Svar: Vågner næsten hver halve time
27. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Sanne og Simon
Tak for jeres brev - det lyder hårdt med en dreng som ikke sover særlig meget:)
Det spiller naturligvis ind, at jeres dreng lige nu har problemer med ørerne, er på penicillinbehandling, får tænder osv. - det hele på en gang og det er derfor meget svært at arbejde på gode søvnrutiner lige nu. Det går bedst, hvis det er i en mere rolig periode.
Der er dog lidt ting som I kan forsøge og som jeg tænker vil hjælpe jer. For det første handler søvnen om natten meget om rytmen i løbet af dagen og det vil være rigtig godt, hvis I nu forsøger at arbejde på en helt fast dagsrytme.
Det vil være godt, hvis I kan starte dagen til samme tid hver dag og jeg vil anbefale at I forsøger at starte dagen, så han spiser morgenmad ca kl 7.30 hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend, uanset om han har sovet kortere eller længere nattesøvn. Jo mere fast stå op tidspunkt I kan have, jo mere sandsynligt er det at resten af dagens rytme også forløber nogenlunde ens.
Det er godt at han er igang med både grød og mos og det lyder også som om at han er begyndt at sidde og gumle på mad selv. Det er super, det skal I blive ved med. Det er vigtigt at han nu tilbydes mad mange gange i løbet af dagen - igen til fast tidspunkter, så han naturligt begynder at få en fornemmelse for mæthed og sult og så hans indre ur, hans indre rytme begynder at indstille sig - og dermed igen får betydning for nattens forløb.
Det vil være rigtig godt, at han sover to lure dagligt - det er helt okay, at han kun sover 45 minutter om formiddagen, men det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde fast på at han sover en længere middagslur - meget gerne på 1.5-2 timer. I kan trille ham en tur og lade ham sove i barnevognen eller I kan vælge at lægge jer med ham og på den måde holde ham sovende til middag. Det er vigtigt med den lange middagslur fordi han så bedre kan klare sig igennem eftermiddagen uden at skulle powernappe sidst på eftermiddagen eller først på aftenen - fordi det ikke kan udelukkes at denne lur er med til at påvirke til vågenhed om aftenen og/eller om natten. I kan forsøge, selvom han sjældent kan det, så er det stadig et forsøg værd:)
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30: Grøntsasgsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter som broccoli eller blomkål i hånden at gumle på selv, kan også få en kartoffebåd fra ovnen eller lignende. Må også meget gerne begynde at få indmaden af en frikadelle, laks fra ovnen, ris med sovs f.eks. boller i karry eller lignende. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Som I kan se så er der i denne plan mange små måltider dagen igennem og rytmen er lavet sådan, at han ofte tilbydes skemad, når han vågner af en lur og får bryst eller flaske før han puttes. Dog nu fire gange i døgnet - tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Jeg kan ikke se om du ammer eller giver flaske, men rytmen er den samme:)
Derudover tænker jeg at jeres dreng jo er ved at være en aktiv baby nu, han bruger sig selv rigtig godt motorisk og øver også lyde. Og nogle gange oplever man at børn i 7 måneders alderen har en periode, hvor de pludselig snakker om natten. Det kan virke som om at de udnytter de mørke nattetimer til at øve lyde:) Og hvis jeres dreng vågner om natten, ligger og pludrer osv. så må I godt lade ham gøre det, uden at begynde at tænde lys, snakke med osv. Det er en periode og det er vigtigt at I forsøger at signalere, at I sover videre og at der ikke skal underholdes eller aktiveres om natten.
Han har også en alder, hvor han motorisk får sig lagt i stillinger, som han ennu ikke mestrer at komme væk fra. Og her er det vigtigt at I hjælper ham med at blive lagt ned igen, komme om på den anden side, få dynen om sig, som han har sparket af osv. og med stillingsskift og kærtegn forsøge at lulle ham videre i søvnen. Vær opmærksom på at han ikke skal have bryst, flaske eller sut i munden hver gang han vågner, men hjælpes videre i søvnen uden for meget aktivitet.
Nogle børn har brug for at mærke mor og far om natten og her kan det nogle gange være en idé at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hans seng til jeres. Naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan han blive puttet i egen seng, du kan stadig lægge en hånd over på ham, så han kan mærke dig, mærke at du er der, du beroliger og betrygger - men uden at du behøver stige ud af din seng om natten...
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre og at dagsplanen giver lidt idé til, hvordan dagen nu kan skrues sammen, og hvad I kan arbejde videre med :)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske