse gør mester, men du skal naturligvis ikke give ham noget, som han ikke er parat til :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske