Svar: 14 måneder og har stadig soveproblemer
27. januar 2014
Alder:
14 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at du har fulgt med på sidelinjen og at du nu selv har fået lyst til at stille spørgsmål :)
Det er helt okay at jeres datter stadig sover 2 lure dagligt. Hun er stadig ikke ret gammel, og da hun står tidligt op, så vil hun naturligt have brug for den ekstra søvn om dagen.
Det gennemsnitlige søvnbehov for hendes alder er 13.5-14 timer i døgnet. Ofte vil det være fordelt sådan at barnet sover 11.5 time om natten og 2-3 timer samlet i løbet af dagen. Jeres datter sover ofte fra kl ca. 20.30 til 6, altså ca. 9.5 time om natten og sover så ofte 1 time om formiddagen og 3-4 timer om eftermiddagen, altså samlet 13.5-14 timer præcist som hun har behov for. Man kan godt diskutere, om hun skal vækkes af sin middagslur, så hun ikke sover mere end 3 timer til middag, ligesom hun på sigt måske vil begynde at protestere mere over formiddagsluren og bliver sværere at putte. Det er stille og roligt tegn på at hun måske begynder at kunne springe formiddagsluren over. Der er tale om en overgangsperiode, hvor hun naturligt nogle dage vil have brug for den og andre dage på sigt begynder at kunne undvære den og nogle børn vil netop begynde at protestere mod at blive puttet, når man forsøger.
I en periode kan det derfor være helt okay at putte hende lidt senere til formiddagslur og stille og roligt vil den så måske smelte sammen med middagsluren. Det kan også tænkes at hun begynder at sove kortere formiddagslur, at hun både er svær at få til at sove og at hun også nedsætter søvnbehovet på det tidspunkt - det er forskelligt, hvordan det udvikler sig.
Men lige nu skal hun have de to lure og det vil være rigtig fint at arbejde på at hun sover 4 timer samlet i løbet af dagen, fordi hendes nattesøvn trods alt ikke er længere end den er:)
Det er rigtigt at I på sigt måske skal arbejde på at hun forlænger sin nattesøvn og at det at hun sover så meget om dagen naturligt kan spille ind på at hun også sover lettere om natten og derfor sover mere uroligt - men igen, hun er ikke ret gammel og hun gennemgår en stor udvikling, hvor hun har en stor motorisk og mentalt uro og naturligt har svært ved at overgive sig til søvnen og også svært ved at sove roligt, når hun så endelig sover.
Jeres datter er stadig så lille at hun ikke forstår hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun forstår ikke at I er i værelset ved siden af, at I sidder i stuen og hurtigt kan komme, hvis hun har brug for det. Når hun ikke kan se jer, så føler hun sig naturligt forladt og alene og derfor bliver hun så ked af det, når I går fra hende eller hvis hun vågner om natten og fornemmer at I ikke er der. De fleste børn er omkring 16 måneders alderen, når de begynder at få denne forståelse,- at man ikke forsvinder for evigt, selvom man går - og jeres datter er aldersmæssigt ikke nået dertil endnu:)
Jeg tænker at det vil være rigtig godt at I lige nu prioriterer at sidde hos hende, holde hende i hånden, læse en bog for hende, når hun skal sove osv. Når børn klynger sig til de voksne, er helt ulykkelige og gør alt hvad de kan for at forhindre os i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at hun vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor lyder det lige nu som en god ting at blive hos hende til hun sover, så hun er fuldstændig tryg "Mor er lige her, sove nu, nat nat" og berolige hende, så hun slappere af og trygt overgiver sig til søvnen.
Det vil også være rigtig godt at give hende en puttebamse, slaskedukke, putteklud eller lignende nu. Børn er ofte mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan bevidst til sig og det vil være rigtig godt, fordi den på sigt kan fungere som substitut for jer. Fordelen ved en puttebamse eller lignende er at det er hende selv der styrer behovet, hun kan nulre sin næse, kramme den, putte med den osv. når hun har lyst og hun kan gøre det uanset om I er der eller ej. Hun kan således bruge den, når hun er ked af det, træt, skal passes af andre osv. Den er hendes og den følger hende hele tiden, som I forældre jo ikke gør - den kan således være med til at give trøst og ro, når I ikke er der, når I går...
At læse godnathistorie er også en god idé. I kan sætte jer ved sengekanten og læse op - måske starte med at hun sidder på skødet og derefter lægges hun i seng og i læser lidt videre, synger en gang og er på den måde stadig hos hende, men hvor hun stille og roligt lærer at sove i egen seng og hvor I holder fast i den rutine, at hun netop skal forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal falde i søvn.
Det er naturligt svært for hende at være adskilt fra jer om dagen, og derfor søger hun lige nu ekstra fysisk kontakt, når I er sammen og især når hun skal sove og slippe dagen og alle dagens oplevelser. I skal prøve at vurdere, hvor meget I skal presse på at lære hende at være alene - lige nu lyder det som om at hun har brug for at have jer helt tæt på og det er vigtigt at imødekomme dette behov.
Stille og roligt kan I dog godt begynde at lege lidt gemmeleg, hvor den ene af jer gemmer jer og den anden sammen med jeres datter skal finde den, som har gemt sig. Den der gemmer sig kan sige nogle lyde, og den der leder sammen med jeres datter kan sige "hov hør, kan du høre det, hvad er det, hvor kommer det fra?" osv. så hun på den måde lærer at man kan være der, og at man kan høre om den anden er der, selvom man er ude af syne.
På samme måde er det vigtigt at I taler til hende, når I går ind i et tilstødede lokale, på toilet osv. så hun kan høre at I er der, at du ikke er forsvundet. Nogle gange lige stikke hovedet frem og kalde "hej skat, jeg er lige her, kom herud" eller lignende, så hun her lærer at når man ikke kan se jer ,så kan man lede efter jer, gå efter lyden, søge ind i et andet rum og på den måde stille og roligt få lidt fornemmelse for at I ikke er forsvundet, men måske bare er på den anden side af væggen.
Det er vigtigt at hun er tryg og forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være et tidspunkt som hun ser frem til og nyder. Det er det vigtigste lige nu. Når det er sagt, så skal putningen dog ikke trække ud i 1.5 time. Hvis det er tilfældet, så synes jeg at I skal holde fast i de max 4 timers søvn om dagen og så putning fast 20.30, hvis det er tidspunktet, hvor I fornemmer hun er mest parat til at sove.
Det er super fint med aftenbadet og bananen inden sengetid og vælling må hun også gerne få lidt endnu, hvis det giver ro:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske