Svar: Opvågninger og kan ligge længe vågen
24. januar 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Simon og Lukas´ mor
Tak for dit brev - jeg bliver så glad, hver gang jeg hører fra dig og hører hvor godt jeres lille familie trives, trods alt det I har været igennem. Tak fordi jeg har fået lov til at følge lidt med på sidelinjen de sidste 7 år:)
Jeg tror som du, at "Lukas gennemgår et kæmpe spring i sin mentale og motoriske udvikling", og at dette naturligt påvirker hans søvn og han store behov for at have dig nær. Og det hjælper. Det har været rigtig godt for ham, at du har taget ham ind i dobbeltsengen, han bliver bedre og bedre til at have dig på afstand og det viser at han jo bliver mere og mere tryg og stille og roligt finder ud af, at han godt kan sove selv. Fra at skulle have dig helt tæt på, skulle ligge helt tæt, så var det rigtig fint med din hånd at holde i og nu kan han faktisk bedst sove, hvis du er ved siden af ham, men uden at I skal røre ved hinanden. Så små skridt og tid skal der til, men det er små skridt i den rigtige retning.
Jeg synes ikke, at du på nuværende tidspunkt skal kæmpe med ham om at få ham over i egen seng igen. Det kan komme om en måned eller to. Måske i 15-16 måneders alderen, her begynder han at få lidt mere hjernemæssigt bevidsthed om at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig, han vil motorisk være blevet stærkere og vil derfor også kunne sove mere roligt - selv kunne skifte stilling og finde en rar stilling at ligge i, når han får sig flyttet på i søvne, uden at du behøver have fat i ham og hjælpe ham. Og det kan være godt at forsøge på dette tidspunkt, fordi han i 18-20 måneders alderen sandsynligvis vil få en urolig søvnperiode igen, så hvis I kan få skabt nogle rutiner før denne periode, kan det være godt. Når det er sagt, så må du naturligvis også gerne lade ham blive i soveværelset, hvis det fungerer rigtig godt.
Du skal være opmærksom på hvordan han sover i løbet af dagen. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt. Hvis han stadig sover formiddagslur og middagslur, så er der sandsynligvis ingen problemer, men hvis han nogle gange springer formiddagsluren over, så prøv at lægge mærke til om han i stedet powernapper om eftermiddagen. Hvis han har tendens til at powernappe lidt omkring kl 16 (eller måske senere), så kan det faktisk være forklaringen på at han har en vågenperiode om natten.
Hvis du har på fornemmelsen at han powernapper eftermiddag, så kan det være en god idé at give ham en formiddagslur i stedet eller at du generelt ser på dagens rytme og overveje om der skal ændres lidt ved den - fast stå op tidspunkt, aktiviteter og tidspunkter for leg, mad, søvn osv. i løbet af dagen. Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på nattens forløb.
Han må gerne få aftensmad, aftenbad og godnatgrød som en fast del af putteritualet. Det kan være med til at give ro både motorisk og mentalt - det vil sige at I f.eks. kan spise til aften kl 18, herefter kan han komme i bad og så kan han få en godnatgrød med mælk i køkkenet kl 19.30, få børstet tænder og blive puttet. Flasken skal stille og roligt trappes ud og grød og mælk af kop kan på sigt erstatte denne. Lige nu må han gerne få den, men gradvist skal mælkeindtaget skrues ned.
Så en plan kunne se således ud:
1. Indfør godnatgrød i køkkenet, som del af putteritual.
2: Giv ham et putteritual, med godnathistorie, puttebamse og samtidig mælk i flaske.
3: Skru mængden af mælk i flasken ned, så han får mindre og mindre.
4: Bibeholde ritualet, med puttebamse og godnathistorie, men erstat evt. flasken med mælk af kop og på sigt vand af kop.
5: Prøv at sætte dig ved side af ham i din seng, når han skal sove, så han til at begynde med puttes i din seng, og har dig ved siden af sig.
6: Put ham i egen seng - men samme ritual, som han er vant til, så du stadig er ved siden af ham, sidder der, læser godnathistorie, synger godnatsang osv. men hvor han nu lærer at han ligger i sin egen seng og du er ved siden af.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske